به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور در سومین نشست از سلسله نشستهای تبیین بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی با سرفصل علم و پژوهش که در مدرسه علمیه معصومیه و به صورت برخط برگزار گردید، عنوان کرد: افزایش تعداد فیزیکی موسسات آموزشی و دانشگاهها، افزایش اساتید هیئت علمی از چهارهزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر، افزایش دانشجو از ۱۰۰هزار نفر به پنج میلیون نفر، افزایش رشتههای دانشگاهی از ۱۰۰ رشته به بیش از هزار رشته از تغییرات علمی در طول چهار دهه اخیر است.
مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: در تحصیلات تکمیلی شاهد رشدی چشمگیر بودهایم به طوری که در قبل از انقلاب تعداد دانشجویان دکترا و ارشد محدود بود و درحال حاضر بیش از یک میلیون دانشجوی ارشد داریم و در عدالت جنسیتی نیز دسترسی از۳۵ درصد به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه امکانات و آموزش به یک منطقه و شهر محدود نیست و دامنه آنها در سراسر کشور جدا از هر قومیتها و نژادی گسترش داده شده است که این همان عدالت منطقهای است، اظهار کرد: در رشد تولیدی علم در منطقه پیشتاز هستیم. در فناوریهای پیشرفته مانند هستهای، بهداشتی، نانو و...که کشورهای غربی تصور نمیکردند که به آنها دست پیدا کنیم سربلند شدهایم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه کشور در تحریم مطلق است، توانستهایم در تکنولوژی نانو از رتبه۱۶ به رتبه چهارم برسیم، تصریح کرد: در واگذاری به بخش خصوص، تاسیس رشتههای میان رشته و... موفق عمل کردهایم و در بخش علوم انسانی نیز در شرایطی که اقدامات انجام شده رضایت بخش نیست، اما گامهای خوبی برداشته شده است.
وی با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش پایهی علم و دانش است، بیان کرد: در آموزش پرورش با وجود ضعفها، اقدامات خوبی از جمله اصل سند توسعه که در جهان اسلام، نظیر ندارد، انجام شده است.
آیتالله اعرافی با بیان اینکه این سند ما را از اسناد بیرونی مستغنی میکند، اظهار کرد: امیدواریم نیاز به اسناد بیرونی از بین برود که البته به گفته رهبر معظم انقلاب از مطالب مفید اسناد بیرونی نیز میتوان استفاده کرد.
وی با اشاره بر اینکه ضریب سوادآموزی در قبل از انقلاب حدود ۴۰ درصد بوده که اکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده است، خاطر نشان کرد: شاهد پوشش ۹۹ درصدی آموزش و پرورش هستیم که البته تلاش شده است که بخش تربیت آن نیز تقویت شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر چه علم سنجی مناسبی نداریم، اما در بحث حوزههای علمیه از جایگاه مطلوبی برخوردار هستیم، افزود: جریان پایان نامه نویسی مجلات و مقالات بیش از ۱۰۰ مجله، مراکز تخصصی و پژوهشی، تغییرات نرم افزاری در حوزه دینی به ویژه در دیجیتال سازی متون دینی و ...گامهای خوبی برداشته شده است.
آیتالله اعرافی با اشاره به اینکه در تولید کتاب و آثار مکتوب استان قم رتبه دوم و در تولید علوم انسانی رتبه اول را داریم، بیان کرد: در حوزه فقه عرصه گشاییهای جدید را در پیش داریم در حوزه علوم انسانی قم پیشتاز است و در پایه ریزی علوم جدید، نقد علوم انسانی، مطالعات تطبیقی و... استان قم قدمهایی را برداشته است.
وی با بیان اینکه ارتباط با دانشگاه، گسترش به مباحث جدید، توسعه و پرورش حوزههای علمیه خواهران از دیگر دستاوردهای حوزه علمیه است، عنوان کرد: حوزههای علمیه رویکردی بین المللی به خود گرفتهاند و ترجمه آثار، تولید نرم افزارها به زبانهای دیگر، پرورش مبلغان به سایر زبانها و... از جمله فعالیتهای انجام شده در راستای این رویکرد است.
وی با بیان اینکه در سه ضلع آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزههای علمیه شاهد تحولات بسیاری بودهایم، تصریح کرد: البته در هر سه ضلع نیاز به بازنگری و شناسایی آسیبها و ضعفها وجود دارد.
آیتالله اعرافی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش در چشم انداز، ۹ هدف کلان که چهارهدف آن مستقیم و غیر مستقیم پژوهشی است و در منشور ۳۵ هدف پژوهش پیش بینی شده است، گفت: حوزه باید پرچم دار علم سنجی در علوم انسانی و اسلامی بشود و با توجه درختوارهای که ترسیم شده است گامهای اولیه آن برداشته شده است.
وی ادامه داد: دانشجویان و طلاب دانشگاهی با دستان خالی در بحث هوش مصنوعی که آینده علم بشر به آن رقم خورده گامهایی برداشتهاند و برای توسعه فقه معاصر هم شورایی تشکیل و نقشهای جامع ترسیم شده است تا با برنامهای پنج ساله بتوان بابهای فقهی جدیدی را طراحی کرد.
وی افزود: طرح درختواره رشته ای، نیاز سنجی، سامانه تقریرات، درسهای خارج در سراسر کشور، تحول در انتشارات، گسترش انجمنها به سایر شهرها، رتبه بندی مراکز پژوهشی و... از دیگر طرحهای حوزه علمیه است و در سند الگو نیز برای اولین بار حوزه علمیه به صورت رسمی فعالیت میکند.
انتهای پیام/