تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, مشروح خبرها
شماره : 23800
تاریخ : ۲۱ تیر, ۱۴۰۰ :: ۱۸:۲۹
آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه: ضرورت بازشناسی، بازخوانی و ارائه دستاوردهای حوزه/ معماری شخصیت اخلاقی و معنوی طلبه باید براساس مبانی معرفتی صورت گیرد در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و سامان دهی لازم صورت گیرد برای تجلی این درخشش‌ها و دستاوردها.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه که در دفتر مدیر حوزه در قم برگزار شد، گفت: ما عهدی با صاحب الزمان، بزرگان و اعاظم حوزه، رهبری معظم انقلاب اسلامی، شهدا و بدنه حوزه داریم که در ارتقاء و پیشبرد حوزه سر از پا نشناسیم و خود را خادم طلاب و اساتید بدانیم.

وی افزود: ضمن اینکه کار ما کاستی‌هایی هم دارد، اما این اطمینان را می‌دهیم که تلاش برای ارتقا و پیشبرد حوزه خواهیم کرد و خدا را شاکریم به رغم کمبودها، گام‌های بزرگی برداشته شده است، چه در مقام طراحی و برنامه ریزی و چه در مقام عمل گام‌هایی و لو با سختی و دشواری در قلمروهای مختلف برداشته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: ما تا بحال چند پویش در خبرگزاری حوزه برگزار کردیم که این پویش‌ها در کنار آن کانال‌هایی که برای طلاب و اساتید وجود داشت مسیری برای ارتباط بیشتر با جامعه حوزوی و طلاب و فضلای حوزه بود، حاصل این پویش‌ها همچنان مدنظر است و راه‌های ارتباطی مختلفی برای انتقال مطالب از سوی جامعه حوزوی وجود دارد و بانک ایده‌ها هم رسما راه اندازی شده است.

در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم هستیم

آیت‌الله اعرافی با اشاره به فرارسیدن یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و سامان دهی لازم صورت گیرد برای تجلی این درخشش‌ها و دستاوردها.

عضو خبرگان رهبری افزود: در محورهای مختلف آموزشی و معیشتی زیرساخت‌های منابع انسانی و پشتیبانی و پژوهشی طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی هم در دست اقدام و پیگیری است که برخی از آنها گفته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با ابراز همدردی با عموم مردم و طلاب درباره مشکلات معیشتی خاطر نشان ساخت: باید بگویم که هم ملت و مردم در سختی‌ها و تنگناهای معیشتی هستند و هم خیل عظیمی‌از طلاب و اساتید دچار سختی‌های معیشتی هستند که بنده با همه آنان ابزار هم دردی می‌کنم و واقعا در این سختی‌های زندگی با گرفتاری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و واقعا طلاب و نخبگان و استعدادهای خوب حوزوی با گرفتاری‌های زیادی مواجه هستند.

راز مانایی شخصیت و مهندسی اندیشه اسلامی یک طلبه

آیت‌الله اعرافی در قسمت دیگری از سخنان خود ابراز داشت: باید دانست که معماری شخصیت یک طلبه از لحاظ منش و شخصیت اخلاقی و معنوی وقتی استوار است و ماندگار خواهد بود که برمبانی معرفتی پایه ریزی شود.

امام جمعه قم تاکید کرد: یک نگاه کلان و جامع لازم است که طلبه از آن برخوردار باشد، طلبه باید از لحاظ فکری یک یا چند دوره که ذکر شد را بگذراند و ضمن اینکه هم به لحاظ عملی طلبه در همان سطح یک حوزه یک دوره راهیان نور برود و طلبه در کنار آن مبادی که طی می‌کند در آن سالهای نخستین از پایه‌های یک فکر کلان برخوردار باشد و طرح‌هایی همانند طرح شهید مطهری، نظام جامع اندیشه اسلامی و طرح ولایت در این باره خیلی موثر است و همچنین در قلمرو بصیرتی و سیاسی نیز دوره‌هایی پیش بینی شده است و یک مجموعه برنامه‌های عملی طراحی شده است.

وی افزود: ما در طرح نظام جامع اندیشه اسلامی و طرح‌هایی از این قبیل آن چیزی که حوزه دنبال می‌کند آن است که محور این طرح در واقع چهره‌های برجسته و مبرز علمی، اخلاقی، اجتماعی و فکری باشند و به همین دلیل هم منظومه ای از بزرگان گذشته و حال حوزه محور این طرح قرار گرفته اند از امام راحل و رهبری و علامه طباطبایی، شهید صدر، آیت‌الله العظمی‌جوادی آملی، آیت‌الله العظمی‌مکارم،‌آیت‌الله العظمی‌صافی، آیت‌الله العظمی‌سبحانی، آیت‌الله العظمی‌نوری همدانی، آیت‌الله العظمی‌شبیری زنجانی، آیت‌الله العظمی‌وحید خراسانی، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و شهید بهشتی و دیگر متفکران و مراجع بزرگ حوزه یعنی بزرگانی که از لحاظ گوناگون مورد اعتماد جامعه حوزه باشند.

اصول حاکم بر دوره نظام اندیشه اسلامی

امام جمعه قم گفت: آنچه این طرح دنبال می‌کند این است که طلبه از یک نگاه جامع به کلیت دین برخوردار شود و منظومه معارف دین در ذهن او شکل بگیرد و تاکید بر آن خطوط اصلی و کلان است و درعین حال روی بنیان‌ها و پایه‌هایی که استحکام دارد قرار گیرد تا طلبه خودش را صیانت کند در مقابل هجمه‌ها، این طرح‌ها باید دارای یک رویکرد کلان منظومه وار و اجتهادی و روش مند و ناظر به پرسش‌ها و سوالات جدید باشد.

مدیرحوزه‌های علمیه خاطر نشان ساخت: این طرح باید بتواند هماوردی کند و در صحنه رقابت فکری بتواند برتری خودش را نشان دهد و همینطور اینکه با گره‌های فکری نسل جدید رابطه برقرار کند و گره‌ها را باز کند و با مباحث علوم اجتماعی که یک قلمرو وسیع است رابطه داشته باشد.

وی افزود: در طرح ولایت، همه این ویژگی‌ها مدنظر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بود و در طرح شهید مطهری هم این امر وجود دارد و البته در نظام فکری رهبری و انسان ۲۵۰ساله نیز منعکس است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه منظومه فکری بزرگان حوزه باید کنار هم دیده شود گفت: این مجموعه بزرگان وقتی باهم دیده شوند نقاط افتراقشان تعارضی با هم ندارند و نقاط افتراق هم مکمل است و اگر هم تفاوتی داشته باشند زیاد نیست.

اندیشه اسلامی تمدن ساز است

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان ساخت: در اندیشه اسلامی یک نگاه تمدنی هست چرا که اندیشه اسلامی تمدن ساز است و تمدنی برپایه اندیشه اسلامی بوجود می‌آورد که امیدواریم که این منظومه طرح‌هایی که برای تقویت پایه‌های معرفتی و نگاه جامع به دین در حوزه دنبال می‌شود روز به روز رشد پیدا کند و تقویت شود.

وی افزود: در طرح اندیشه اسلامی باید چند سطح دیده شود، از سطح مقدماتی و ابتدایی در حوزه تا سطوح عالی و برای اساتید حوزه و اثرگذاران حوزه باید پیش بینی شود که این مقوله مهم و اساسی در دست اقدام است.

آیت‌الله اعرافی تربیت استاد و مربی را جدّی و مهم دانست و گفت: در این مسیر تربیت استاد و مربی خیلی مهم است که در هر مدرسه، شهر و استان، استاد و مربی باید داشته باشیم ضمن اینکه اساتید برجسته باید در قم باشند اما در عین حال باید یک سامانه جامع پیدا کنند.

وی توجه به مقوله پژوهشی در اجرای این طرح‌ها را مهم ارزیابی کرد و ابراز داست: پژوهش باید پشتوانه پیشرفت و بازسازی و ارتقای طرح باشد و با همفکری معاونت پژوهشی حوزه پشتوانه پژوهشی این طرح‌ها تدارک دیده شود و تدوین متون بر اساس آن پژوهش‌هاست که دنبال می‌شود.

مدیرحوزه‌های علمیه خاطر نشان ساخت: تمهیدات اجرایی طرح هم امور طلاب و مدارس هم باید به گونه ای باشد که در تعطیلات و تابستان این طرح‌ها را اجرا کند و همچنین مباحث نرم افزاری در خدمت این طرح باید قرار گیرد تا این طرح‌ها در فضای مجازی با حفظ کیفیت برگزار شود.

لزوم توجه به غیر فارسی زبانان در این طرح‌ها

وی توجه به غیر فارسی زبانان در این طرح‌ها را مهم دانست و تاکید کرد: در گام‌های بعدی به تدریج این طرح‌ها را باید به سمت اینکه به زبان‌های دیگر آورده شوند و ظرفیت انتقال به خارج و غیر فارسی زبانان داشته باشد باید برده شود تا همگان از این دوره‌ها و طرح‌ها استفاده لازم را ببرند.

آیت‌الله اعرافی در بیان توصیه بعدی خود گفت: رفت و برگشت این طرح‌ها و ایده‌ها میان کسانی که دوره را گذرانده اند تا دائما نقد و بررسی شود و پویا شود نیز مهم است، در طرح ولایت با موسسه امام خمینی(ره) ارتباط خوبی وجود دارد که باید قوی تر شود و ما از همه طلاب نخبه تقاضا داریم که در سایر طرح‌ها و برنامه‌های حوزه با مدیریت حوزه همکاری کنند.

راز اصلاح و ارتقای انگیزه طلاب

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت آشنایی همه طلاب با تاریخ حوزه و زندگینامه بزرگان حوزه گفت: یادآوری می‌کنم به طلاب و فضلای حوزه که آشنایی با تاریخ و بزرگان حوزه یک ضرورت است، واقعا در کتابخوانی و آشناسازی طلاب با تاریخ حوزه و زندگی بزرگان دینی باید قدم‌ها و اقدامات بیشتری صورت گیرد و این تاریخ زندگی بزرگان حوزه برای خود بنده نیز بسیار جالب است، زندگی شهید صدر را کسی بخواند واقعا زندگی اش متحول می‌شود.

خاطره ای ناگفته از آخرین دیدار با آیت‌الله مصباح یزدی

وی افزود: در دیداری که اواخر عمر آیت‌الله مصباح یزدی با ایشان داشتیم آن مرحوم مفصل حدود بیست دقیقه در مورد شهید بهشتی تعریف کردند که آن شهید بزرگوار چه نگاه کلان و راهبردی داشتند، لذا چهره‌هایی که در این طرح‌ها مطرح هستند اگر در مقدمه برگزاری این طرح زندگینامه این بزرگان حوزه معرفی شوند بسیار خوب و تاثیرگذار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه‌های علمیه نیز گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در برگزاری طرح‌های ولایت، طرح اندیشه اسلامی و طرح شهید مطهری ارائه داد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.