تحکیم و تعالی خانواده نیازمند قانون است ومجموعه این قوانین نظام را تشکیل می دهد و مجموعه قوانین ومقرراتی که خداوند برای تعالی و تحکیم خانواده قرار داده فقه نظام خانواده را تشکیل می دهد. در حقیقت ماهیت خانواده نظام می طلبد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت الله سید منذر حکیم، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه نظام های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه برگزار شد، فقه خانواده را بیان کرد که متن آن به شرح ذیل است؛
در این جلسه ابتدا مروری سریع نسبت به مباحث جلسه پیش می کنیم.
در جلسه گذشته ابتدا به تعریف خانواده پرداختیم. سپس از ضرورت نظام سخن گفتیم و انواع نظام ها در خانواده را مورد بحث قرار دادیم و در پایان به اصطلاح «نظام جامع خانواده در اسلام» پرداخته شد.
در تعریف خانواده بیان شد که خانواده یک نهاد اجتماعی است که حداقل از دو ناهمجنس تشکیل شده است که ارتباط مشروع با یکدیگر داشته که نتیجه آن می تواند فرزندآوری شود.
خانواده اهداف متعددی دارد که به سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می توان تقسیم نمود. ارضای نیازهای جنسی و تولید مثل از اهداف اولیه ورسیدن به درجه بالای کمال از اهداف بلند مدت خانواده است.
تحکیم وتعالی خانواده نیازمند قانون است ومجموعه این قوانین نظام را تشکیل می دهد و مجموعه قوانین ومقرراتی که خداوند برای تعالی و تحکیم خانواده قرار داده فقه نظام خانواده را تشکیل می دهد. در حقیقت ماهیت خانواده نظام می طلبد.
نظام های مختلفی در جهان وجود دارد که هرکدام دارای مجموعه قوانینی است اما ما معتقدیم واثبات می کنیم که اسلام به دلیل نگاه جامع به انسان ودر نظر داشتن بعد مادی و معنوی و همچنین اخروی انسان از سایر نظامات کامل وجامع تر است. در واقع امتیاز نظام اسلامی این است که انسان را در دنیا و آخرت می بیند.
تمام شئون جامعه نظام می خواهد به همین جهت سه نوع نظام را می توان تصور نمود. ۱. کلان نظام اجتماعی که نظام های کوچکتر مانند نظام اقتصادی وسیاسی زیر چتر آن است. ۲. زیرنظام ها مانند نظام خانواده، نظام اقتصاد، سیاست و… ۳. خرده نظام ها مانند نظام تشکیل خانواده، مدیریت خانواده و…
در میان نظام های اجتماعی گرچه نظاام خانواده کوچکترین نظام موجود است لیکن مهمترین نظام جامعه است وپیامبر اکرم آن را محبوب ترین نظام ها دانسته است. چرا که اگر خانواده که به مثابه سلول های جامعه است دچار انحراف شود، جامعه به تباهی کشیده می شود. با توجه به این میزان از اهمیتی که خانواده دارد به دور از حکمت خداوندی است که در زمینه قانون گذاری آن اهمال ورزیده باشد و ما معتقدیم اسلام برای تمامی ابعاد خانواده قاعده وقانون وضع نموده است. به همین جهت عنوان آن را «نظام جامع خانواده دراسلام» نهادیم.
سوال: تعریف دقیقی از خانواده دریافت نکردیم ونفهمیدیم خانواده مدنظر شما هسته ای است یا گسترده و این که از آل و قبایل را مترداف خانواده به کار بردید با مفهوم جامعه خلط می شود؟
پاسخ: خانواده می تواند هسته ای، گسترده و حتی قبیله باشد. این تمایزهایی که جامعه شناسی میان این مفاهیم قائل شده اند مورد قبول نیست چراکه با مبنای قرآن سازگار نمی باشد.
سوال: از بیانات شما این احساس می شود که شما به فرد توجه نداشته و به دنبال برطرف کردن نیازهای جامعه هستید؟
پاسخ: خیر، مابه فرد توجه داریم اما به فردی که در درون جامعه است نه فرد به ماهو فرد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=8496
نظرات