تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, حوزه و فقاهت, مشروح خبرها
شماره : 15629
تاریخ : ۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ :: ۱۲:۰۳
جلسه فقه معاصر آیت‌الله اعرافی؛ احصای ۲۰ محور در پاسخ‌گوئی به شبهات درباره کرونا/ تا ریشه کن شدن بیماری دروس غیرحضوری برگزار می‌شود مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ۲۰ محور در پاسخ‌گوئی به شبهات و سؤالات و کج‌اندیشی‌ها درباره کرونا احصا شده که حوزه علمیه باید بدان‌ها پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست علمی فقه معاصر که با حضور معاونین و برخی از مدیران حوزه علمیه برگزار شد، بیان کرد: ستاد حوزوی حوادث و بحران با همراهی طلاب و نیروهای جهادی حوزه در سطح کشور شکل گرفت و طلاب وارد فضای اجتماعی و همدلی و گره گشایی از مشکلات شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در این بحران، کارنامه خوبی رقم خورده است که جای تقدیر دارد، این نیروها در مراکز و نهادهای مختلف دست به تلاش زدند و امید است این بلا هر چه زودتر از جامعه بشریت و جهان و مسلمین رفع شود. موج‌سواری‌ها و هجمه‌هایی از سوی دشمنان در رابطه با کرونا شکل گرفت که در این خصوص ۲۰ محور در پاسخ‌گوئی به شبهات و سوالات و کج‌اندیشی‌ها درباره کرونا احصا شد که حوزه باید بدان پاسخ بگوید.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: این محورهای مهم، شامل مسائل اخلاقی، فقهی، فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی، کلامی، فلسفی و ... و دارای ابعاد گسترده‌ای است و حوزه پاسخگوی همه این شبهات و پرسش ها است و در مباحث فقهی و فلسفی به آن پاسخ می‌دهد. دامنه وسیعی از شبهه پراکنی‌ها، علیه قم و ایران شاهد بودیم هرچند بسیاری از شبهات به مرو و در دل حوادث مختلف، پاسخ داده شده و باید همچنان مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی گفت: یک محور مهم، مباحث آموزشی است که اهمیت زیادی دارد، همچنین پاسخگوئی به شبهات و سوالات پیرامون کرونا و بحث‌های تبلیغی و ثبت و ضبط این حوادث از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.

آیت الله اعرافی در مورد مسائل آموزشی افزود: عمده مباحث مربوط به سطح یک است که با اهتمام اساتید و تلاش طلاب ۹۰ درصد از بار سطحی اطلاعات آموزشی برداشته شد و مسیر آموزشی به شکل جدید گشوده شد و پیش رفت و حتی در بسیاری از دروس جلوتر هستیم و امید است از نظر کیفیت نیز در همین سطح باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: اساتید بخشی از عقب‌افتادگی‌ها را جبران کردند و تجربیات خوبی در تدریس غیرحضوری شکل گرفت که باید به این تجربیات عمق بخشیده و ضوابط و آئین نامه آن تدوین و گزارش‌ها به طور دقیق جمع‌آوری شود. باید پشتیبانی‌های لازم برای پیشرفت طلاب فراهم گردد تا افت تحصیلی در سطح یک نداشته باشیم و عقب‌ماندگی رفع شود و به پایان سال تحصیلی برسیم، اگر در ماه مبارک رمضان این بیماری ریشه‌کن شد، دروس به طور عادی ادامه پیدا می‌کند وگرنه با همین روال پیش می‌رود.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: بحث سطوح عالی باید دقیق باشد و طلاب به شکل مجازی پیش روند و با تدابیر لازم انجام و به شکل مجازی این سطوح عالی ابلاغ و حضور طلاب در دروس بررسی شود و رشد تحصیلی مشخص باشد. یکی از مسائل درس های خارج است که با این حدت و شدت نمی‎‌توان سازوکاری برای آن اندیشید، اما باید راه را باز و اصول و قواعد را مشخص کنیم.

عضو شورای حوزه تصریح کرد: فقه معاصر یکی دیگر از مباحث مهم است که زمینه پیشرفت در آن باید فراهم شود، محور دیگر درس‌های خارجی مرتبط با بیماری‌های مسری و بحث‌های اعتقادی و کلامی است که در این باره باید مباحث مهمی طراحی شود، هر چند کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و باید همه مسائل مرتبط با آن احصا شود.

وی گفت: همچنین دروس خارج مشخص و ارزشگذاری شود، قرار است حرکتی در چند ماه آینده انجام و دیدگاه‌های مختلف در ارتباط با بیماری‌های واگیردار و بحران‌های اجتماعی و بهداشتی استخراج شود، در این بخش نیاز به کاری بنیادی و دراز مدت داریم. بحث پذیرش یکی از دغدغه‌ها در سال جاری به دلیل شیوع کروناست به ویژه اینکه شرایط امسال متفاوت است و با توجه به نرم‌افزاری که تهیه شده باید اقدام به پذیرش کرد.

آیت‌الله اعرافی در پایان بیان کرد: مصاحبه‌های درس خارج و آزمون‌ها و پایان نامه‌ها باید فعال‌تر شود تا تا زمان از بین رفتن ویروس کرونا، عقب افتادگی‌ها جبران گردند.

انتهای پیام/

منبع: حوزه

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.