تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : اخبار, برگزیده ترین ها, علوم تربيتي, گزارش
شماره : 9085
تاریخ : ۲۲ آذر, ۱۳۹۷ :: ۱۳:۳۷
والدین مقصر اصلی تربیت بد کودک هستند/ تربیت، مهارت است که با زور محقق نمی‌شود

کارشناس مسائل خانواده، با تأکید بر این که مقصر اصلی تربیت بد کودک والدین هستند، اظهار کرد: دلسوزی بیش از حد مادر تربیت کودک را دچار اشکال می کند. برای نمونه تا کودک می خواهد در پارک بازی کند یا راه برود جلوی او را می گیرد چون می ترسد که زمین بخورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه و کارشناس مسائل خانواده، در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با بیان این که در تربیت باید یک مجموعه ای از زیر ساخت ها فراهم شود، عنوان کرد: این زیر ساخت ها سبب هوشمندی افراد می شود.

وی ادامه داد: هوشمندی سبب فکر و عمل خوب می شود و در نتیجه فرد هوشمند تصمیمات درست و به جایی را اتخاذ می کند.

کارشناس مسائل خانواده درباره راهکارهای ایجاد هوشمندی در کودکان تأکید کرد: فرد هوشمند دارای 28 ویژگی است که این ویژگی ها از دوران کودکی در وجود او شکل می گیرد.

وی افزود: یکی از راه های ایجاد هوشمندی ایجاد انگیزه برای یادگیری است. انگیزه افراد نیز به امور کاربردی بیشتر است به همین دلیل کودکان ما تمایل زیادی برای رفتن به مدرسه ندارند چون امور کاربردی کمتری را تجربه می کنند. در ایجاد انگیزه باید به خصوصیت برون گرا و درون گرا بودن افراد نیز توجه شود.

حجت الاسلام تراشیون تصریح کرد: متأسفانه محتوای کتاب های درسی نیز فکر خوب ایجاد نمی کند. البته یادگیری باید در امور مفید و کاربردی ایجاد شود نه این که فرد برای یادگیری هر چیزی انگیزه داشته باشد. خود ایجاد انگیزه نیز می تواند از راه های معنوی، اجتماعی، عاطفی و علمی کاربردی باشد.

استاد حوزه، حق انتخاب متناسب با گروه سنی را دومین راه ایجاد هوشمندی در کودکان برشمرد و اذعان داشت: حق انتخاب سبب فکر و عمل می شود. البته این حق انتخاب در هر کاری نیست بلکه کودکان می توانند در مسائلی مانند غذا خوردن، پیدا کردن دوست و انجام برنامه ها مانند نوشتن تکالیف مدرسه، بازی کردن، تماشا کردن تلویزیون و... حق انتخاب داشته باشند.

وی اضافه کرد: حق انتخاب داشتن به معنای انجام ندادن کار نیست بلکه کودک را مخیر می کنیم که بین کارهای خود، هر کدام را که دوست دارد انجام دهد. برای نمونه به کودک می گوییم اکنون تکالیف خود را می نویسی سپس بازی می‌کنی یا اکنون بازی می‌کنی و سپس تکالیف خود را می نویسی.

کارشناس مسائل خانواده یادآور شد: متأسفانه در مدارس ما سخت گیری وجود دارد به همین دلیل کودکان حق انتخاب ندارند. البته اکنون به این نتیجه رسیده اند که دوران ابتدایی دوران بازی کودکان باشد. یکی از سخت‌گیری‌های مدارس ما این است که به جای این که به کودکان تکلیف بدهند، مشق می دهند. مشق نوشتن به نوعی بیگاری کشیدن از فرد است ولی تکلیف نوشتن جزو فرآیند یادگیری است.

وی ادامه داد: تربیت، مهارت است و مهارت نیز دارای فرمول است، فرمول مهارت دانش، تجربه و تکرار و تمرین است. ما خیال نکنیم تربیت به زور متکی است تربیت زمانی رخ می دهد که ما مهارت آن را بدانیم نه این که کودک را تحت فشار قرار دهیم تا رفتار مناسبی داشته باشد. نتیجه فشار آوردن به کودک، لجباز کردن او است.

حجت الاسلام تراشیون، ایجاد استقلال فردی را سومین راهکار رسیدن به هوشمندی کودکان بیان کرد و گفت: فکر و عمل خوب نتیجه استقلال است. استقلال زمینه رشد هوشی و مدیریتی فرد را فراهم می آورد. اجازه دهیم کودکان مقداری از مسائل را تجربه کنند هر چند آسیب کوچکی به خود بزنند.

وی افزود: چه ایرادی دارد هنگام بازی کردن کودک یک آسیب کوچکی ببیند، برای نمونه زمین بخورد؟ چرا از ترس این که اتفاقی برای کودک بیفتد او را در خانه حبس می کنیم. در گذشته کودکان بازی می کردند و حتی سرشان می شکست ولی والدین کنونی اجازه نمی دهند کودکان از خانه بیرون بیایند چون می ترسند زمین بخورند.

کارشناس مسائل خانواده، با تأکید بر این که مقصر اصلی تربیت بدِ کودک، والدین هستند، اظهار کرد: دلسوزی بیش از حد مادر تربیت کودک را دچار اشکال می کند. برای نمونه تا کودک می خواهد در پارک بازی کند یا راه برود جلوی او را می گیرد چون می ترسد که زمین بخورد.

وی ادامه داد: اکنون تا تربیت کودک بد می شود بیشتر والدین خیال می کنند مقصر خود کودک و اطرافیانش هستند در حالی که نمی دانند مشکل خودشان هستند و عملکرد آن ها سبب چنین تربیتی شد. هر گاه مشکلی تکرار شد باید به دنبال ریشه مشکل بود. نباید به جنگ مشکلات رفت بلکه باید به جنگ با ریشه مشکلات رفت.

استاد حوزه، ایجاد زمینه شناخت توانایی ها و ایجاد زمینه شناخت ضعف ها را چهارمین و پنجمین راهکار ایجاد هوشمندی در کودکان برشمرد و تصریح داشت: کودک باید در معرض فعالیت های مختلف قرار گیرد، در جمع های مختلف حضور یابد، با چالش های مختلف روبرو شود تا بتوان توانایی‌های او را شناخت.

وی افزود: همچنین لازم است گاهی کودکان شکست را تجربه کنند تا ببینیم که عکس العملشان نسبت به آن چیست تا بتوانیم ضعفشان را بشناسیم چون در سنین پایین اصلاح رفتار افراد راحت تر صورت می گیرد.

حجت الاسلام تراشیون، ایجاد فرصتِ بودن با بزرگترها مانند پدر و مادر بزرگ، افزایش فعالیت های جسمانی و بدنی، افزایش اعتماد به نفس و ایجاد زمینه و بستر شوخ‌طبعی را از دیگر راهکارهای ایجاد هوشمندی در افراد برشمرد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.