در مقاله ای تأکید شد نظریه پردازان غربی با مطالعه درباره شیعه و پی بردن به مفاهیم انقلابی شیعه و تضادهای فرهنگی عمیق آن با تفکرات غربی شروع به مخالفت و دشمنی با تشیع نمودند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، عباس کشاورز شکری دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شاهد و زهرا فهیمی دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد در مقاله ای «واکنش جهان غرب به تحولات ژئوپلیتیک شیعه و راهکارهای مقابله با آن» را بیان کرده اند که متن آن به شرح ذیل است؛
انقلاب اسلامی ایران بسیاری از مناسبات سیاسی را در منطقه و جهان دچار تغییر و تحول نمود و با گسترش بیداری اسلامی منافع حکام دیکتاتور منطقه و جریان صهیونیستی غرب را با خطر جدی روبه رو نمود. نظریه پردازان غربی با مطالعه درباره شیعه و پی بردن به مفاهیم انقلابی شیعه و تضادهای فرهنگی عمیق آن با تفکرات غربی مانند اندیشه خدامحوری شیعه در برابر اومانیسم غرب، طرح اندیشه امت سازی و وحدت جهان اسلام در مقابل برنامه های تفرقه افکنانه غربی ها و اندیشه نظام واحد جهانی در برابر جهانی شدن غربی شروع به مخالفت و دشمنی با تشیع نمودند.
آن ها برای مقابله با تشیع از طرح های مختلف مانند ایران هراسی، شیعه هراسی، تلاش برای انزوای ایران در محافل بین المللی، تحریک مخالفان داخلی ایران برای تغییر نظام جمهوری اسلامی، حمله نظامی به کشورهای افغانستان و عراق، طرح خاورمیانه بزرگ، تجهیز نظامی حکومت های مرتجع منطقه و حمایت از گروه های تکفیری در سوریه و عراق استفاده کردند.
*علل تقابل غرب با تشیع
نخست، تضاد فکری و نظری غرب با تشیع
برای ایجاد نظامی از روابط عادلانه در جهان علاوه بر ایمان نیاز به قدرتی است که بتواند در مقابل قدرت سلطه جویانه نظام های اومانیستی مقاومت نموده و با پیروزی در مقابل آنان بتواند نظامی عادلانه با محوریت خداوند در جهان حاکم نماید. انقلاب اسلامی ایران چنین موقعیتی را پدید آورد و با ایجاد حکومت اسلامی مبتنی بر ایمان و اعتقاد به محوریت خداوند در امور عالم نظامی جدید از روابط بین الملل را مطرح کرد.
جمهوری اسلامی ایران توانست در دهه اول انقلاب انواع توطئه ها را خنثی نماید و به تثبیت نظام بپردازد. تحریم های بین المللی نتیجه ای معکوس داد و به افزایش توانمندی ایران در زمینه های مختلف منجر شد. با گذشت زمان هر اندازه انقلاب اسلامی ایران گام های بیشتری در مسیر تکامل بر می دارد حرکت جهان غرب نیز در مسیر سقوط و تباهی سریع تر شده و تضاد معرفتی میان اسلام و غرب بیشتر آشکار می گردد.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث نقش آفرینی دوباره اسلام در نظام بین الملل گردید به طوری که اندیشمندان غربی نیز بعد از این واقعه به قدرت اسلام اعتراف نموده اند.
دوم، اندیشه نظام واحد جهانی تشیع و تناقض آن با جهانی شدن غرب
دین اسلام استعداد لازم جهانی شدن را دارد و این وعده را به پیروان خود داده است. دین اسلام بر خلاف سایر ادیان دینی جهانی است و پیامبر(ص) پیامبر همه جهانیان است نه پیامبر یک قوم یا منطقه خاص. دین اسلام فقط ادعای جهانی شدن را ندارد بلکه شرایط و قواعد تحقق نظام جهانی همچون مهدویت در مذهب تشیع از پیش طراحی شده است.
غربی ها که معتقد به جهانی شدن لیبرال دموکراسی هستند از ادعای جهان شمولی شیعه واهمه دارند. به همین دلیل سیاستمداران مستکبر به اتکای آرای نظریه پردازانی مانند هانتینگتون که از جنگ تمدن ها و خطر مسلمانان سخن گفته بود، دست به اقدامات بازدارنده می زنند.
سوم، طرح پروژه وحدت میان امت اسلامی
قرآن کریم انسان ها را با وجود تمایزات گوناگون بشری دارای هدف واحد می داند و او را به سوی یک سازماندهی جامع و فراگیر دعوت می کند. انقلاب اسلامی ایران نیز این اصل را رعایت کرد. انقلاب اسلامی ایران ارزش های انترناسیونالیستی غرب را تهدیدی برای تحقق دموکراسی حقوق بشر می داند و در مقابل پروژه امت سازی را مطرح می کند.
انقلاب اسلامی با توجه به نقش تمدن سازی اسلام در سراسر جهان براساس اندیشه مهدویت به تحقق امت واحد جهانی تأکید می کند و معتقد است که این نظام واحد جهانی با نگاه همه جانبه به ابعاد مادی و معنوی بشریت می تواند بر همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تسلط داشته باشد. ظرفیت قدرت یابی و تمدن سازی شیعه در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حدی افزایش یافت که حتی خود اندیشمندان غربی نیز به این موضوع اعتراف می کنند.
چهارم، مطرح شدن اسلام سیاسی در جهان
یکی از مهم ترین عوامل نگرانی غرب از انقلاب اسلامی پیوند معنوی شیعیان جهان و مطرح شدن اسلام سیاسی در میان شیعیان است. سیاسی شدن شیعیان در شرایطی که اکثر آنان در مناطق حساس ژئوپلیتیکی ساکن هستند و می توانند در سیاست های منطقه و جهان تأثیرگذار باشند هراس غرب و دولت های عربی را برانگیخته است. از سوی دیگر شیعیان دارای مفاهیم عمیق فرهنگی هستند که در همه زمان ها به هدایت جمعیت های شیعه پرداخته و یکی از عوامل مهم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران محسوب می شوند.
*طرح های غرب برای مقابله با تشیع
نخست، استفاده از راهبرد جنگ نرم علیه ایران
از آنجا که عقبه استراتژیک جریان اسلام سیاسی با محوریت ایران است هرگونه تحول در مناطق اسلامی با ایران مرتبط بوده و به اتخاذ سیاست های جدید در قبال ایران منجر می شود.
ایجاد هراس از جمهوری اسلامی ایران یکی از تاکتیک های غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده و به تدریج با تحولات و پیشرفت های گسترده ایران شدت یافته است. یکی از اقداماتی که در جهت تحقق ایران هراسی صورت می گیرد تبلیغات گسترده علیه دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای است که در این راستا با هیاهوی رسانه ای ایران را متهم به استفاده نظامی از انرژی هسته ای می نمایند و اتهامات بی پایه و اساسی را در مورد ساخت سلاح های هسته ای علیه ایران به کار می برند.
این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان از انرژی هسته ای به طور وسیعی استفاده می کنند و حتی کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشترین کلاهک های هسته ای را دارند که می تواند امنیت جهانی را تهدید کند اما بر طبق منطق امپریالیستی کسی حق ندارد آن ها را زیر سؤال ببرد.
دوم، طرح خاورمیانه جدید
در ابتدا این طرح توسط شیمون پرز، معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شده بود، اما در این مقطع زمانی با جدیت بیشتری دنبال شد. کاندولیزا رایس نیز در سفر به آسیا و مشاهده شکست طرح خاورمیانه بزرگ تحولات عراق و لبنان را به درد زایمان خاورمیانه جدید تعبیر کرد. دولت آمریکا در ابتدا با استفاده از راهبرد نرم و نیمه سخت در کشورهای شیعه نشین سعی کرد با طرح خاورمیانه اسلامی مقابله کند و سپس در صورت نیاز از راهبرد جنگ سخت استفاده کند.
آمریکا در ابتدا سعی کرد از تشکیل دولت حماس جلوگیری کند اما موفق نشد و به دنبال آن به ایجاد اختلاف در میان گروه های فلسطینی پرداخت. سپس با ایجاد تغییرات سیاسی در لبنان و به ویژه خلع سلاح حزب الله لبنان سعی کرد تا موقعیت حزب الله را در لبنان تضعیف کند. در سوریه نیز بشار اسد را با اتهام دخالت در امور لبنان و عراق وادار به عقب نشینی و کناره گیری از قدرت نمود اما در همه این طرح ها شکست خورد و سرانجام به حمایت و تجهیز گروه های تکفیری مخالف حکومت سوریه پرداخت تا به این وسیله اوضاع این کشور را متشنج نماید.
سوم، القای شیعه هراسی و گسترش اختلافات مذهبی
پس از جنگ لبنان و ناکامی آمریکا و متحدان آن در تحقق اهداف خود از طریق جنگ آن ها تلاش کردند با دشمن تراشی و بزرگ جلوه دادن تهدید ایران در منطقه اتحادی را برای نظام امنیتی جدید بر مبنای اتحاد کشورهای دوست و متحد آمریکا و ایجاد یک قطب جدید قدرت در منطقه با همکاری آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم های وابسته عربی برای مقابله با مقاومت و بیداری اسلامی با محوریت ایران آغاز کنند.
به این ترتیب آمریکا با القای شیعه هراسی و ایران هراسی در منطقه تلاش کرد تا شیعه را به عنوان تهدیدی جدی برای دولت های عربی قلمداد کند و این چنین القا کرد که شیعیان می توانند با محوریت ایران به قدرت منطقه ای تبدیل شوند. از آنجا که سران عرب در کشورهای خود جایگاه مردمی ندارند و برای حفظ تاج و تخت خود نیازمند سرسپردگی در برابر قدرت های فرامنطقه ای هستند در اجرای تاکتیک شیعه هراسی همسو با غرب عمل می کنند. در این میان جریان وهابیت و سلفیت با توسل به جنگ سخت و ترورهای وحشیانه شیعیان در مناطق مختلف خصومت و هراس خود را از شیعیان بیشتر بروز می دهند و مفتی های وهابی نیز با صدور فتواهای خصمانه به این دشمنی دامن می زنند.
*راهکارهای مقابله با تهدیدات غرب
نخست، معرفی صحیح اسلام به جهانیان
اسلام دینی الهی و فطری است و برخلاف سایر ادیان کتاب آسمانی آن تحریف نشده است. اگر چه گروه هایی از مسلمانان با ایجاد فرقه های متعدد افکار انحرافی را مطرح کرده اند اما اسلام راستین در جهان وجود دارد و در صورت معرفی درست قلوب بشریت به آن تمایل داشته و تعالیم آن را خواهند پذیرفت.
جمهوری اسلامی ایران با استفاده از امکانات رسانه ای و اعزام مبلغ به نقاط مختلف جهان می تواند اسلام حقیقی را به جهانیان معرفی نماید. یکی از مهم ترین برنامه های راهبردی که باید توسط اندیشمندان شیعه مورد توجه و جدیت قرار گیرد آگاه نمودن مردم جهان درباره اهداف و مبانی دین اسلام، اهداف انقلاب اسلامی ایران و همچنین تشریح علل تضاد آن با تفکرات غرب است.
دوم، معرفی غرب و ریشه های اندیشه اومانیستی
بخشی از مردم جهان شیفته پیشرفت های تکنولوژی غرب شده اند و بخشی نیز مرعوب غربی ها هستند اما بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی و بی اطلاعی از ریشه های تمدن غربی به آن گرویده اند .یکی از راهکارهای آگاهی افکار عمومی جهان و معرفی ریشه های اندیشه اومانیستی غرب و تقابل آن با نظام الهی است. به ویژه نفوذ تفکر صهیونیستی در فرقه پروتستان که مبانی اندیشه سکولاریستی و اومانیستی براساس آن شکل گرفته و بسیاری از جنایت های دولت آمریکا با تکیه بر این مبانی انجام می گیرد.
سوم، تأکید بر حقوق بشر اسلامی و محکوم کردن اعمال ضد انسانی غرب
قبل از این که غربی ها ادعای حقوق بشر نمایند در قرآن به وضوح درباره آن سخن گفته شد. دین اسلام حقوق بشر را ناشی از ارزش ذاتی و کرامت انسانی می داند و همه انسان ها را با تیره ها، نژادها و زبان های مختلف یکسان می داند و تفاوت بین انسان ها را در میزان تقوا و عمل صالح آن ها می داند. در نتیجه نظام اسلامی ایران باید با مطرح کردن حقوق بشر اسلامی اعمال جنایتکارانه غرب را در برخورد با انسان ها هر چه بیشتر افشا نموده و آنان را نزد افکار عمومی رسوا نمایند.
در این زمینه می توان به حقوق اقلیت ها، کودکان، زنان، اسیران و حق انسان ها در داشتن محیط زیست سالم تأکید کرد که غربی ها همه آن ها را نادیده می گیرند. در واقع ادعای حقوق بشر غربی ها بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر جنایت های غیرانسانی آنان در طول تاریخ است.
چهارم، حضور فعال ایران در منطقه و ایجاد وحدت میان جهان اسلام
یکی از روش های ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در میان مسلمانان تأکید بر جنبه های مشترک جهان اسلام و آگاه سازی مسلمانان منطقه از اهداف و توطئه های دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه میان مسلمانان است که به طور جدی و پیوسته باید در رأس برنامه های دولت جمهوری اسلامی ایران باشد و دولت بتواند در روابط دیپلماتیک خود با کشورهای منطقه بر این موضوع تأکید نماید.
سران کشورهای حوزه خلیج فارس که از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی وابسته به قدرت های غربی هستند خود را حافظ منافع آن ها در منطقه می دانند و سعی دارند تا مردم کشورهای خود را در بی خبری و ناآگاهی نگه دارند. برای مقابله با این وضعیت سازمان های غیردولتی موجود در منطقه می توانند زمینه های ایجاد گفت وگوی صمیمانه میان جوامع مذکور را فراهم کنند تا به این وسیله مردم این جوامع را از اهداف دشمنان اسلام آگاه نمایند.
پنجم، بهره برداری مؤثر از رسانه ها در سطح ملی و فراملی
مهم ترین وسیله برای مقابله با حرکت سازمان یافته غرب استفاده از رسانه های مختلف در سطح ملی و فراملی است. رسانه ها در سطح ملی می توانند افکار عمومی جامعه را هدایت کنند و با تبلیغات مثبت خود ارزش های ملی و اسلامی را در سطح جامعه زنده نگه دارند و در حوزه فراملی نیز رسانه ها می توانند با تأکید بر وحدت میان جهان اسلام و افشای حرکت غربی ها برای ایجاد اختلاف جهان اسلام را وادار به تحرک و واکنش در برابر تهاجم فرهنگی غرب نمایند و با پخش برنامه های روشنگرانه افکار عمومی جهان را با دین مبین اسلام آشنا نموده و با تفکیک میان اسلام واقعی و اسلام تکفیری مردم جهان را با حقیقت اسلام آشنا نمایند.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=5599
نظرات