تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, مشروح خبرها
شماره : 22827
تاریخ : ۱۹ فروردین, ۱۴۰۰ :: ۱۶:۰۳
آیت‌الله عباس کعبی در تبیین پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران: محصول اقامه نظامات دین، تمدن سازی است/ شعار جدایی حوزه از انقلاب یک شعار مرتجعانه و متوهمانه و باطل است اقامه «حکم الله» مأموریت حوزه‌های علمیه است، از این رو شعار جدایی حوزه و روحانیت از سیاست و انقلاب یک شعار مرتجعانه و متوهمانه و باطل است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در سخنانی به تبیین پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی‌ایران برپایه ماموریت الهی اقامه دین پرداخت و گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی انبیا و اوصیای الهی و علمای دین بر پایه قرآن و روایات، اقامه دین است.

وی ادامه داد: دین به معنای آیین زندگی است که برخوردار از یک حقایق اصیل بر پایه تفسیر صحیح از هستی و آفرینش و رابطه انسان با خدا از سویی و از سوی دیگر ظرفیت‌های نهفته شده در انسان برای رشد و تکامل مادی و معنوی و تحقق امر خلافت الهی است و این که انسان بر پایه این آیین زندگی سیر تکاملی اش را طی کند تا به مقام خلیفة الله برسد و برای مقامات عالیه اخروی آمادگی پیدا کند.

هدف دین؛ ساختن دنیا برای تحصیل کمال اخروی

آیت‌الله کعبی هدف دین را ساختن دنیا برای تحصیل کمال اخروی دانست و بیان کرد: برخی دین را به معارف نظری و آموزه‌های عملی که انبیای الهی مبشر آن بودند، تفسیر می‌کنند؛ در حالی که این به تنهایی دین نیست بلکه بخشی از دین که همان اموزه‌های دین است، می‌باشد؛ برخی دیگر نیز دین را به نتیجه اش، یعنی حصول کمال تفسیر می‌کنند؛ این در حالی است که در حقیقت دین یک انقیاد نظری و عملی به آموزه‌ها برای حصول کمال است.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مراد از اقامه دین، اجرای دین در ساحت فردی و اجتماعی است، مطرح کرد: اغلب آموزه‌های دین برای اجرا مربوط به ساحت‌های اجتماعی است، زیرا خداوند متعال انسان را به گونه ای آفریده است که ظرف کمالش «جامعه» بوده و اعتباریات اجتماعی که در نظامات دین نهفته است، منشأ انتزاع حقیقی و واقعی دارند و آن همان خدا، حق، آخرت و قیامت است.

وی با اشاره به این که ظرف اقامه دین، جامعه است، به تبیین پیش نیازهای اقامه دین پرداخت و ابراز کرد: نخستین پیش نیاز اقامه دین، وجود رهبران الهی است.

آیت‌الله کعبی دومین پیش نیاز اقامه دین را وجود آموزه‌های دین در ساحت اندیشه، باور و ارزش و رفتار در ساحت اجرا دانست و خاطرنشان کرد: سومین پیش نیاز اقامه دین ساخت جامعه بر مبنای آموزه‌های دین بوده که رسالت انبیای الهی محسوب می‌شود و در اصطلاح به آن «امت سازی» می‌گویند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مقابله با دشمنان دین چهارمین پیش نیاز اقامه دین است، افزود: برای تحقق حیات طیبه در سایه اقامه دین نیازمند یک سری پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها هستیم که پشتیبانی‌ها با هدایت‌های رهبران الهی و نخبگان دینی محقق شده و مانع زدایی‌ها با کنار زدن طواغیت پدید می‌آید.

اقامه دین بدون طاغوت زدایی ممکن نیست

وی با تأکید بر این‌که اقامه دین بدون طاغوت زدایی ممکن نیست، تأکید کرد: پنجمین پیش نیاز اقامه دین، اجرای نظامات دین است؛ این نظامات باید در ساحت فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سایر قلمروهای زندگی اجرا شود؛ اقامه دین دربردارنده شکوفایی مادی و معنوی است و تنها در شعار محقق نمی‌شود؛ اقامه دین در واقع به معنای تحقق حقوق مردم، خدمت به مردم، حل مشکلات مردم، رشد و شکوفایی مردم و امت سازی است.

آیت‌الله کعبی با بیان این‌که مخاطب اصلی اقامه دین، مردم هستند، خاطرنشان کرد: امروز باید دانست که بار اصلی اقامه دین بر دوش مردم است، یعنی رهبران دینی و نخبگان بدون حمایت و حضور مردم نمی‌توانند رسالت اصلی خودشان یعنی اقامه دین را عملی کنند.

تمدن سازی؛ محصول اقامه نظامات دین

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری محصول اقامه نظامات دین را تمدن سازی دانست و تأکید کرد: طواغیت، مجرمان، مستکبران و دشمنان بشریت از شکل گیری یک تمدن بر پایه آموزه‌های دینی به شدت وحشت دارند.

پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی‌ایران برپایه ماموریت الهی اقامه دین

وی علت اصلی دشمنی مستکبران با جمهوری اسلامی‌را «اقامه دین» تلقی کرد و گفت: علت دشمنی دشمنان با ما نه «ایران هسته ای» و نه «توسعه اجتماعی» است، بلکه دشمن ما با آنها ریشه در اعتقادات و اقامه دین دارد؛ جمهوری اسلامی‌ایران یک واحد سیاسی و اجتماعی در عصر معاصر است که مأموریت اصلی اش اقامه دین است و اگر این موضوع را بتواند محقق کند، یک تمدن بزرگ را رقم خواهد زد که بساط ظلم و استکبار را از بین خواهد برد.

آیت‌الله کعبی با بیان این‌که خط و مشی نظام جمهوری اسلامی‌باید بر پایه اقامه دین و تمدن سازی اسلامی‌قرار گیرد، تصریح کرد: ما در 42 سال گذشته هر کجا به سوی اقامه دین حرکت کرده ایم به پیشرفت رسیده ایم و هر کجا از آرمان‌های دینی عقب نشینی کرده ایم، عقب افتاده ایم.

مأموریت اصلی حوزه و روحانیت اقامه دین است

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مأموریت اصلی حوزه و روحانیت را اقامه دین و حرکت در این راستا دانست و ابراز کرد: مأموریت حوزه‌های علمیه و روحانیت جدای از رسالت اصلی جمهوری اسلامی‌در راستای اقامه دین نیست؛ اقامه «حکم الله» مأموریت حوزه‌های علمیه است، از این رو شعار جدایی حوزه و روحانیت از سیاست و انقلاب یک شعار مرتجعانه و متوهمانه و باطل است، چون مسیر اقامه نظام جمهوری اسلامی‌در مسیر همین مأموریت اصلی حوزه‌های علمیه است، لذا حوزه‌های علمیه مسؤول اقامه دین و حفظ نظام جمهوری اسلامی‌هستند.

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه باید در مقابله با استکبار، طواغیت و دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریکا و صهیونیسم پیشتاز باشند، تصریح کرد: انقلابی گری در ذات روحانیت است و نمی‌شود یک شخص روحانی و حوزوی باشد و انقلابی نباشد؛ انقلابی گری یعنی «مجاهد فی سبیل الله» بودن و «مجاهد فی سبیل الله» بودن به معنای حرکت در راستای اقامه دین است.

آیت‌الله کعبی با بیان این‌که حوزه باید نظامات دین را بشناسد، ترویج کند و تلاش داشته باشد تا این نظامات را اجرایی سازد، عنوان کرد: هدف اصلی فقه و تفقه در دین، اجرای آنها در همه عرصه‌ها است؛ امروز باید علاوه بر احکام فرد مکلف، احکام جامعه مکلف و نظام مکلف در جهت اقامه دین را نیز تبیین کنیم.

انتهای پیام/

منبع: رسا

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.