تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, حوزه و فقاهت, گفتگو, مشروح خبرها, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 15167
تاریخ : ۲۱ بهمن, ۱۳۹۸ :: ۱۵:۰۱
آیت الله سیفی مازندرانی در گفتگو با مفتاح_اندیشه آیت‌الله سیفی مازندرانی در گفت‌وگو با مفتاح_اندیشه؛ حوزه، متکفل تعیین شاکله و ماهیت نظام است/ صیانت از طلاب جوان به معنای انقلابی ماندن فکرشان است حوزه انقلابی شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است که پس از حکومت و نظام امیرمؤمنان(ع) ایجاد شده است. در چنین حکومت مهمی حوزه نقش بی بدیل و اصلی دارد، چون متکفل تعیین شاکله و ماهیت نظام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه فرمودند: صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است.

بدین منظور در گفت‌وگو با آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی از اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه قم موضوع حوزه انقلابی و صیانت از طلاب جوان را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه متن آن را ملاحظه می‎کنید؛

مفتاح_اندیشه مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف موضوع حوزه انقلابی را بیان فرموده‎اند، به نظر شما دلیل تأکید ایشان نسبت به این موضوع چیست؟

جمهوری اسلامی ایران پس از حکومت امیرمؤمنان(ع) نخستین نظام اسلامی مقتدر است که توسط فقیه جامع الشرایط با رهبری الهی تشکیل شده که در طول تاریخ نظیر، مانند و وجود نداشته است. البته برخی از فقها لشگرکشی‌هایی داشته‎اند، یا در یک مقطع زمانی کوتاه و وسعت بسیار کمی حکومت‌هایی داشته‌اند، که اصلاً نمی‎توان نام آن‌ها را حکومت گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران نخستین حکومتی است که پس از حکومت امام علی(ع) تشکیل شده است. به همین دلیل مسأله‌ی بسیار مهمی است. فقه اهل‎بیت(ع) پس از امیرمؤمنان(ع) تنها در نظام جمهوری اسلامی است که توانسته در میان شیعه حکومت ایجاد کرده و جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

جمهوری اسلامی، حکومتی مستقل است که ضمن متکفل بودن بر اجرای فقه اهل‌بیت(ع)، در مقابل تمام طواغیت و ابرقدرت‌های دنیا ایستاده است به همین دلیل مانند و دومی ندارد. در کجای دنیا می‎توان حکومتی را نشان داد که متکفل اجرای فقه اهل‌بیت(ع) باشد ولی هیچ‌گونه تکیه‌ای به شرق و غرب نداشته باشد.

البته عراق، سوریه، یمن، لبنان و... کشورهای انقلابی هستند ولی به سبب درگیری‌های مختلف هنوز نتوانسته‌اند به صورت کاملاً مستقل بر روی پای خود بایستند.

باید بدانیم که حوزه انقلابی شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است که پس از حکومت و نظام امیرمؤمنان(ع) ایجاد شده است. این نظام به چه میزان باید مورد عنایت خداوند متعال، اهل‎بیت(ع) و امام عصر(عج) باشد؟ حتی اکنون امنیت عتبات عالیات به ایران بستگی دارد. در چنین حکومت مهمی حوزه نقش بی بدیل و اصلی دارد، چون متکفل تعیین شاکله و ماهیت نظام است.

اگر حکومت از حوزه و داده‌های فرهنگی حوزه جدا شود، باید اسم اسلامی آن را برداشت. چنین حکومتی هر چند به تمام پیشرفت‌ها و اوج تمدن دنیا برسد، ولی هویت اسلامی آن کمرنگ شود، مسلماً به اهدافی که رسول اکرم(ص)، انبیا و علما مشخص کرده‌اند، نمی‎رسد.

ارزش نظام به هویت آن یعنی اسلامی بودنش بستگی دارد. ارزش‌دار بودن تمام نقاط قوت نظام تحت هویت اسلامی آن است و هویت اسلامی نظام را باید حوزه رقم بزند. حال اگر حوزه انقلابی نباشد و تنها سرش در کتاب باشد تا فقه فردی را بخواند و کاری به نظام و اجتماع نداشته باشد، یعنی نسبت به ارزش‌های نظام بی تفاوت باشد مسلما نمی‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.

تمام رسالت حوزه این است که قرآن را پیاده کند. خداوند به پیامبر(ص) می‎فرماید «إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ؛ ای پیامبر ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا براساس قرآن حکومت تشکیل دهی.»

اقامه دین الهی هدف اصلی است و اگر حوزه بخواهد از این هدف منفصل شود و درس و بحث تنها مربوط به مسائلی باشد که درباره نظام و حکومت نیست از رسالت خود دور می‌شود. تنها حوزه انقلابی است که در راستای رسالت نبی اکرم(ص) حرکت می‎کند، حوزه غیر انقلابی از رسالت حضرت رسول(ص) خارج شده است.

مفتاح_اندیشه رهبر معظم انقلاب همچنین در این دیدار بحث صیانت از طلاب جوان را مورد اشاره قرار دادند، این صیانت باید به چه شکلی صورت گیرد؟

اصولاً خمیرمایه فکر طلاب جوان هنوز شکل کاملی به خود نگرفته و قابل تغییر است. ولی افرادی که سنی از آن‎ها گذشته افکارشان ساخته شده است. افکار افراد مسن همانند درختی است که نمی‌توان در آن انعطاف ایجاد کرد چون شکسته و از بین می‎رود، ولی افکار طلاب جوان همانند نهالیست که می‌توان در آن انعطاف ایجاد کرد.

فکر طلاب جوان قابل انعطاف بوده و به روش‎ها و سنت‎ها وابسته نیست. البته بعضی از فقها نیز از ابتدا فکر جوان داشته و فکرشان جوان باقیمانده است. ولی فکر طلاب جوان این قابلیت را دارد که به هر نحوی مقتضای انقلاب باشد و اساتید آن‎ها را تربیت کنند.

منظور از صیانت از طلاب جوان این است که فکر آن‌ها حفظ شود، یعنی در جهت اهداف و ارزش‎های انقلاب هدایت شوند. درس را به گونه‎ای نخوانند که از ارزش‌های نظام فاصله بگیرند. طلاب جوان را باید از انحراف درباره ارزش‌های انقلابی حفظ کرد و درس خواندنشان حجاب اکبر و سببی برای فاصله گرفتن از نظام نشود که متأسفانه این مشکل را فی الجمله داریم.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.