به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله محمدحسین ملکزاده، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پيامی صوتی به مناسبت شروع مجدد دروس برخی از مدارس علمیه مشهد مقدس به صورت مجازی، جایگاه جهاد علمی را تبیین کرد.
آیتالله ملکزاده با اشاره به اینکه جهاد و شهادت از دیدگاه اسلام دارای جایگاه ویژهای است، خاطرنشان کرد: دهها آیه و روایت درباره جهاد و شهادت سخن گفته است.
وی افزود: آیه 95 سوره نساء میفرماید «لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ آن گروه از مؤمنانی که بدون بیماری جسمی [و نقص مالی، و عذر دیگر، از رفتن به جهاد خودداری کردند و] در خانه نشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با اموال و جانهایشان به جهاد برخاستند، یکسان نیستند. خدا کسانی را که با اموال و جانهایشان جهاد میکنند به مقام و مرتبهای بزرگ بر خانه نشینان برتری بخشیده است. و هر یک[از این دو گروه] را [به خاطر ایمان و عمل صالحشان] وعده پاداش نیک داده، و جهادکنندگان را بر خانه نشینانِ [بی عُذر] به پاداشی بزرگ برتری داده است.»
این استاد حوزه تصریح کرد: روایات نیز در باب جهاد غوغا کرده است. در نهج البلاغه میخوانیم «جهاد بابی از بابهای بهشت است که اولیاء ویژه الهی از آن داخل میشوند.» اگر جهاد به شهادت منجر شود فرد به سعادت ابدی رسیده و چیزی بالاتر از آن نداریم.
وی ادامه داد: نبی اکرم(ص) میفرمایند «اگر کسی در راه خدا به شهادت برسد دیگر بالاتر از آن چیست؟» شهادت إحدی الحسنیین است. قرآن میفرماید «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مردهاند، بلکه زندهاند و در نزد پروردگارشان روزی داده میشوند.»
آیتالله ملکزاده عنوان کرد: شهید حی به حیات طیبه است. ساکن در اعلا درجه جنت است. رازق مستقیم او خداوند متعال است. مقام شهادت و شهید به قدری بالاست که حد و حصر نداشته، محیر العقول و مبهوت کننده است.
وی تأکید کرد: مقام شهید و شهادت به این میزان بالاست و حالا همین دینی که شهادت و جهاد در راه خدا را ستایش میکند به ما آموزش میدهد «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء.» وقتی این روایت را میخوانیم انسان نمیتواند نکتهای بگوید، زبانش برای گفتن مطلبی گویا نیست.
استاد برجسته حوزه گفت: شهادت دارای چنین مقام عظیم و شهدا دارای چنین مقام رفیعی در نزد خداوند متعال هستند، ولی دین به ما آموزش میدهد «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء.» وقتی مرکب و مداد عالم از خون شهید بالاست پس مقام عالم چه مقامی است؟ مقام علم چه مقامی است؟ جهاد علمی چه جهادی است؟ این موضوع چه جایگاهی دارد؟ واقعاً انسان متعجب میشود.
وی اضافه کرد: در روایتی از امام صادق(ع) در الاحتجاج داریم «عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي اَلثَّغْرِ - اَلَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُوهُمْ عَنِ اَلْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ وَ اَلنَّوَاصِبُ؛ علمای شیعیان ما مرزبان هستند و در جایی که ابلیس و عفاریت ابلیس میآیند، جلویشان را میگیرند تا بر ضعفای شیعه ما تأثیرگذار و مسلط نشوند.»
آیتالله ملکزاده خاطرنشان کرد: در ادامه روایت حضرت(ع) میفرمایند «أَلاَ فَمَنِ اِنْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ اَلرُّومَ وَ اَلتُّرْكَ وَ اَلْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ؛ کسی که این کار را انجام دهد از مجاهدی که در راه خدا با شمشیر مبارزه میکند، یک میلیون مرتبه مقامش بالاتر است.» چرا که عالم از دین شیعیان و مجاهد از بدن شیعیان دفاع میکند.
وی در توصیه به طلاب بیان داشت: حواسمان باشد و بدانیم کجا حضور پیدا کردهایم. بدانیم خداوند متعال ما را برای چه جایگاهی و چه مقامی برگزیده است. قدر بدانیم. بین چند میلیارد انسان در روی کره زمین خداوند متعال به ما لطف کرده و جزو مسلمانان قرار داده است. بین یک میلیارد و نیم مسلمان خداوند متعال لطف کرده و ما را جزو جمعیت شیعیان و محبین اهلبیت(ع) و پیروان این بزرگواران قرار داده است. میان همه این چند صد میلیون نفر از شیعیان خداوند متعال به ما لطف کرده و ما را جزو کسانی که در مسیر علم دینی، علما و جایگاه روحانیت قرار دارند، قرار داده است.
استاد حوزه عنوان کرد: این مقام فوق العاده(روحانیت) جایگاه مهمی است. البته امتحان است و باید سعی کنیم شکر عملی این نعمت را به جا آوریم و به وظایف خود به درستی عمل کنیم. بدون شک هر نعمتی توأم با وظیفه و امتحانی است. ولکن(روحانیت و طلبه شدن) نعمت و جایگاه فوق العادهای است.
وی یادآور شد: نبی اکرم(ص) در روایتی میفرمایند «ألا اُخبِرُكُم عَن أقوامٍ لَيسوا بِأَنبِياءَ ولا شُهَداءَ ، يَغبِطُهُم يَومَ القِيامَةِ الأَنبِياءُ وَالشُّهَداءُ بِمَنازِلِهِم مِنَ اللّه ِ عز و جل، عَلى مَنابِرَ مِن نورٍ يَكونونَ عَلَيها؟ هان! شما را از مردمى كه نه پيامبرند و نه شهيد، و ليكن روز قيامت بر منبرهايى از نور قرار دارند و پيامبران و شهيدان به منزلتشان نزد خداوند عز و جل رشك مىبرند، باخبر كنم؟»
«قالوا:مَن هُم؟ [اصحاب] گفتند: آنان كيستند؟» قال «الَّذينَ يُحَبِّبونَ عِبادَ اللّه ِ إلَى اللّه ِ، ويُحَبِّبونَ اللّه َ إلى عِبادِهِ، وهُم يَمشونَ عَلَى الأَرضِ نُصَحاءَ؛ فرمود: كسانى كه بندگان خدا را نزد خدا محبوب مىگردانند و خدا را محبوب بندگانش مىسازند و خيرخواهانه بر زمين گام مىزنند.» اینکه رسول خدا(ص) میفرمایند اینها کاری میکنند که خداوند متعال نزد بندگانش محبوب شوند، خب با تبلیغ دین و تبلیغ نعمتها و لطف و مهربانی خداوند متعال میسر است ولی اینکه این افراد چه جایگاهی دارند که کاری میکنند که بندگان نزد خداوند متعال محبوب میشوند واقعا کار عجیبی است.
ادامه روایت میفرماید «قالَ: قُلنا: يُحَبِّبونَ اللّه َ إلى عِبادِ اللّه، فَكَيفَ يُحَبِّبونَ عِبادَ اللّهِ إلَى اللّه؟! پرسيديم: خدا را محبوب بندگان خدا مىگردانند[روشن است]؛ امّا چگونه بندگان خدا را محبوب خدا مىگردانند؟ قالَ: يَأمُرونَهُم بِحُبِّ اللّه، ويَنهَونَهُم(يَعني عَمّا كَرِهَ اللّه ُ)، فَإِذا أطاعوهُم أحَبَّهُمُ اللّه؛ فرمود: به آنان فرمان مىدهند تا خدا را دوست بدارند و از آنچه خداوند ناخوش مىدارد، بازشان مىدارند و [بندگان خدا] چون از اين آمران و ناهيانْ اطاعت كردند، خداوند، دوستشان خواهد داشت.»
آیتالله ملکزاده گفت: چه کسانی امر و نهی الهی را استخراج کرده و در اختیار مردم قرار میدهند؟ اوامر و نواهی الهی در همین شریعیت و فقه است. فقهی که در دست من و شما قرار داد شده است. کسانی که بتوانند اوامر و نواهی الهی را استخراج کرده و در اختیار مردم قرار دهند، مردم را دعوت کنند که به اینها عمل کنند و در عرصههای مختلف زندگی شامل زندگی فرد، اجتماعی، حکومی و تمدنی به اینها عمل کنند، این افراد محبوب خدا میشوند. وقتی این چنین شد به جایگاهی میرسند که در قیامت انبیا و شهدا برای مقام آنها غبطه میخورند.
وی افزود: خداوند متعال به ما لطف کرده و چنین جایگاهی قرار داده است. البته این جایگاه اولاً، نباید موجب غرور و تکبر ما شود، طبیعتاً مسئولیتمان سنگین است، ثانیاً خدای ناکرده ما در مقام استخفاف جایگاه مجاهدین نظامی و شهدای این عرصه یا شهدای عرصههای دیگر نایستیم، لکن میخواهیم بگوییم اگر آن عرصهها است، عرصهای بالاتر از این نیست.
این استاد حوزه تصریح کرد: شما ببینید چقدر سؤال وجود دارد. اگر بنده بگویم میلیونها میلیون سؤال بی پاسخ در عرصههای مختلف همانند دین، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، تعلیم و تربیت و... وجود دارد که ما باید از دین، کتاب و سنت استخراج کنیم و در اختیار بشریت قرار دهیم، ذرهای مبالغه نکردهام.
وی ادامه داد: چه کسی باید اینها را از دین استخراج کند؟ عوامل و نواهی الهی را استخراج و در اختیار جامعه قرار دهد، این عرصه عرصه فوق العاده بزرگ و رفیعی است. الحمدلله شما جوانان عزیز و همه ما که خداوند لطف کرده و منت بر ما گذاشته و با تمام ضعف و ناتوانیهایی که داریم انتخاب کرده تا در این عرصه به جهاد پرداخته و مشغول مجاهدت شویم، إنشاءالله اگر این جهاد ما فی سبیل الله و برای رضای خدا باشد به بالاترین درجات خواهیم رسید و درجهای بالاتر از این نیست.
آیتالله ملکزاده بیان داشت: بدون شک شما عزیزان دارای روحیههای قوی هستید، ولی بدانید شاید در گذر زمان دچار ناملایماتیها در عرصههای مختلف زندگی شوید، احیاناً یک سرگردانی، سرخوردگی و نگرانی در ذهنتان خطور کند، دچار برخی تردیدها شوید، هرگاه گرفتار چنین مسائلی شدید، این آیات و روایات را مرور کرده و بدانیم چه جایگاهی داریم.
وی افزود: باید خداوند متعال را برای لحظه لحظهای که در حوزه علمیه هستیم شکر کنیم. با جدیت درس خوانده و کار کنیم. مبانی را بسازیم. یک ساختمان رفیع و باشکوه هر چه با شکوه و با عظمت باشد قوامش به پایه و مبانیاش است. اگر بخواهیم کاخ با شکوه حکومت و تمدن اسلامی را بسازیم باید بدانیم مبانیاش در اختیار من و شماست که براساس دیدگاه اسلام بسازیم. روبناها را نیز دیگران میسازند.
انتهای پیام/