تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, استانها, برگزیده ترین ها, عرصه فرهنگ و تربیت, علوم تربيتي, گزارش, مشروح خبرها
شماره : 31564
تاریخ : ۸ بهمن, ۱۴۰۱ :: ۱۰:۰۱
احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم افتتاحیه «پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور» مطرح کرد؛ ضرورت تطبیق فرآیند آموزش و پژوهش بر مبانی فرهنگی/ تلاش‌ها بر این است که فضای دانشگاهی کشور یک گام بیشتر به سمت اسلامی شدن حرکت کند امام زمان(عج) در دعای خود به فرازهای نورانی متعددی اشاره می‌کنند که یکی از آن‌ها طلب زهد و نصیحت برای اساتید و جهد و رغبت برای دانشجویان است. این‌ها مؤلفه‌های اساسی تدریس و تحصیل منطبق با الگوی اسلامی ایرانی هستند زیرا اگر دانشجو در ارائه و عمل استاد صداقت نبیند، دیگر نمی‌توان امیدوار به تحول دانشگاه بود و این همان سرفصل‌هایی است که باید براساس آن فرهنگ‌سازی کرد.  

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه‌ها، اساتید و مدیران تشکل‌های فرهنگی اجتماعی در تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد.   احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم افتتاحیه این همایش، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: تلاش‌ها بر این است که در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی و تحقق فرازهای بیانیه گام دوم، فضای دانشگاهی کشور یک گام بیشتر به سمت اسلامی شدن حرکت کند.   وی افزود: رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را به هوایی که در آن تنفس می‌شود، تشبیه کرده‌اند. حقیقت هم همین است و همه برنامه‌ها، پویش‌ها، تشکل‌ها و ویژه‌برنامه‌ها در یک بستر فرهنگی توان اجرایی پیدا می‌کند. بر این اساس، دانشگاهی نیز که بیش از 90 درصد فعالیتش آموزشی و پژوهشی است، باید مبتنی بر یک الگوی فرهنگی عمل کند تا بتواند اسلامی شود، انسان‌سازی کند و خروجی‌های آن همچون شهید چمران باشند.   رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اینجاست که تطبیق فرآیند آموزش و پژوهش بر مبانی فرهنگی ضرورت پیدا می‌کند. مقصود حین یادگیری است؛ یعنی از همان کلاس و در جریان تدریس گرفته تا در همان آزمایشگاه و در جریان آزمایش، نسخه جامعی تعریف شود که بتواند فرهنگ را مبتنی بر ارتباط استاد و دانشجو تعریف کند.   وی ادامه داد: امام زمان(عج) در دعای خود به فرازهای نورانی متعددی اشاره می‌کنند که یکی از آن‌ها طلب زهد و نصیحت برای اساتید و جهد و رغبت برای دانشجویان است. این‌ها مؤلفه‌های اساسی تدریس و تحصیل منطبق با الگوی اسلامی ایرانی هستند زیرا اگر دانشجو در ارائه و عمل استاد صداقت نبیند، دیگر نمی‌توان امیدوار به تحول دانشگاه بود و این همان سرفصل‌هایی است که باید براساس آن فرهنگ‌سازی کرد.   گفتنی است تشکیل پنل‌های تخصصی و گت‌وگوهای تخصصی و چندجانبه با محوریت فضای فرهنگی دانشگاه‌های کشور از دیگر برنامه‌های این همایش است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.