از دیدگاه آیتالله کعبی به راحتی میتوان اسلام را به عنوان یک نظام در نظر گرفت. آیات بسیاری از قرآن دلالت بر آن دارد که همه اجزای دین باید مورد تبعیت قرار بگیرد و عمل به جزئی از آن و رها کردن اجزاء دیگر مد نظر خداوند نبوده است. اسلام یک نظام است و در آن نظامهای اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و قضایی بخشی از شریعت و شریعت نیز بخشی از اسلام است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری روز دوشنبه دوازدهم آذرماه در دوره کشوری تربیت حقوقدان تراز انقلاب اسلامی درباره «نظامسازی در فقه و حقوق اسلامی» به ارائه علمی پرداخت و در بیانات خود با اشاره به نقش فقه در کشف، دستیابی و تولید قوانین و مقررات الهی در قلمروهای گوناگون زندگی جهت اجرای دین و تحقق حیات طیبه انسانی به موضوع اهمیت مدیریت و قانونگذاری در اسلام پرداخت.
آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزههای قرآن تاریخ حقوق و قانونگذاری و سیاست و مدیریت در زندگی انسان همزاد تاریخ انبیاء صاحب رسالت است. در واقع به خلاف آنچه که می گویند تاریخ حقوق و قانونگذاری به حداکثر دوران حمورابی و امثالهم میرسد، باید گفت از دوران حضرت نوح(ع) حقوق و سیاست و مدیریت جنبه الهی و وحیانی داشت و از همان زمان شروع شد؛ با این توضیح که از آن لحظهای که انسان در حیات اجتماعی نیازمند قانون شد برای نظم و امنیت و توزیع نقش و تقسیمکار، خداوند انبیاء را فرستاد.
وی افزود: زندگی اجتماعی انسان بدون قانون ممکن نیست. قانونی که هم برای تهذیب نفس و رشد جامعه به سمت قرب الی الله باشد و هم دنیای او را سامان دهد. در حقیقت اهداف انبیا به وسیله قانون عملی میشود و بدون وجود حکومت و قانون، تحقق اهداف انبیا در ظرف اجتماع شدنی نیست.
در ادامه عضو مجلس خبرگان رهبری به مبحث نظام سازی پرداخته و اضافه کرد: برای آن که یک نظام بتواند مستقر شود و کارایی پیدا کند حتی اگر شریعت و قانون برای زندگی بشر وجود داشته باشد باید برنامه و منهاجی وجود داشته باشد.
آیتالله کعبی تصریح کرد: مجموعه خطمشیها و نیز رهبری برای هدایت نظام امری بایسته و ضروری است. رهبری یکی از ارکان اصلی نظام اسلامی است.
از نظر عضو مجلس خبرگان رهبری، وجود نخبگان و خواص و صاحبنظران فعال که آن مکتب را ذیل رهبری بتوانند اجرایی کنند، برای یک نظام لازم و ضروری است. در فرایند این اجرا، مردم باید در صحنه حضور پیدا کنند و در نتیجه آن مکتب تبدیل به فرهنگ عمومی شود. آخرین بایسته برای تحقق و کارآمدی نظام نیز صبر و مقاومت و پایداری همه عناصر است.
آیتالله کعبی با بیان اینکه به راحتی میتوان اسلام را به عنوان یک نظام در نظر گرفت، افزود: آیات بسیاری از قرآن دلالت بر آن دارد که همه اجزای دین باید مورد تبعیت قرار گیرد و عمل به جزئی از آن و رها کردن اجزاء دیگر مد نظر خداوند نبوده است. اسلام یک نظام است و در آن نظامهای اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و قضایی بخشی از شریعت و شریعت نیز بخشی از اسلام است.
وی افزود: این نظامها همدیگر را تکمیل میکنند و با هم مرتبط اند. یکی از مهمترین نظامها در جامعه نیز نظام قضایی است که احکام و بایستههای خاص خود را دارد.
انتهای پیام/