به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ استاد سیدصمصامالدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، در گفتوگویی بیان کرد: شعار رونق تولید تقریباً هماهنگ با شعارهای اقتصادی چند سال اخیر به ویژه سال گذشته، با عنوان کالای ایرانی، بوده و این شعار اساس اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه بدون تولید ملی، وابستگی همیشگی است و تحریم برای مردم شکننده و آزاردهنده خواهد بود، بیان کرد: در همین قضایا و بلاهای طبیعی مانند سیل اگر از قبل زیرساختها و بنیادهای لازم زیستمحیطی ایجاد شده بود، درصد تخریب این حوادث بسیار کمتر میشد؛ بنابراین در اقتصاد هم اگر زیرساختها مانند تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی و شعارهای منظومهای اقتصادی رهبری در سالیان اخیر مد نظر قرار گرفته بود، امروز کشور در وضع بسیار بهتری قرار داشت.
تولید عامتر از کالا و خدمات است
قوامی با بیان اینکه تولید را باید عامتر از صرفاً تولید کالا و خدمات بدانیم، اظهار کرد: تولید علم، نظریه، کالا و خدمات همه و همه تولید محسوب میشود؛ بنابراین مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی و حوزوی هم اگر به سمت تولید علم همراه با نوآوری بروند و مقلد صرف نباشند، رسالت خود را در زمینه تولید ملی و رونق آن ایفا خواهند کرد.
امام جمعه پردیسان قم با بیان اینکه اکتفا کردن به مطالب علمای گذشته کار درستی نیست، افزود: اینکه بگوییم فلان عالم در نجف فلان کار را کرده است و ما هم به آن بپردازیم و مباحثی که هزار سال است در حوزه بیان میشود باز هم بیان شود، تولید علم نخواهد بود؛ باید ببینیم امروز جامعه به چه علومی نیازمند است و متناسب با آن تولید علم کنیم.
رونق فقه حکومتی، اقتصادی و اجتماع
نظریهپرداز مدیریت اسلامی ادامه داد: رونق فقه حکومتی، فقه اقتصاد، فقه اجتماع و سیاست و … رسالت امروز حوزه است تا مبتنی بر قرآن و منظومه معرفتی اسلامی بتوانیم در عرصههای مختلف نظریهپردازی کنیم.
قوامی گفت: ممکن است کلاسی هزار نفر مخاطب و جمعیت داشته باشد و استاد آن هم برجسته باشد، ولی حرف جدیدی نداشته باشد و برعکس گاهی کلاسی پنج نفر شاگرد دارد، ولی میخواهد حرف جدیدی بزند و محصولات علمی قوی تولید کند.
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تأکید بر شناسایی نیازهای نظام و قرار دادن خروجی علمی مبتنی بر اجتهاد برای رفع نیازها، تصریح کرد: این موضوع اولین رسالت حوزه در تحقق شعار سالهای اخیر به خصوص امسال است.
گروههای تبلیغ تخصصی برای شعار سال
قوامی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی گروههای تخصصی تبلیغ ایجاد کرده است، افزود: یکی از کارهای خوب دفتر همین مسئله است و میتوان از این فرصت و یا ایجاد گروههای تبلیغی چندنفره مبلغان را به تولید آثار تبلیغی در زمینه شعار سال موظف کنند و این افراد با حضور در دبیرستانها، دانشگاهها و کارخانهها به تبیین بیشتر موضوع کمک کنند.
امام جمعه پردیسان با بیان اینکه ائمه جمعه هم میتوانند در خطبهها به تبیین این مسئله بپردازند، ادامه داد: البته فرصت خطبهها محدود است و از طرفی باید متنوع و ناظر به مسائل روز هم باشند؛ لذا ائمه جمعه ممکن است فقط در یکی دو خطبه به آن توجه کنند و به مرور زمان فراموش میشود، ولی مبلغان متخصص میتوانند در طول سال با روشهای مختلف این شعار را زنده نگه دارند و اقتصاد مقاومتی، بحث تولید و مصرف و … را که از مباحث تخصصی است تبیین کنند.
ضرورت تخصصگرایی و گفتمانسازی عمومی
وی با بیان اینکه شعار سال دو بعد علمی و گفتمانی دارد، اظهار کرد: نباید کسانی که تخصص لازم را ندرند وارد مباحث علمی موضوع مورد بحث شوند؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید در مشهد فرمودند که من کارشناس اقتصادی نیستم. بنابراین حوزه باید از اقتصاددانان حوزه و دانشگاه از جمله انجمن اقتصاد حوزه برای این کار بهره ببرد، زیرا ورود افراد غیرمتخصص ابهامات را بیشتر میکند.
قوامی افزود: بحث دیگر گفتمانسازی عمومی است که باید شکل بگیرد و از محاسن تولید ملی و استفاده از کالای ایرانی گفته شود و در کنار آن با نوشتن مقاله و کتاب و حتی فراخوان همایش، این بحث در طول سال رایج باشد.
مبلغان به منبر اکتفا نکنند
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تأکید بر اینکه اگر حوزه تولید علم واقعی کند، به رسالت خود عمل کرده است، تصریح کرد: ترغیب و تشویق اقتصاددانان به سمت تولید نظریات اقتصادی راهگشا، تشویق دولت و کارآفرینان به سمت تحقق شعار سال و ترغیب نهادها برای اینکه از کالای خارجی در ادارات استفاده نکنند از دیگر کارهایی است که حوزه میتواند انجام دهد.
وی تأکید کرد: مبلغان به منبر اکتفا نکنند و حتی به کارخانهها بروند و افراد موفق را تشویق و به دیگران معرفی کنند تا برای شعار سال زمینهسازی شود.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا
https://ihkn.ir/?p=10730
نظرات