عفاف به معنای عام موضوعات زیادی را در برمی گیرد مانند عفت زبان، عفت بطن و… باید مشخص شود مقصود ما از این درس مفهوم عام عفاف است یا تنها به یکی از شقوق آن مانند عفت جنسی می خواهیم بپردازیم؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت الله سید منذر حکیم، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه نظام های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه برگزار شد، فقه العفاف را مورد بررسی قرار داد که متن آن بدین شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّهَ فَکُلا مِنْ حَیْثُ شِئْتُما وَ لاتَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونا مِنَ الظّالِمینَ. فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَهِ إِلاّ أَنْ تَکُونا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدینَ. وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النّاصِحینَ. فَدَلاّهُما بِغُرُور فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَکُما عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَهِ وَ أَقُلْ لَکُما إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُما عَدُوٌّ مُبینٌ.» آیاتی که قرائت گردید مربوط به داستان خوردن از درخت ممنوعه توسط حضرت آدم(ع) و حوا بود. نکته آیات این است که چه ارتباطی میان مکشوف شدن عورت انسان و خوردن از آن درخت وجود دارد؟ درباره این نکته باید تأمل کرد ولی درباره این موضوع فقه العفاف عنوانی است که برای آن مشخص شد ولی در ابتدا بایستی مشخص شود مقصود ما از این درس چیست.
عفاف عنوان درس است ولی موضوع کلاس باید مشخص گردد. عفاف به معنای عام موضوعات زیادی را در برمی گیرد مانند عفت زبان، عفت بطن و… باید مشخص شود مقصود ما از این درس مفهوم عام عفاف است یا تنها به یکی از شقوق آن مانند عفت جنسی می خواهیم بپردازیم؟
بنابر آنچه مدنظر خود دوستان است و بیان کردند موضوع کلاس یکی از شقوق عفاف و همان عفاف جنسی است که به آن فقه الجنس نیز می گویند. «من فقه الجنس فی قنواته المذهبیه» نوشته شیخ احمد وائلی، «الثقافه الجنسیه» نوشته دکتر خالقی و «حیاتنا الجنسیه بین الاستقامه والشذوذ» نوشته سیدکاظم العذاری از کتاب هایی است که در این زمینه نگاشته شد. همچنین یکی از کتب فارسی خوب در این زمینه نیز کتاب تربیت جنسی (مبانی،اصول و روش ها) است.
قبل از وارد موضوع شدن بایستی نقشه راه این بحث را مشخص کرد که عبارت است از: گام اول: تعیین عنوان وتشخیص موضوع.
گام دوم: تعیین قلمرو موضوع.
گام سوم: طرح سوال های اصلی و فرعی.
گام چهارم: تعیین روش تعامل با مخاطب و روش کار.
گام پنجم: تعیین منابع.
گام ششم: تعیین جایگاه بحث در نظام جامع.
گام هفتم: تعیین مبانی بحث.
گام هشتم: تعیین شبکه مسائل بحث.
گام نهم: روش تعامل آیات، روایات و فقها با موضوع.
گام دهم: نظریه شناسی و نظام شناسی.
گام یازدهم: ارزیابی و نتیجه گیری.
برای انجام کار نیز دو سبک کلی وجود دارد. یک سبک که می توان دنبال نمود سبک شیخ انصاری است که از لابه لای متون فقهی موجود و نگاسته شده توسط فقها به بحث ورود نماییم یا این که به صورت مستقیم به سراغ آیات و روایات برویم. هر یک از این روش ها آسیب هایی دارد. آسیب روش اول آن است که ذهن ما به وسیله فقیه جهت دهی می شود. اشکال مراجعه مستقیم به آیات قرآن و روایات نیز ممکن است باعث برداشت اشتباه شود. برای کمتر شدن آسیب های روبرو بهتر است با ترتیب زمانی و چینشی تاریخی به سراغ آیات وروایات و سپس کتب فقها برویم.
با این مقدمه ابتدا باید یک موضوع شناسی در مورد عفاف صورت بگیرد و سپس به مباحث اصلی ورود صورت بگیرد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=8586
نظرات