به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی، کارشناس مسائل خانواده در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی» پیرامون مباحث گذشته عنوان کرد: کسی که میخواهد نقشه تربیتی را طراحی نماید، صرفا نباید توانایی طراحی و آوردن روی کاغذ داشته باشد، بلکه باید قدرت اجرای نقشه را نیز داشته باشد.
وی افزود: نکتهای که در بسیاری از مباحث تولید علوم انسانی به ویژه در تربیت، غفلت میشود همین بحث قدرت است؛ البته این فارغ از این است که علم خودش تعیین کننده است و انسان برای طراحی نقشه تربیت علم ندارد و اگر علمی هست که بر اساس آن میتواند نقشه طراحی نماید، باید در متن وحیانی آن را جستجو نماید.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی گفت: سوره مبارکه یوسف از تربیتیترین سورههای قرآن است که برای آن و قوانین تربیتیای که در آن وجود دارد میتوان کتابها نوشت. در این سوره مبارکه حضرت یوسف میفرماید: «إنّ ربّی لطیفٌ لِما یشاء»؛ این عبارت معرفی حضرت یوسف از خداوندی است که در تمام فراز و نشیبها نگاهش به خداوند بوده است.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) میفرماید «لطیف به معنای نفوذ در چیزها و آنچه که درک ناشدنی است، میباشد»، بنابراین لطیف در این آیه به معنای نفوذ خداوند در مخلوقات خویش است که یوسف را به عنوان متربی از خانه وحی تا پیامبری میبرد بدون اینکه کسی بتواند در اراده خداوند خللی ایجاد نماید و همانها که میخواستند یوسف را از بین ببرند، عامل رشد وی شدند.
کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: «لطیف لما یشاء»؛ یعنی نقشهای که خداوند برای تربیت انسان با محوریت بندگی ارائه داده است، خودش ضامن اجرا است و مکان و افراد در اراده خداوند نقشی ندارند.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات دنیای امروز که در مقابل ما برای طی مسیر تربیت وجود دارد این است که وقتی با ابزار و قدرت دشمن روبرو میشویم، احساس یأس و ضعف به ما دست میدهد که به دلیل عدم اعتقاد به لطیف و صاحب نفوذ بودن خداوند است.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی در مباحث پایانی خویش تأکید کرد: یکی از مصادیق بارز بندگی این است که ما باید نقشه را پیدا کنیم و اجرا کنیم و اینکه نتیجهای که در آن بیان شده به دست آمد یا کی قرار است به ثمر برسد به ما ربطی ندارد، البته باید حواسمان را جمع نماییم و موانعی که در متن وحی آمده را پیدا نماییم و از راه اجرای نقشه تربیتی، حذف نماییم.
انتهای پیام/