به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی، کارشناس مسائل خانواده در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی» پیرو مباحث گذشته خویش در مورد قدرت در نقشه تربیت و اینکه طراح نقشه تربیتی باید ضمانت اجرایی برای برنامه خویش داشته باشد و این صرفا از جانب خداوند و با تربیت دینی میتواند باشد، بیان کرد: تربیت دینی با معنایی که بحث شد، تنها راهی است که انسان میتواند در برابر خود ببیند تا مسیر تربیت را طی نماید.
وی افزود: هیچ مکتبی غیر از مکتب توحیدی که مبتنی بر وحی و آموزههای وحیانی نقشه تربیت را طراحی مینماید، نمیتواند ادعا کند که نقشهاش را از کسی گرفته که ارادهاش حاکم بر تمام عالم است و در مسیر اجرای اراده او هیچ مانعی وجود ندارد، این ادعا صرفا در اختیار مکتب توحیدی است.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی تأکید کرد: یکی از اصلیترین شگردهای دشمن برای غلبه بر مکتب ناب اهلبیت(ع) شناخت نقاط قوت و تبدیل آنها به نقاط ضعف یا غافل نمودن ما از آنهاست؛ درحالیکه اینکه ما در مکتبی تنفس میکنیم که طراح نقشه تربیتیاش کسی است که ارادهاش بر اجزای عالم تسلط دارد و نافذ است، نقطه قوت مکتب ما است که نباید از آن غافل باشیم.
وی ادامه داد: ایمان به خداوند و ایمان به وعدههای الهی یک پایه اساسی برای این است که در مسیر تولید علم لغزش نداشته باشیم و صرفا در مسیر الهی مبتنی بر مبانی دینی پیش برویم. کسی که در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی افتاده، اگر قلبش مملو از ایمان به «إن الله بالغ أمره» نباشد، در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد دینی نمیتواند پیش برود.
این استاد حوزه در مباحث پایانی خویش در پاسخ به اینکه برخی میگویند این عالم قانون دارد که ما باید قوانین را کشف کنیم و قانون به اراده ما نیازی ندارد، تأکید کرد: اولاً آیا توانستهاید با قاطعیت به این قوانین چنین محکمی دست پیدا کنید؟ تاریخ علم تجربی و علوم انسانی ثابت میکند که نظریات متعددی به عنوان نظر متقن بیان شده که بعدا بطلان آن به وضوح ثابت شده است.
وی اضافه کرد: ثانیاً چرا فکر میکنید میتوانید به تمام آنچه که در عالم وجود دارد و تمام اجزای عالم و رابطه بین آنها تعریف میشود دست پیدا کنید؟ درحالیکه چنین چیزی امکان ندارد و صرفا یک ادعای واهی است. ثالثاً با رویکرد قرآن و با آموزههای وحیانی، معتقدیم که سرسلسله اسباب، الله و ذات باری تعالی است.
انتهای پیام/