به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار فقه التربیه(فقه معلمی) در ادامه استدلالهای خود پیرامون وظیفه هدایتگری معلم یا عدم وظیفه وی، به قاعده حرمت تسبیب به حرام اشاره نمود.
وی در تقریر این استدلال بیان داشت: تسبیب به حرام مطلقا حرام است که از جمله در تعلیم نیز همچنین است، عدم هدایتگری معلم نوعی تسبیب به حرام است؛ در نتیجه عدم هدایتگری حرام است.
این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح این استدلال افزود: این قاعده اختصاص بر تعلیم ندارد و تسبیب در هر فعل حرامی، مطلقا حرام است.
وی اضافه کرد: صغرای استدلال میگوید هدایت نکردن حرام است که عدم هدایت نوعی تسبیب به حرام است، در پاسخ باید گفت این سخن نیز صحیح و قابل پذیرش نمیباشد و ملازمهای بین این دو وجود ندارد و این ترک واجب را نمیتوانیم مستند به معلم نماییم؛ در نتیجه تمسک به این استدلال باطل است.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی به آخرین دلیل که تمسک به قاعده حرمت شبهه افکنی است اشاره نمود و گفت: این قاعده در فقه تربیتی مؤثر است که باید نسبت به این موضوع کار شود.
وی استدلال را چنین تقریر نمود که شبهه افکنی حرام است، عدم هدایتگری معلم نوعی شبهه افکنی است؛ در نتیجه عدم هدایتگری معلم حرام است.
این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: شبهه در لغت بین مشابهت دو چیز در عین تمییز و تفاوت آمده و در اصطلاح شبهه در اصطلاح به معنای التباس باطل به حق است؛ یعنی یک امر باطلی را با مغالطه و جملات زیبا منطقی نشان دهیم.
وی تصریح کرد: خلق شبهه و انتشار آن مطلقاً حرام است و در مورد مواجهه باید گفت که نسبت به آنها باید حذر داشت و معلمین باید متعلمین را از این فضاها دور نمایند. همچنین دفاع بر شبهه به وسیله علما واجب است و پاسخدهی برخی از علما نسبت به آنها الزامی است.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی در پایان مباحث خویش در جمعبندی استدلال گفت: کبری را فی الجمله قرار داریم و شبهه افکنی حرام است، اما در مورد صغری علی الاصول چنین نیست که عدم هدایتگری معلم نوعی شبهه افکنی باشد و باید با این قید بیان نماییم که درست است که عدم هدایت متعلم مصداق شبهه آفرینی نیست، اما اگر به شکل حکم ثانوی، مجموعه اقدامات تربیتی و محصول تربیت نگاه سکولاری را رقم بزند، از باب عروض عناوین ثانویه حکم عوض خواهد شد.
انتهای پیام/