تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, مشروح خبرها
شماره : 26439
تاریخ : ۱۲ دی, ۱۴۰۰ :: ۱۹:۰۰
در دیدار معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم با آیت‌الله کعبی عنوان شد؛ مسئولیت وزارت علوم در یک کلمه «بسترسازی لازم برای تحقق دانشگاه تمدن ساز» است/ دانشگاه‌ها نباید از چرخه حل مسائل کشور جدا باشند مسئولیت وزارت علوم در یک کلمه «بسترسازی لازم برای تحقق دانشگاه تمدن ساز» است. دانشگاه‌ها برای رسیدن به این هدف نیاز به تحول در ساختار و منابع انسانی و هیئت‌های علمی و نیز تحول در ماموریت‌ها دارد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر مرتضی فرخی در این دیدار و گفتگو به تاسیس معاونت فناوری و نوآوری اشاره کرده و گفت: این مهم یکی از برنامه‌های پیشنهادی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی بود که در سه ماه نخست عملیاتی شد.

وی ایجاد ساز و کار عملیاتی "نظام ایده ها و نیازها " (نان) را دومین اقدام مهمی نام برد که در وزارت علوم در حال اجراست و ارتباط حقیقی بین نیازهای جامعه, صنعت و دانشگاه را اجرایی می کند.

فرخی سومین اقدام عملی وزارت علوم را برنامه‌ریزی برای حضور دانشگاه‌ها برای حل مسائل جامعه دانست و از تشکیل اتاق‌های فکر ۱۶ گانه در وزارت علوم به عنوان بازوان مشورتی وزیر به عنوان چهارمین اقدام وزیر علوم در سه ماه اخیر نام برد.

وی به فرآیند انتصابات در یکصد روز اخیر اشاره نمود و انتخاب مدیران جوان, متعهد و متخصص را در راستای گام دوم انقلاب و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی ارزیابی کرد.

آیت‌الله کعبی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از عملکرد وزارت علوم تشکر از حضور موثر در استان خوزستان و بازدید از دانشگاه‌های این استان گفت: مسئولیت وزارت علوم در یک کلمه "بسترسازی لازم برای تحقق دانشگاه تمدن ساز " است.

وی افزود: دانشگاه‌ها برای رسیدن به این هدف نیاز به تحول در ساختار و منابع انسانی و هیئت‌های علمی و نیز تحول در ماموریت‌ها دارد در این چهل و دو سال پس از انقلاب, پیشرفت علمی ما درصد قابل توجهی بوده است اما متاسفانه این پیشرفتها چندان در مسیر حل مسائل جامعه و همراه با تولید علم و ایمان نبوده است.

آیت‌الله کعبی تاکید کرد: ماموریت دانشگاه تلفیق سه ضلع علم, ایمان و گفتمان انقلاب است. علم منهای ایمان همان مدل دانشگاه غربی, و ایمان منهای علم حاصلش جهالت و عقب ماندگی است. این دو, بدون گفتمان انقلاب, موجب عدم درک مقتضیات زمان خواهد شد.لذا دانشگاه می تواند پیش برنده ی تلفیق علم و ایمان و گفتمان انقلاب باشد.

وی اظهار داشت: در این مدت غالباً توجه‌ها به علم بدون ایمان بوده و دانشگاه‌ها از سکولاریسم و علم زدگی متاثر شده‌اند که وزیر علوم باید این مسیر را اصلاح کنند.

آیت‌الله کعبی در ادامه متذکر شد: ستاد وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی, می توانند دانشگاه‌ها را به سمت مساله محور شدن سوق دهند. دانشگاه‌ها نباید از چرخه حل مسائل کشور جدا باشند مثلاً دانشگاه‌های خوزستان باید مسائل بومی خوزستان را حل کنند مثل جریان سیل سال ۹۸ که قرارگاهی ایجاد شد که کمک و همراهی خوبی با کمیته بحران استانداری داشت و اینها خودشان کمیته فنی تشکیل دادند تا به همراه نیروهای دانشگاه شهید چمران دستاوردهای خود را به مدیریت بحران استان منتقل کنند.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد که دانشگاه فقط آموزش و تحقیقات و پایان نامه نیست و الان در خیلی موارد دانشگاه‌ها ارتباطی با متن مشکلات جامعه ندارند درحالیکه دانشگاه‌ها باید برای حل مسایل کشور و جامعه برنامه داشته باشند.

وی با اشاره به نقش دانشجویان گفتند مطالبات دانشجویان باید پیگیری اجرای سیاستهای کلی نظام و منویات رهبری مثل اقتصاد مقاومتی و … باشد. در سالهای بیش از ۳۰ درصد از مطالبات معظم له در خصوص اقتصاد مقاومتی ترک فعل بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولت برای حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی اختراعات و.... قانون مصوب دارد. اجرای این قانون بر عهده وزارتخانه‌های عتف و صمت است که می‌بایست با ایجاد تفاهم نامه همکاری آن را محقق سازند.

وی گفت: البته قوانین زیادی داریم که به همین شیوه قابل اجرا و تحقق اند مثل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز, قانون رفع موانع تولید, قانون حمایت از کالاهای ایرانی, قانون اصلاح سیاستهای کلی اصل ۴۴ و....

آیت‌الله کعبی عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, ضمن اظهار رضایت و امیدواری نسبت به عملکرد وزیر علوم در این مدت کوتاه, توصیه نمود که تمام تصمیمات وزارت علوم باید دارای پیوست عدالت, پیوست فرهنگی و پیوست اقتصاد مقاومتی باشد. علاوه بر این, فعالیتهای وزارت علوم باید همسو با سیاستها و اولویت های دولت سیزدهم نیز باشد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.