تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, عرصه فرهنگ و تربیت, علوم تربيتي, مشروح خبرها
شماره : 23026
تاریخ : ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ :: ۱۲:۳۲
حجت‌الاسلام والمسلمین سید نقی موسوی در درس گفتار فقه معلمی: عدم هدایت متعلم مصداق شبهه آفرینی نیست، ولی اگر محصول تربیت، نگاه سکولاری را رقم بزند، حکم تغییر می‌کند عدم هدایت متعلم مصداق شبهه آفرینی نیست، اما اگر به شکل حکم ثانوی، مجموعه اقدامات تربیتی و محصول تربیت نگاه سکولاری را رقم بزند، از باب عروض عناوین ثانویه حکم عوض خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید نقی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار فقه التربیه(فقه معلمی) در ادامه استدلال‎های خود پیرامون وظیفه هدایت‎گری معلم یا عدم وظیفه وی، به قاعده حرمت تسبیب به حرام اشاره نمود.

وی در تقریر این استدلال بیان داشت: تسبیب به حرام مطلقا حرام است که از جمله در تعلیم نیز همچنین است، عدم هدایت‎گری معلم نوعی تسبیب به حرام است؛ در نتیجه عدم هدایت‎گری حرام است.

این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح این استدلال افزود: این قاعده اختصاص بر تعلیم ندارد و تسبیب در هر فعل حرامی، مطلقا حرام است.

وی اضافه کرد: صغرای استدلال می‎گوید هدایت نکردن حرام است که عدم هدایت نوعی تسبیب به حرام است، در پاسخ باید گفت این سخن نیز صحیح و قابل پذیرش نمی‎باشد و ملازمه‎ای بین این دو وجود ندارد و این ترک واجب را نمی‎توانیم مستند به معلم نماییم؛ در نتیجه تمسک به این استدلال باطل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی به آخرین دلیل که تمسک به قاعده حرمت شبهه افکنی است اشاره نمود و گفت: این قاعده در فقه تربیتی مؤثر است که باید نسبت به این موضوع کار شود.

وی استدلال را چنین تقریر نمود که شبهه افکنی حرام است، عدم هدایت‎گری معلم نوعی شبهه افکنی است؛ در نتیجه عدم هدایت‎گری معلم حرام است.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: شبهه در لغت بین مشابهت دو چیز در عین تمییز و تفاوت آمده و در اصطلاح شبهه در اصطلاح به معنای التباس باطل به حق است؛ یعنی یک امر باطلی را با مغالطه و جملات زیبا منطقی نشان دهیم.

وی تصریح کرد: خلق شبهه و انتشار آن مطلقاً حرام است و در مورد مواجهه باید گفت که نسبت به آن‌ها باید حذر داشت و معلمین باید متعلمین را از این فضاها دور نمایند. همچنین دفاع بر شبهه به وسیله علما واجب است و پاسخ‎دهی برخی از علما نسبت به آن‎ها الزامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در پایان مباحث خویش در جمع‎بندی استدلال گفت: کبری را فی الجمله قرار داریم و شبهه افکنی حرام است، اما در مورد صغری علی الاصول چنین نیست که عدم هدایت‎گری معلم نوعی شبهه افکنی باشد و باید با این قید بیان نماییم که درست است که عدم هدایت متعلم مصداق شبهه آفرینی نیست، اما اگر به شکل حکم ثانوی، مجموعه اقدامات تربیتی و محصول تربیت نگاه سکولاری را رقم بزند، از باب عروض عناوین ثانویه حکم عوض خواهد شد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.