استاد دانشگاه، درباره راهکارهای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان گفت: این دوره آخرین فرصت والدین برای توضیح مسائل جنسی به طور صریح تر است. زیرا پس از این دوران دیگر مرجع اطلاعات او والدین نیست بلکه اینترنت، گروه های دوستی و ماهواره و… جایگزین می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، نشست های هفته دوم دوره تربیت جنسی کودک و نوجوان روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه سال جاری در ساختمان مفتاح_اندیشه برگزار شد.
براساس این گزارش؛ در نخستین نشست که صبح روز پنج شنبه(۲۸ تیرماه) برگزار شد دکتر «سیما فردوسی» عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص روان شناسی بالینی پیرامون موضوع «رفتارهای پرخطر جنسی کودک و نوجوان» به ایراد سخن پرداخت.
وی پیشگیری به صورت آگاهی افزایی را از راهکارهای ضروری برای در امان ماندن کودکان از آسیب های جنسی شخصی و ضربه خوردن از دیگران بیان کرد.
فردوسی افزود: مرحله پس از پیشگیری، تشخیص به موقع و اقدام فوری است. از این رو تهدید کودکان در مورد رفتارهای نامناسب جنسی باعث ترسیدن و تبعات منفی می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، آموزش جنسی را نه به معنای آموزش روابط جنسی بلکه آگاهی افزایی درباره رفتار با بدن به جهت مصون ماندن از آسیب های جنسی دانست و تأکید داشت: برای نمونه کودک باید آگاه شود که نسبت به لمس های غیرعادی حساس بوده و هنگام پیشنهادهای نامناسب توان «نه گفتن» را داشته و آن را به والدین گزارش دهد. در همین راستا والدین نیز باید نسبت به بازی های کودکان همچون «دکتر بازی» که حاوی لمس است، حساس باشند.
وی اضافه کرد: عوامل مختلفی برای تحریک جنسی وجود دارد. علاوه بر هورمون های جنسی که به طور طبیعی باعث افزایش میل جنسی می شود، لمس شخصی نقاط جنسی، مشاهده صحنه های جنسی و سهل انگاری والدین از جمله این عوامل می باشد.
دکتر فردوسی خاطرنشان ساخت: همچنین دوستان ناباب عاملی جدی هستند و کودکان به خاطر قضاوت شدن و تأیید شدن در گروه های دوستی پیشنهادات آنان را راحت تر قبول می کنند. والدین نیز باید در خانه مراقب تماشای تلویزیون بوده و علاوه بر آن، اتاق خواب خود را از کودک جدا کنند.
در دومین جلسه هفته دوم دوره تربیت جنسی کودک و نوجوان که عصر پنج شنبه(۲۸ تیرماه) برگزار شد، دکتر «سید علی آذین» عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی و متخصص پزشکی اجتماعی پیرامون موضوع «نشانه های آزار جنسی کودکان و نحوه پیشگیری از آن» مباحثی را مطرح کرد.
وی نخست تعریفی کلی از مفهوم کودک آزاری ارائه داد و آن را شامل رساندن آسیب غیراتفاقی همانند کتک زدن، تکان دادن شدید، سوزاندن، گاز گرفتن، ایجاد خفگی و… برشمرد و تأکید کرد: یکی از مصادیق کودک آزاری، آزار جنسی کودک است.
تعریف کودک آزاری جنسی از نظر دکتر آذین عبارت است از بهره برداری از کودک یا نوجوان به قصد لذت جنسی توسط فردی دیگر است.
وی راهکار مناسب برای پیشگیری از آزار جنسی کودکان را آموزش جنسی از همان سنین کودکی دانست و برای سنین مختلف راهکارهای مختلفی ارائه داد.
این استاد دانشگاه، راهکارهای آموزش مسائل جنسی به کودکان را این گونه شرح داد: برای کودکان زیر ۴ سال نیاز به آموزش مسائل جنسی نیست، بلکه باید تفاوت های کلی دختر و پسر همچون نام قسمت های مختلف بدن دو جنس را تبیین کرد. همچنین توانایی نه گفتن و ممانعت از لمس بدن توسط دیگران برای کودکان در این سن لازم است.
وی ابراز داشت: برای کودکان ۴ تا ۶ ساله به علت رشد بدن و تغییرات جنسی باید مفهوم آزار جنسی را بیشتر توضیح داد و مصادیق مختلف آن را برای کودک تبیین کرد. برخی والدین نسبت به این آموزش ها حساس هستند و می پندارند که ممکن است باعث تحریک بیشتر کودکان شود، حال آن که برای مصون ماندن از آسیب های جنسی اتفاقاً همین حساسیت ها ضروری است. همچنین برای کودکان ۷ تا ۱۵ ساله به علت نزدیک شدن به سن بلوغ، اطلاعات صریح تری درباره مبانی تولید مثل، بارداری و… انتقال داده شود.
آذین، درباره راهکارهای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان نیز گفت: این دوره آخرین فرصت والدین برای توضیح مسائل جنسی به طور صریح تر است. زیرا پس از این دوران دیگر مرجع اطلاعات او والدین نیست بلکه اینترنت، گروه های دوستی و ماهواره و… جایگزین می شود.
جلسه پایانی این دوره تربیتی نیز صبح جمعه با سخنرانی حجت الاسلام «محمدرضا زیبایی نژاد» مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده پیرامون موضوع «نقد مبانی و پیش فرض های آموزش جنسی رسمی» برگزار گردید.
وی نخست با ارائه یک جریان شناسی تاریخی از مسأله جنسی، به تحلیل نگرش کنونی نسبت به آموزش جنسی پرداخت و گفت: برخی با استناد به تحولات جنسی کنونی مدل آموزش جنسی را ارائه می دهند، حال آن که این مدل کاملا غربی بوده و علاوه بر ناقص بودن آن در حوزه سلامت جنسی به تحریک و ترویج آزادی جنسی در جامعه دامن می زند.
حجت الاسلام زیبایی نژاد با اشاره به تحولات معنایی و تغییر ارزش ها در تفکر لیبرالیسم که حاکم بر کشور ما نیز شده، قائل است ارزش های اخلاقی در این تفکر برساخت ذهنی انسان تلقی می شود و نه امری حقیقی از جانب خداوند.
وی بیان کرد: نتیجه چنین پنداشتی اباحه گری مطلق است که اساس آن در اعلامیه حقوق بشر با عنوان آزادی، برابری و احترام به حقوق فردی آمده و نسخه کامل آن در مسائل جنسی در اواخر دهه ۹۰ میلادی به صورت آزادی های جنسی و احترام به حقوق دگرباشان جنسی مطرح شد.
این استاد حوزه و دانشگاه، با انتقاد از آمارهای ناقص رسمی در کشور و نارسایی جدی آنان خاطرنشان ساخت: نادرستی این آمارها باعث تحریک اذهان در جامعه بوده و عمداً یا سهواً باعث ترویج آزادی جنسی می شود.
وی با اشاره به مدل تهذیب جنسی در دین اسلام، مدل غربی آموزش جنسی را نادرست دانست و به جای آن بر هویت جنسیتی و نشاط جنسی مبتنی بر سه محور فقدان مخاطره، آرامش روانی و رویکرد اخلاقی تأکید کرد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=5789
نظرات