به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله احمد عابدی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در جلسه نخست درس خارج «جهاد» به بررسی مکتب دفاعی اسلام پرداخت و با اشاره به وجود گروههای تروریستی مختلف همانند داعش بررسی موضوع جهاد را مهم قلمداد کرد.
وی اظهار کرد: بنده در مکه مشاهده کردم سعودیها در کتابهای بزرگ و مفصلی نوشتهاند که آنها داعش را از بین بردهاند. مسلماً آمریکاییها نیز چنین کتابهایی دارند. هیتلر میگوید «دروغ را هر چه بزرگتر بگویید، مردم بهتر باور میکنند.»
آیتالله عابدی تصریح کرد: آمریکاییها و سعودیها که خودشان داعش را درست کرده و تقویت کردهاند حال که دیدهاند آبروریزی شده میگویند ما داعش را از بین بردیم. حتی بعید نیست در آینده بگویند داعش را ایران درست کرده بود و با توجه به اینکه در این زمینه کتابهایی نیز نوشتهاند، چه بسا آیندگان دچار قضاوت اشتباه شوند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به بیان منشأ فکر ترور و آدم کشی پرداخت و عنوان کرد: نخست باید دید افکار قتل عام و ترور با افکار علمای شیعه سازگار است یا با افکار علمای وهابی، تکفیری و سلفی و یا افکار صهیونیستهای مسیحی و یا صهیونیستهای یهودی؟
وی ادامه داد: متأسفانه در میان علمای شیعه نیز افراد فراوانی هستند که آب در آسیاب دشمن میریزند. اینها در کتابهای خود مطالبی مینویسند که بهانه دست دشمن میدهند.
آیتالله عابدی با بیان اینکه آیات سوره توبه درباره جنگ تبوک است، تأکید کرد: شاید مفصلترین قصه در قرآن موضوع جنگ تبوک است. در این سوره آمده «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ.» شاید برخی از این آیه برداشت کنند عدهای باید برای جهاد کوچ کنند. در کفایه و رسائل نیز گفته شده منظور آیه کوچ برای علم آموزی است.
وی افزود: احتمال دارد چون آیه در میان آیات جهاد آمده است منظورش این باشد که درس خواندن خود نیز نوعی جهاد است. چون جهاد به دو نوع نظامی و علمی تقسیم میشود و از این آیه هر دو را برداشت میشود. در این باره به آیه «جهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا» نیز میتوان اشاره کرد. چون این آیه مکی است و در مکه جنگ حرام است به همین دلیل میتوان گفت جهاد کبیر جهاد علمی است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به کلمه «نفر» در آیه سوره توبه گفت: احتمال دوم درباره آیه این است که کوچ کردن و «نفر» خود جهاد است. احتمال سوم آیه این است که شما سرمایه خود را در یک جهت استفاده نکنید. یعنی به گونهای نباشد که در زمان جهاد تنها به دنبال جهاد باشید بلکه باید به فکر علم، اقتصاد، فرهنگ و... باشید. در روایت نیز داریم که امیرمؤمنان(ع) در زمان جنگ، بازسازی نیز میکردند.
وی همچنین نسبت به مطالب سالهای گذشته درس خود خاطرنشان کرد: هیچوقت دین نگفته با کافر و مشرک بجنگید، شرک و کفر مجوز قتل و جنگ نیست. در آیاتی که قرآن میگوید مشرک و کافر، منظورش پیمان شکن است نه کافری که ما میگوییم. رسول خدا در هر جنگی میفرمود «پیرمردها، زنان و کودکان را نکشید.» مگر اینها کافر نبودند؟
آیتالله عابدی با بیان اینکه با مسلمان باغی و محارب نیز باید جنگید، بیان داشت: روایت میفرماید اگر کافری به شما کاری نداشت شما نیز به او کاری نداشته باشید. هر کافر و مشرکی را نباید کشت، بلکه باید کافر و مشرکی را کشت که شما را میکشند. در سیره رسول خدا و امیرمؤمنان(ع) نیز میبینیم که چنین برخوردی داشتند.
وی اضافه کرد: متأسفانه برخی در کتابهای خود فراوان نوشتهاند فقه و علمای شیعه، سنیها را کافر میدانند و جنگ باید با کفار باشد و کافر را نیز باید کشت. یک فردی در کتابی نوشته «تمامی علمای شیعه بدون استثنا سنیها را کافر میدانند و کافر را باید کشت، علمای سنی نیز یا ظاهراً و باطناند کافرند و یا ظاهراً مسلمانند ولی باطناند کافرند.» تمامی مطالبی که این آقایان نوشتهاند دروغ و تهمت است.
این استاد حوزه تأکید کرد: علمای شیعه نمیگویند اهلسنت کافر هستند. البته اگر مراد از اهلسنت، نواصب باشد، ناصبی را ما کافر میدانیم. بلکه خود سنیها نیز ناصبیها را کافر میدانند. نواصب را ما نجستر از یهود و نصارا میدانیم. ولی نمیگوییم که قتل ناصبیها واجب است.
وی افزود: کافر چند معنا دارد. یکی کفر در برابر اسلام و دیگری کفر در برابر ایمان است. به همین دلیل هر کافری، نجس نیست. اهلسنت مسلمان هستند و سیره اهلبیت(ع) و شیعیان نیز در طول تاریخ این بوده که اهلسنت مسلمان و برادر ما هستند. اگر روایتی نیز میگوید کافرند منظورش این است که اینها کافر به ولایت هستند نه اینکه کافر به توحید، نبوت و... هستند.
آیتالله عابدی گفت: وقتی کافر گفته میشود باید به کافر معارفی، فقهی و اخلاقی توجه کنیم. وقتی گفته میشود باید با کفار جنگید باید دید این کفار معارفی، فقهی یا اخلاقی هستند.
انتهای پیام/