حجتالاسلام قاسم شباننیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، به تبیین نقاط اشتراکات و تمایزات اعلامیه حقوق بشر اسلامی با اعلامیه حقوق بشر پرداخت و گفت: در ظاهر مفاد دارای اشتراکاتی هستند، ولی در مبانی کاملاً متمایز هستند به همین دلیل همواره شاهد چالش و درگیری میان این دو تفکر هستیم.
وی اظهار کرد: یکی از مبانی اعلامیه حقوق بشر نگاه الحادی، سکولار و در نتیجه بیتوجهی به آفرینش جهان توسط خداوند متعال است در حالی که اعلامیه حقوق بشر اسلامی توحید را محور کار خود قرار داده و تأکید میکند قوانین بشری باید در راستای قوانین الهی باشد.
این استاد حوزه با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشر ماده و طبیعت را مبنای خود قرار میدهد، تصریح کرد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی آفرینش، طبیعت و ماده را مخلوقات خدا میداند.
حجتالاسلام شباننیا، بیتوجهی به وحی و اصل قرار دادن بُعد مادی انسان را از دیگر مبانی اعلامیه حقوق بشر دانست و عنوان کرد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی هر دو بُعد مادی و معنوی انسان را مورد توجه قرار داده و بیان میکند انسان باید در هر دو بُعد به پیشرفت و تعالی برسد.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی اعلامیه حقوق بشر را قبول ندارند، گفت: اعلامیه حقوق بشر به کشورهای دنیا تحمیل میشود وگرنه افزونبر کشورهای اسلامی، کشورهای شرقی نیز این اعلامیه را به سبب تبعیت از فرهنگ غربی نمیپذیرند.
وی ادامه داد: همین عدم پذیرش اعلامیه حقوق بشر توسط کشورهای اسلامی سبب ایجاد دغدغه برای تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی براساس قوانین الهی در تهران شد.
حجتالاسلام شباننیا با یادآوری این موضوع که در تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی از نظرات اندیشمندان بزرگی همانند آیات جوادی آملی، مصباح یزدی و علامه جعفری استفاده شده است، گفت: پیش نویس اعلامیه حقوق بشر اسلامی در قاهره به امضاء بسیاری از کشورهای اسلامی رسیده است.
وی افزود: البته چون حقوق بشر اسلامی تدوین شده به صورت اعلامیه است، ضمانت اجرایی ندارد. یعنی کشورها خود را موظف به اجرای آن نمیدانند، برای اجرایی شدن توسط کشورها باید به صورت میثاق یا عهد تنظیم شود.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه در مراکز تخصصی حوزه و دانشگاه کارهای علمی بسیار خوبی در زمینه حقوق بشر اسلامی صورت میگیرد، ولی متأسفانه در حوزۀ اجرا دچار اشکال هستیم، بیان داشت: افزونبر ابعاد علمی باید به دنبال اجرایی کردن آن در سطح دنیا باشیم.
حجتالاسلام شباننیا، درباره راهکارهای جهانی شدن اعلامیه حقوق بشر خاطرنشان کرد: نخستین کار این است که احکام اسلام را برای مردم تبیین کنیم.
وی ادامه داد: متأسفانه به سبب اسلام هراسی غربیها، نگاه مردم دنیا به اسلام منفی بوده و آن را دین ضد حقوق بشر میدانند، در حالی که اسلام برای حیوانات نیز قانون دارد چه رسد به انسان که اشرف مخلوقات است. حقوق بشر اسلامی برای انسان کرامت ذاتی قائل است.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، دومین کار را طرح و برنامهریزی برای اجرایی کردن مفاد اعلامیه حقوق بشر اسلامی در سطح جهان دانست و تأکید کرد: در وضعیت فعلی لازمه کار این است که سیاستمداران آرام آرام مفاد اعلامیه حقوق بشر اسلامی در اعلامیه حقوق بشر نفوذ دهند.
این استاد حوزه با بیان اینکه برخی از کشورهای اسلامی به سبب منافع مادی حاضر به پذیرش و انجام اعلامیه حقوق بشر اسلامی نیستند، گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی به دنبال تأثیرگذاری آموزههای دینی و اسلامی در حقوق بشر هستند ولی حقوق بشر توسط غربیها بر آنها تحمیل شده است.
وی افزود: بیشتر کشورهای اسلامی و کشورهای جهان دوم و سوم متأثر از حقوق بشر بوده و تاکنون منفعل عمل کردهاند. چون حاضر به پرداخت هزینه نیستند.
حجتالاسلام شباننیا در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر پیگیری حقوق بشر اسلامی توسط رسانهها گفت: حقوق بشر اسلامی حقوق متعالی بوده و با آنچه غربیها بیان میکنند قابل مقایسه نیست.
وی اضافه کرد: حقوق بشر اسلامی مسائلی مانند آزادی، عدالت و… را بیان میکند. حقوق بشر اسلامی بر خلاف حقوق بشر، برای انسان کرامت ذاتی قائل بوده و افراد را بر اساس عمل صالحشان دستهبندی میکند نه براساس مادیگرایی. رسانهها باید این مسائل را برای دنیا تبیین و تشریح کنند.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=12259
نظرات