به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه معصومیه قم با اشاره به اهمیت مسئله وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در مسئله وحدت بین حوزه و دانشگاه مهمترین مقوله درک صحیح و درست از مفهوم وحدت بین نهاد علم و دین بوده که متأسفانه در تمام کشورهای اسلامی این مشکل احساس میشود.
وی با بیان اینکه امروز آن چیزی که به عنوان علم مدرن مطرح شده و مرجعیت پیدا کرده زاییده غرب بوده است افزود: استاد برای اینکه از دور مباحث علمی خارج نشود مجبور بوده همواره خود را با نظریات و دیدگاههای غربی همراه و به روز کنند، چرا که در صورت عدم انطباق با علم جدید عملاً از دایره هستی و به ویژه در مقطع دکتری خارج میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نظریات غربی در اروپا و آمریکا منطقهای بوده و طبق دیدگاههای مختلف کشورها و تکنولوژیهای موجود و بر مبنای آنها تفسیر میشود که متأسفانه امروز تمام این نظریات در مراکز علمی کشور وجودی پررنگ دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از نظریات اقتصادی، فرهنگی و غیره با ویژگی کشورهای هدف سازگار داشته و الزاماً نمیتواند در ایران نیز موفق عمل کند گفت: در دهههای مختلف در مناطق مختلف معنای علم متفاوت بوده که مصداق آن را در جهان مدرن و کشورهای جهانسومی به خوبی میتوان احساس کرد، تقسیمبندی علوم در غرب بر مبنای تعریفی بوده که از علم ایجاد شده است.
پارسانیا با تأکید بر اینکه نظام مدرن، علم معنا و تعریف ما از علم را اصولاً قبول نداشته و تقسیمبندیهای کشورهای اسلامی را بر مبنای تقسیمبندیهای تاریخی و فرهنگی قلمداد میکنند، عنوان کرد: امروزه معنای علم در جهان مدرن تغییر پیدا کرده و همین مسئله نیز سبب شده تا تقسیمبندی و تعریف علم در بین کشورهای غربی و مراکز علمی آنها تفاوت پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه طبق روایات اسلامی عقل منبع تولید علم بوده و به هر اندازه که عقل بشری و فردی به تکامل بیشتری دست پیدا کند حوزه و گستره عقل نیز گستردهتر میشود، یادآور شد: در کتاب شریف اصول کافی و علل الشرایعه مرحوم صدوق روایات فراوانی در جمع بین عقل و دین و عقل و علم وارد شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روایاتی از کتاب علل الشرایعه تصریح کرد: عقل یک حقیقت موجود و عینی بوده که انسان به وسیله آن به حقایق و ارزشهای خلقت پی میبرد، هنگامیکه عقل عقبه الهی خود را از دست دهد به جای آن که به روشنگری پرداخته و به جنبههای متعالی بپردازد به سمت عالم سوز شدن و امر ثابت ذهنی تبدیل میشود.
وی اظهار داشت: در قدم نخست باید هویت علوم جدید را بشناسیم، طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند بلکه باید به دنبال عمق مسائل و حقایق علمی موجود در سطح مراکز و مجامع علمی موجود در جهان باشند، امروز نمیتوان به روی علم مدرن چشم بست یا نسبت به آن بیتفاوت بود چرا که امروز علم غربی تمام جنبههای علمی کشور را در برگرفته است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
https://ihkn.ir/?p=9223
نظرات