کتاب «نهادینهسازی خلاقیت در جامعه اسلامی» به قلم حسین پرکان و جواد محمدصالحی، از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، «نهادینهسازی خلاقیت در جامعه اسلامی» عنوان کتاب گروه مدیریت اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که توسط سازمان انتشارات این پژوهشگاه و به قلم حسین پرکان و جواد محمدصالحی منتشر شد.
در بخشی از این اثر آمده است: تحقق حیات طیبه بعنوان وضع مطلوب زندگی بشر در همه ابعاد و مراتب آن، موجب دستیابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله می گردد از آنجا که حیات طیبه شامل چهار بعد ارتباط با خداوند، با خویش، با جامعه و با طبیعت است بنابراین قرب الی الله محقق نخواهد شد مگر آنکه هر چهار بعد حیات طیبه تواما تحقق یابد. با استناد به آیه ۲۹ سوره فتح، ده ویژگی برای جامعه اسلامی شمرده می شود که برخی از آنها عبارتند از: حاکمیت روح اخوت و برادری، آراستگی به فرهنگ و ارزش های دینی، خودکفایی و استقلال در سایه خلاقیت و نوآوری . فرد، خانواده و دولت عناصر جامعه هستند که با بهره گیری از آیه ۱۵۷ سوره اعراف، سازوکار توانمند سازی جامعه تبیین میگردد.
تعریف خلاقیت، بررسی و تبیین انواع خلاقیت از دیدگاه قرآن کریم , نسبت خلاقیت با نوآوری و نیز بدعت از نظر دور نبوده است. دستاوردهای خلاقیت در سه بعد شکوفایی استعدادهای فردی، شکل گیری تمدن اجتماعی و نیز ظهور پارادایم های نوین نیز بررسی می شود. مولفه های خلاقیت را می توان در چهار گروه تفکر خلاق، انگیزشی، رفتاری و شخصیتی ارائه کرد. ارائه چهار ویژگی ارزش یا رفتار نهادینه شده شامل استمرار، فراگیری، واقعیت اجتماعی شدن و خودکنترلی میشود. مکانیزمهای نهادینه سازی شامل شناختی، هنجاری و تنظیمی میشود.
تبیین مدل نهادینهسازی خلاقیت در جامعه، کارگزاران و مراحل نهادینهسازی از دیگر موضوعات این مجموعه است کارگزاران به عوامل اولیه (نهادهای خانوادگی و خویشاوندی و نیز گروه های همسالان) و عوامل ثانویه (نهادهای آموزشی، نهادهای مذهبی و نیز نهادهای حکومتی)، تقسیم می شوند نهاد خانواده و گروه همسالان، نهادهای آموزشی، مذهبی، حکومتی و در کنار آن ها رسانه ها کارگزارانی هستند که هر یک به نوبه خود نقش مهمی را در نهادینه سازی یک ارزش، رفتار یا طرز تفکر (در این جا خلاقیت) ایفا می کنند. اما نهادینهسازی خلاقیت در جامعه اسلامی در سه مرحله تحت عناوین تعمیق، ترویج و تحفیظ دسته بندی می شود. براین اساس، ابتدا خلاقیت در ذهن، قلب و اندیشه افراد جامعه مورد باور و پذیرش قرار می گیرد که از آن تعبیر به مرحله تعمیق مینماییم. در مرحله بعد ارزش و یا رفتار تعمیق شده در افراد جامعه، در اثر تعاملات اجتماعی و نیز از طریق رسانهها، نهادهای آموزشی و … در بین خانوادهها و از آن طریق در بین نسل جدید و نسل فعلی ترویج و گسترش مییابد. و در مرحله آخر باید از ارزش یا رفتاری که در جامعه مورد پذیرش و توافق همگانی واقع شده و به عنوان یک نهاد شناخته شده است، حفظ و صیانت شود که در این جا نیز نهادهای خانواده، آموزشی، مذهبی، رسانه ها و نیز دولت نقش بسزایی خواهند داشت.
موانع خلاقیت در چارچوب عوامل فردی، خانوادگی، آموزشی، سازمانی، اجتماعی و حکومتی دسته بندی میشود.
این کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ۴۴۴ منتشر شده است.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=5423
نظرات