به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در هم اندیشی معاون تهذیب مدارس علمیه استان اصفهان اظهار کرد: معاونین تهذیب مدارس علمیه در قبال طلاب مدارس چندین رسالت مهم را برعهده دارند.
وی بیان کرد: نخستین رسالت معاونان تهذیب مدارس این است که طلاب ورودی به حوزههای علمیه متدین شوند. تدین به این معنی که فرد باید اول دارای تفکر دینی و اعتقادات صحیح باشد، دوم خود را ملزم و مقید به انجام واجبات بداند و سوم اهل عمل دینی باشد.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه ما اگر مراحل بالا را انجام دهیم، قدم اول در تربیت را به درستی برداشته ایم، گفت: رسالت دوم معاونین تهذیب این است که امروزه تربیت در حوزههای علمیه باید جبنههای عقلانی باشد.
وی افزود: اگر آموزههای دین و تربیت بر محور عقلانیت نباشد، شکست خورده ایم، چون آموزههای شبه تربیت دینی دیگری در جامعه مطرح میشود که جذابیت آنها خیلی اوقات از تربیت صحیح دینی هم بیشتر است و تنها وجه امتیاز و موفقیت تربیت دینی، شاخصه عقلانیت نسبت به دیگر آموزهها است، لذا اگر عقلانیت را در دستور کار خود قرار ندهیم مسلما تربیت دیگر تربیت صحیح نخواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین مومنی تصریح کرد: به دلیل آن که عصر امروز عصر ارتباطات و رسانه است، نمیتوان طلبه امروزی را از گوشی هوشمند همراه جدا کرد و به تعبیری طلاب را در قالب تربیت گلخانه ای قرار داد، چون تربیت گلخانه ای جوابگو نیست.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: روشهای تربیتی امروز باید تربیت فعال، آگاهانه و مبتنی بر خود مراقبتی باشد؛ روشهای تربیتی مبتنی بر این شاخصهها پاسخ میدهد، براین اساس تربیتهای سنتی یا به اصطلاح حجره نشینی جوابگوی عصر رسانه نیست.
وی افزود: با محدود کردن مطلق طلاب هرگز نمیتوان تربیت صحیح دینی و فعال داشت؛ امروز یک طلبه با در اختیار داشتن گوشی تلفن همراه میتواند حتی بدون خارج شدن از حجره با دنیا وجهان ارتباط داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین مومنی ابراز کرد: امروز فضای ورودی حوزههای علمیه بسیار با گذشته متفاوت شده است، لذا در دو سال گذشته، طرح رشد تعالی طلبه تراز انقلاب اسلامیتعریف و تبیین شده است و اغلب مدیران مدارس علمیه استان هم در جریان آن هستند.
وی بیان کرد: ما برای آنکه بتوانیم وضعیت حوزه علمیه که اخلاق و تهذیب در آن متاسفانه در حاشیه قرار دارد را اصلاح کنیم، راهی جز اجرای طرح رشد و تعالی طلبه تراز انقلاب اسلامینداریم، ما در این طرح رشد سه رکن اساسی تعریف کرده ایم.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: نخستین رکن طرح رشد و تعالی طلبه آن است که مربی حتما باید در امر تربیت طلبه دخالت مستقیم داشته باشد؛ طلبه در فضای امروز نباید به حال خود رها شود، باید به نحوی پرورش پیدا کند که لازمه آن دخالت مستقیم استاد بالای سر طلبه به عنوان مربی از همان روزهای ابتدایی ورود به مدارس است.
وی عنوان کرد: رکن دوم طرح رشد و تعالی طلاب تراز انقلاب، ارتباط کلاسهای اخلاق، قرآن، ورزش به بهانه ارتباط با طلبه است، به عنوان نمونه پیشنهاد داده ایم که اساتید قرآن صرفا آموزش قرآن ندهند و بر امر تربیت مسلط شوند.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: تلاش ما براین است که برخی از کلاسها از جمله کلاسهای اخلاق در معاونت آموزشی را از متن محوری به سمت کیفی سازی و مبتنی بر امر تربیتی پیش ببریم.
وی بیان کرد: رکن سوم طرح رشد و تعالی، شایستگیهای عمومیطلبه است؛ ما باید در هر سال برای هر طلبه یک گزارش وضعیت رفتاری داشته باشیم، در این گزارش برای هر طلبه محک تعبد و تدین، بیان مشکلات خاص رفتاری، چگونگی رفتار و پوشش او در اجتماعات از جمله شاخصههای شایستگیهای عمومیاست.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان متذکر شد: تلاش ما براین برای سال آینده این است که اگر کلاسهای طلاب حضوری شد، بحث ورزش هم در برنامههای آموزشی گنجانده شود.
انتهای پیام/
منبع: حوزه نیوز
https://ihkn.ir/?p=21775
نظرات