به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آیتالله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزههای علمیه در گفتوگویی، ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان میباشد، پرداخت.
وی با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد» (بقره/۱۸۳)، گفت: ماه مبارک رمضان از ماههای بسیار شریف خدای متعال است که خدای متعال به امت اسلامی این لطف و کرامت را فرموده است که در این آیه مبارکه یک چنین خطاب لطیفی را به همه مومنین فرموده است که: ای مومنین، روزه بر شما واجب شده است همانطور که بر قبلیهای شما واجب شده بود.
تولیت حوزه علمیه مروی افزود: طبق روایات، روزه ماه مبارک رمضان فقط بر پیامبران گذشته واجب شده بود. البته روزه بر امتهای گذشته واجب بوده است اما به این صورت که در این دین واجب شده است، نبوده است؛ منتهی خدای متعال به جهت لطف و عنایت خاصی که به پیامبر اسلام(ص) و این امت خاتم دارد روزه ماه مبارک رمضان را حدود بیست و نه روز یا سی روز بر این امت واجب گردانیده است.
آیتالله تحریری گفت: همانطور که نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه آخر ماه شعبان فرمودند. «ماه رمضان ماهی است که بر شما روی آورده است با برکت و رحمت و مغفرت». نبی اکرم(ص) سه عنوان اساسی را برای این ماه بیان میفرمایند: نخست برکت است.
وی با اینکه ما دو قسم برکت داریم، گفت: یکی برکت در امور مادی؛ یعنی یک مالی که انسان به دست آورده است دارای برکت باشد، به این معنا که هر چه از آن استفاده بکند باز هم برای استفادههای خوب از این مال جا دارد. آن مالی دارای برکت است که بتوان نیازهای مختلفی را با آن برآورده کرد.
استاد اخلاق حوزههای علمیه بیان کرد: یک شخصی دوازده درهم به نبی اکرم(ص) میدهند تا برای خودشان لباس تهیه کنند. آن حضرت این دوازده درهم را به علی(ع) میدهند تا از بازار لباسی تهیه کنند. حضرت طبق سفارش پیامبر(ص) هر دوازده درهم را یک لباس میخرند. بعد که آمدند، پیامبر(ص) فرمودند: یا علی، نمیشد یک لباس با قیمت کمتر داشته باشیم. حضرت علی(ع) فرمودند: بله، مشکلی ندارد. لذا با هم نزد فروشنده میروند و میفرمایند ما میخواهیم یک لباس با قیمت پایینتر بخریم. لذا یک لباس چهار درهمی خریداری میکنند.
وی افزود: در مسیر برگشت به یک نیازمند برخورد میکنند. آن شخص درخواست میکند که من لباس میخواهم. حضرت هم لباس را به آن نیازمند میدهد. بعد برمیگردند یک لباس دیگر تهیه میکنند. باز چهار درهم در دست مبارک حضرت باقی میماند. در مسیر برگشت یک غلامی را میبینند که دارد گریه میکند. از او میپرسند: چرا گریه میکنی؟ غلام میگوید مولایم به من چهار درهم داده بود ولی من در مسیر گم کردم و آنچه را باید میخریدم، نخردیم. حضرت آن چهار درهم را به آن شخص دادند. دیدند باز هم دارد گریه میکند. حضرت از او سؤال کردند چرا گریه میکنی؟ غلام گفت چون من مقداری دیر کردم ممکن است مورد مواخذه اربابم قرار بگیرم. حضرت میفرمایند با هم برویم تا ما شفاعت تو را بکنیم. وقتی به خانه مولا رسیدند و در زدند، مولا میبیند که وجود مبارک نبی اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) آمدند تا شفاعت غلام را بکنند. به برکت وجود نبی اکرم(ص) و علی(ع) مولا میگوید من این غلام را به شما بخشیدم. پیامبر(ص) هم فرمودند من این چهار درهم را به غلام بخشیدم که برود برای خودش زندگی تهیه بکند. بعد حضرت فرمودند: چه دوازده درهم بابرکتی بود که یک غلام آزاد شد، دو نفر هم به پوشش رسیدند، یک مولا هم به آزادی بندهاش خدمت کرد.
آیتالله تحریری در ادامه بیان کرد: برکت از این قبیل است. گاهی چنین است که انسان فکر میکند به دست آوردن اموال زیاد موجب برکت است؛ خیر، انسان باید ملاحظه بکند چگونه مال را به دست میآورد و چگونه آن را از مسیر صحیح خرج میکند. این برکت مادی است. برکت معنوی این است که انسان در یک امر معنوی قرار بگیرد، درست از این امر معنوی استفاده کند، آنگاه خداوند متعال فواید بسیاری را بر آن امر معنوی مترتب میکند.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم هم تعبیر برکت آمده است گفت: خداوند میفرماید: اگر اهل شهرها ایمان داشته باشند خداوند برکاتش را از آسمان و زمین بر آنها نازل میکند. این برکات، برکات مادی است که در پرتو ایمان به خدا و تقوا، خداوند ظاهر میکند. بنابراین از خصوصیات این ماه، داشتن برکات معنوی، رحمت و مغفرت است.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا