حجت الاسلام احمد رهدار گفت: می توان در وجه محتوا به خلق معنا از طریق دوگانه استکبار و استضعاف، همچنین مردم سالاری دینی اشاره کرد که باعث شد نگاه ها عوض شود.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، نشست «انقلاب اسلامی و استکبار» از سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، با سخنرانی حجت الاسلام احمد رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد.
به گفته رهدار، سه سطح تأثیرگذار برای استکبار وجود دارد:
سطح اول: سطح روح، سمفونی و هیمنه حضور استکبار؛
سطح دوم: سطح سخت حضور استکبار؛
سطح سوم: سطح نرم حضور استکبار.
انقلاب اسلامی خودش را با استکبار جهانی در این سه سطح درگیر کرده و بیشتر با سطح اول درگیر بوده است.
سطح هیمنه حضور استکبار:
برای این سطح، دو جنبه سلبی و ایجابی وجود دارد:
الف) جنبه سلبی:
مراد از استکبار، غول استکبار جهانی یعنی آمریکاست؛ هر چند بقیه کشورهای استکباری هم هستند، اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران به عنوان رأس مقابله با استکبار مطرح است و توانسته هیمنه آمریکا را به عنوان غول استکبار بشکند؛ این را می توان از اثرات انقلاب اسلامی به شمار آورد؛ چرا که ایران قبل از انقلاب اسلامی، ژاندارم منطقه بود و حضرت امام خمینی ره با ابزارهای مسالمت آمیز مثل گل در مقابل اسلحه توانست مقابل رژیم پهلوی و آمریکا بایستد و رژیم دست نشانده آنها را سرنگون کند.
نادیده گرفتن آمریکا:
در گام دوم، انقلاب اسلامی ایران توانست هیمنه آمریکا را بشکند و جریان پابرهنگان به آمریکا گفت هیچ غلطی نمی تواند بکند.
اینکه انقلاب اسلامی در برابر آمریکا ایستاد و این غول استکبار جهانی را نادیده گرفت، توسطه سایر کشورهای دنیا دیده شد.
ویژگی استکبار این است که با نادیده شدن، هیمنه اش فرو ریخت و این بزرگترین ضربه به آنها بود. کاری که ایران با آمریکا کرد شکستن این همینه بود. ایران باعث شد تا آنها تحت فشار قرار بگیرند.
برند آمریکا در نظریه پردازی، لیبرال دموکراسی است. اینکه آمریکا با کشورهای دیکتاتور منطقه در غرب آسیا ائتلاف کرده است قصدشان این است که آدمهای خودشان را بر سر کار بیاورند.
ب) جنبه ایجابی:
انقلاب اسلامی ایران تأثیرات روحی عمیقی از خود به جای گذاشت؛ چنان که می توان آنها را در نظریات نظریه پردازانی چون فوکو در بحث از معنویت سیاسی دید. حتی حضور ایران در برخی کشورها مثل سوریه نیز توانست پیام آور اخلاقی باشد که توانست روح جدیدی را ایجاد کند.
سطح سخت حضور استکبار
در عرصه سخت نیز می توان به برخی تجربیات و تأثیرات انقلاب ایران اشاره کرد. یکی از تجربیات در این سطح می توان به جنگ ایران و عراق اشاره کرد. دفاع مقدس باعث وفاق اجتماعی در ایران و از بین رفتن تکثرات ناشی از وقوع انقلاب شد. تثبیت قدرت سیاسی ایران و اینکه آمریکا در این سه دهه بعد از جنگ جرأت حمله نظامی به ایران را نداشته است.
جنگ نیابتی با اسرائیل از دیگر تجربیات شکست استکبار در عرصه سخت است که هیمنه اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه شکست. از دیگر تجربیات در عرصه سخت می توان به حضور ایران در سوریه و مبارزه با داعش، و همچنین ایجاد شبکه مقاومت منطقه ای اشاره کرد.
سطح نرم حضور استکبار:
در این سطح نیز می توان به سه وجه ساختاری، روشی و محتوایی اشاره کرد.
در وجه ساختاری باید گفت دشمن با نظام سیاسی ایران مشکل دارد و اینکه انقلاب ایران موفق شد ساختار غرب را حذف کند و نظام بدیلی را بیاورد. آن هم نظامی که نه غربی است و نه تاریخ گذشته. با توجه به اینکه ما تقسیم قوا داریم و نه تفکیک قوا و مقسم آن ولایت فقیه است، دشمن با این مشکل دارد و وجه حمله استکبار به انقلاب ایران هم همین است.
در وجه روشی با توجه به روش انقلابی و قدرت تصرفی که انقلاب ایران داشت و ادبیات خودش را تولید کرد دنیای غرب و استکبار دیدند که این ساختار و روش متفاوت با روش و ساختار آنهاست مقابله خود را با این انقلاب آغاز کرده و همچنان ادامه داده و می دهند.
در وجه محتوا می توان به خلق معنا از طریق دوگانه استکبار و استضعاف، همچنین مردم سالاری دینی اشاره کرد که باعث شد نگاه ها عوض شود. با مردم سالاری دینی از ادبیات دموکراسی غربی و ادبیات پیشین گذر کردیم.
از دیگر مواردی که در وجه محتوایی سطح نرم می توان بدان اشاره کرد، بحث بیداری اسلامی، دمیدن روح در امت اسلامی و همچنین تغییر موازنه قدرت به نفع دین بود. انقلاب اسلامی ایران ادبیات دین را در مقابل جریان استکبار که سال ها کوشیده بود این را محو کند احیا کرد.
انتهای پیام/
منبع: مهر
https://ihkn.ir/?p=7962
نظرات