به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله احمد عابدی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس خارج «جهاد» به بررسی مکتب دفاعی اسلام پرداخت و درباره قدرت و احکام آن اظهار داشت: تمام مسائل مربوط به جهاد، امنیت و دفاع به قدرت باز میگردد.
وی اظهار داشت: غربیها به ویژه آلمانیها از اصطلاح «اخلاق قدرت» استفاده کرده و معتقدند هر کسی زور بیشتری دارد انسان خوبی است و هر کسی ضعیف است انسان بدی است، ولی ما مسلمانان به «قدرت اخلاق» اعتقاد داریم، یعنی میگوییم اخلاق، قدرت میآورد.
آیتالله عابدی با بیان اینکه قدرت در کلام و فلسفه بحث خاص خود را دارد و منظور ما نیست، به بیان معنای لغوی قدرت پرداخت و یادآور شد: اگر کسی بتواند اراده و خواسته خود را بر دیگری تحمیل کرده و آن چه میخواهد انجام شود را قدرت(سیاسی، اقتصادی و...) میگویند.
وی سرزمین، منابع طبیعی، جمعیت، دین، فرهنگ و... را از مؤلفههای قدرت برشمرد و اذعان داشت: سبب و اجزای قدرت به دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم میشود. سخت افزاری شامل سلاح، جمعیت، نوع سرزمین، منطقه جغرافیایی و... میشود.
این استاد حوزه درباره قدرت مردم گفت: آیا منظور از قدرت مردم این است که مردم در جنگ حضور پیدا کنند، یا پشتوانه نیروهای نظامی باشند و یا اینکه وحدت و انسجام خود را حفظ کنند. بنابراین درباره قدرت مردم دو موضوع مهم است؛ پشتیبانی از نیروهای نظامی و حفظ انسجام و وحدت. اهلبیت(ع) همواره از ایجاد تفرقه در میان مردم جلوگیری میکردند و این نشان میدهد منظور از قدرت مردم یعنی داشتن وحدت و انسجام.
آیتالله عابدی با بیان اینکه دین، آداب و سنتها قدرت میآفریند، گفت: بهترین شاهد برای اینکه اینها اسباب قدرت هستند نه سلاح و شمشیر - البته سلاح قدرت است ولی در درجه چندم است، در درجه اول اینها قدرت هستند - در جنگهای صلیبی، مسیحیان بیت المقدس را گرفتند ولی در جنگهای بعدی مسلمانان بیت المقدس را گرفتند.
وی ادامه داد: در این جنگها اصلاً مطرح نیست که سلاح یا جمعیت چه کسی بیشتر است. مسیحیان موفق شدند بیت المقدس را بگیرند چون پاپ و اسقفها در لشگرشان داشتند که قدرت میآفریدند. در جنگهای بعدی مسلمانان مثلاً چند عدد موی نبی اکرم(ص) را داشتند که وقتی آن را میآوردند، همه مسلمانان برای جنگ میآمدند. یعنی آن چه برای مسلمانان قدرت میآفرید این بود که چیزی از رسول خدا در لشکر بود و برای مسیحیان نیز حضور پاپها و... بود. اینها انگیزههای دینی هستند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه داعش با انگیزه دینی مبارزه میکرد، به همین دلیل هر چند سلاحش کم بود ولی قدرتش زیاد بود، خاطرنشان کرد: طرف مقابل نیز با انگیزه دینی به مبارزه میپرداخت. برای نمونه پاکستانها و افغانستانیها که در جنگ داعش بسیاری فداکاری کردند، به سبب انگیزههای دینی شان بودند.
وی آب و هوا، همسایه، علم و... را نیز از مؤلفههای قدرت دانست و تصریح کرد: هر چند علم سبب پیشرفت صنایع، تولید سلاح و ثروت آفرینی میشود ولی اینکه علم سبب قدرت میشود نه به سبب ثروت آفرینی آن یا تولید سلاح است بلکه نفس خود علم قدرت آفرین است. همین که هوش و فهم مردم بالا برود، خودش قدرت است.
آیتالله عابدی، ایمان و مسائل معنوی را در قدرت تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: میراث فرهنگی و سابقه تاریخی از دیگر عوامل قدرت است. یکی از مهمترین عوامل ضعف اسرائیل غاصب نداشتن سابقه فرهنگی است، حتی خود آمریکا 400 سال است که تشکیل شده و سابقه آن چنانی ندارد.
وی ادامه داد: در آمریکا وحدت ملی وجود ندارد به همین دولت مردانشان از مسائل همانند رقص برای این موضوع استفاده میکنند. در آمریکا چون مهاجر زیاد بوده و وحدت فرهنگی وجود ندارد، مسائلی همانند رقص، فحشا و... را به عنوان مشترکات خود قرار دادهاند.
استاد حوزه، ساختار حکومت را از دیگر عوامل قدرت برشمرد و تأکید کرد: اگر یک حکومت مشروعیت داشته باشد، قدرتش زیاد است ولی اگر حکومتی خودش یا مردمش قبول دارند که نامشروع است، قدرت ندارد. برای نمونه مردم ایران از حکومت مشروعیت میبینند از آن دفاع میکنند.
وی اضافه کرد: اکنون دولت غاصب اسرائیل شاید سلاح هستهای نیز داشته باشد ولی دولت لائیک است، لائیک بدین معناست که یهودیان با یک دیگر اختلاف دارند و این خودش ضعف ایجاد میکند. چون در درون آنها وحدت ملی به معنای وحدت اعتقادی وجود ندارد.
انتهای پیام/