حجت الاسلام رجبی گفت: تمام تکالیفی که پیامبر(ص) و اصحابش در مورد یهود داشتند ما هم امروز داریم. این دشمنی یک دشمنی هویتی، آرمانی و تاریخی است که در واقع «طائفه من اهل الکتاب» که قرآن فرموده به طور خاص بر صهیونیست و دولت آمریکا و اسرائیل صدق پیدا می کند.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، روز قدس یک روزِ به معنای حقیقی کلمه بینالمللیِ اسلامی است. این روز مخصوص ایران نیست، روز دنیای اسلام است و لذا در همه دنیای اسلام مسلمانان حضور خود را برای دفاع از برادران فلسطینی خود نشان داده اند. مسلمانان در این روز اراده عمومی خود را برای مقابله با ترفندهای آمریکا و اسرائیل در فلسطین مظلوم و خونین بروز داده اند.
با توجه به اهمیت این روز گفت وگویی با حجت الاسلام مجید رجبی، معاون پژوهشی پژوهشگاه فقه نظام داشتیم که تقدیم حضورتان می شود؛
مفتاح_اندیشه – فلسفه پیدایش روز قدس چیست؟ آیا پیدایش و نام گذاری این روز دارای مبانی فقهی در اندیشه امام خمینی(ره) بوده است؟
در قرآن کریم یک گروهی از اهل کتاب و به ویژه اهل یهود به عنوان دشمنان اصلی مسلمانان خطاب شده اند. مثلا آیه شریفه «ان تطیعوا فریق من الذین یردون بعض ایمانکم کافرین» بدین مضمون که اگر از آن ها اطاعت کنید شما را بر می گردانند، بر این امر دلالت می کند. لذا قرآن کریم روی یهود دست گذاشته و آن ها را دشمنان اصلی اسلام خطاب کرده است.
قرآن کریم جریان یهود را یک هویت واحد می داند و لذا در قرآن بارها به یهودیان عصر پیامبر می گوید چرا پیامبرانتان را کشتید. در روایتی از امام صادق(ع) سوال شد که یهودیان پیامبر را نکشته بودند، پس چرا قرآن به آن ها خطاب می کند که شما کشتید؟ حضرت(ع) می فرماید که این ها نگاهشان همان نگاه بود و به کار آن ها راضی بودند. یعنی یک جریان، مسیر و هویت واحد را در پیش گرفته بودند.
تمام تکالیفی که پیامبر(ص) و اصحابش در مورد یهود داشتند ما هم امروز داریم. دست گذاشتن در یک مکان خاص به خاطر استراتژیک بودن این دشمنی است. این دشمنی یک دشمنی هویتی، آرمانی و تاریخی است که در واقع «طائفه من اهل الکتاب» که قرآن فرموده به طور خاص بر صهیونیست و دولت آمریکا و اسرائیل صدق پیدا می کند. لذا فلسفه روز قدس مبارزه با این جریان است. حساسیت در مسأله فلسطین هم منحصر در رویکردهای حکومتی امام خمینی(ره) نبوده است چون روز قدس روزی است که هر مسلمانی با هر نگاهی به آن توجه دارد.
مفتاح_اندیشه – ادله فقهی حمایت از مردم فلسطین چیست؟
بهتر است به جای دفاع از فلسطین مبارزه با صهیونیست یا دفاع از اسلام قرار دهیم. این عنوان مبارزه با دشمن و سرزمین های اسلامی با عناوین مختلف فقهی دلالت بر وجوب این مسأله می کند. یک سری از این ادله ها خطاب به فرد است. مثلا این روایت که هرکس صبح کند و توجه به برطرف کردن نیاز مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست. لذا وظیفه فردی همه انسان ها این است که مقابل ظلم ایستاده و به فریاد مظلوم برسد.
دسته دوم خطاب به جامعه است. مثل ادله ای که بر حفظ اسلام دلالت می کند. لذا کسی که جریان صهیونیست را بشناسد متوجه خواهد شد که آن ها به دنبال نابود کردن اصل اسلام و سرزمین های مسلمین بوده اند. هم چنان که در قرآن آمده «لو یردونکم بعد ایمانکم…یردون لیطفعوا نورالله بافوامهم.» این آیات نشان می دهد که هدف آن ها نابودی اسلام بوده و مبارزه با آن ها واجب است.
دلیل بعد قاعده نفی سبیل است که دلالت بر این دارد که سلطه کفار بر سرزمین های اسلامی باید قطع شود. فقها مخالفتی در این زمینه ندارند که اگر کفار به سرزمین اسلامی حمله کنند، بر دیگر مسلمین واجب است که به مسلمانان حمله شده کمک کنند. حتی کسانی که در سرزمین های اسلامی نیستند و از مسلمین کمک بخواهند باز دفاع از آن ها واجب است.
آیه شریفه «وما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین من الرجال…» وجوب قتال برای کمک به مستضعفین را واجب می کند. هم چنین ادله وجوب جهاد با کفار حربی و ادله مبارزه با ظلم را می توان شاهد بر مدعای خود دانست. برخی از این ادله بر این دلالت دارند که ما از مردم مستضعف و سرزمین آن ها دفاع کنیم و برخی دفاع از اسلام و سرزمین خود را ثابت می کنند.
مفتاح_اندیشه – آثار و فواید دفاع از فلسطین و مردم آن چیست؟
اولا رفتار سیاسی دولت و جامعه اسلامی باید براساس تکلیف باشد. این تکلیف گرایی نتیجه اش نصرت الهی و نتیجه نصرت الهی پیروزی و موفقیت شده و در نهایت افزایش قدرت جامعه را به دنبال خواهد داشت. دولت به هر میزان که که در این راستا کوتاهی کند این میزان از قدرت الهی کاسته خواهد شد.
اثر دوم این است که اگر به دنبال ساخت تمدن اسلامی هستیم نیاز به اتحاد امت اسلامی داریم. این کار است که منجر به اتحاد امت اسلامی می شود. صدور انقلاب و اسلام سیاسی به نقاط مختلف جهان یکی از این آثار است که ایستادگی ملت براساس یک ایدئولوژی را نشان می دهد. لذا اگر سمت تسامح با دشمن رفته و مذاکره کنیم همین سبب تضعیف اسلام سیاسی در جامعه می شود.
به عنوان مثال در قضیه برجام ایستادگی اسلام تضعیف شده است. هر چقدر تکلیف گرایی تقویت شد رشد اسلام سیاسی و صدور انقلاب نیز بیشتر خواهد شد. اثر بعدی تامین منافع ملی است. تعاریف مختلفی از منافع ملی وجود دارد، بعضی منافع ملی را منافع سرزمینی خود می دانند. بعضی منافع ملی را با تکالیف ممزوج می بینند؛ بدین معنا که منافع ملی یعنی منافع اسلام. با نگاه مادی هم نگاه کنیم منافع زیادی به دنبال دارد ازجمله افزایش قدرت بین المللی، افزایش امنیت ملی، افزایش اقتدار در حوزه سیاسی. زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) با این تکلیف میسر می شود که ما وظیفه خود را انجام داده باشیم و جوامع را به سمتی بکشانیم که بتوانند بیداد ظلم را درک کرده و به پاخیزند.
مفتاح_اندیشه – راه نجات قدس و راه حل مناسب برای موضوع فلسطین چیست؟
این جا معمولاً دو راه حل مطرح می شود. یک عده از این دم می زنند که از طریق سازش و گفت وگو و به رسمیت شناختن آن ها این مسیر را پیش ببریم. راه دوم ایستادگی است. راه اصلی همین ایستادگی است. نظریه غالب در عرصه بین الملل نظریه قدرت و رئالیسم است. یعنی آن کشوری حق حرف زدن دارد که قدرت بیشتری دارد و لذا حق وتو برای پنج کشور داده می شود. در کنار ایستادگی امت اسلامی نیز باید در این راستا متحد باشد تا این غده اسرائیل نابود گردد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=4745
نظرات