تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, استانها, برگزیده ترین ها, عرصه اقتصاد و تمدن, علوم تمدن اسلامي, گزارش, مشروح خبرها
شماره : 32224
تاریخ : ۸ فروردین, ۱۴۰۲ :: ۸:۵۹
علی‌باقر طاهری‌نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی طی سخنانی مطرح کرد؛ افق تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند و باید از درون دانشگاه شکل بگیرد، مشروط به حکمرانی علم و سهم علم از GDP کشور است رشد کمی و کیفی وضعیت فعلی ایران اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست. رشد کیفی امروز کشورمان با رقبای منطقه‌ای هم قابل مقایسه نیست، زیرا ما امروز مقام اول تولید علم منطقه و جهان اسلام را داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، علی‌باقر طاهری‌نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی درباره آینده آموزش عالی ایران گفت: جهش تولید علمی تابع جهت‌گیری کلی دولت هاست.   وی در گفتگو با خبرگزاری آنا افزود: کشوری که جهش علمی داشته در ابتدا این موضوع در اولویت اسناد آن قرار گرفته است، رهبر معظم انقلاب اسلامی روی بحث نهضت تولید علم، جنبش نرم‌افزاری و دانش‌بنیان و دانش محوری تاکید داشته‌اند که از دو دهه گذشته آغاز شده است.   طاهری‌نیا تصریح کرد: رشد کمی و کیفی وضعیت فعلی ایران اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست. رشد کیفی امروز کشورمان با رقبای منطقه‌ای هم قابل مقایسه نیست، زیرا ما امروز مقام اول تولید علم منطقه و جهان اسلام را داریم.     شاهد تولید علم کاذب از سوی رقبای علمی کشور هستیم   وی با بیان اینکه برخی رقبای علمی کشور علم کاذب تولید می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر عربستان از لحاظ تولید علم مسیر علم کاذب را طی می‌کند. علم کاذب مبتنی بر شاخص‌های بومی و واقعی نیست؛ چرا که عربستان اعضای هیئت علمی برتر جهان را با حقوق‌های نجومی به عنوان هیئت علمی پاره وقت خود جذب می‌کند و سپس مقالات را با نشانی دانشگاه‌های عربستان منتشر می‌کند و این موضوع در سبد علم عربستان ذکر می‌شود، در صورتی که تولید کننده، اهل کشور دیگر است که در چنین صورتی احتمال دارد آن‌ها از نظر کمی در سال‌های آینده رشد کنند، ولی علم فعلی آن‌ها بومی نبوده و کاذب شناخته می‌شود.     کشور‌های کره جنوبی و ژاپن سهم بالایی از تولید GDP دارند   رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: همه دنیا متوجه شده‌اند که عربستان علم خریداری می‌کند و برخی رقبای منطقه‌ای روی تولید علم هزینه می‌کنند و سهم تحقیق و توسعه و سهم علم و فناوری از GDP کشورشان قابل توجه است، برخی کشور‌های آسیایی مانند کره جنوبی و ژاپن سهم بالایی در این زمینه دارند.   طاهر‌‌ی‌نیا گفت: سهم علم از GDP کشور‌های پیشرفته علمی در دنیا بالاست. نقطه مهم جهش علمی در آینده این است که حکمرانی علم در کشور جاری شود و سهم علم و تحقیق و توسعه از GDP واقعی باشد.   وی با بیان اینکه حکمرانی علم به این معناست که تمام حوزه‌های دانش‌بنیان تصمیم بگیرند، تاکید کرد: همه حوزه‌ها برای نظریه‌ها و دیدگاه‌های علمی کارشناسان، احترام قائل باشند. افق تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند و باید از درون دانشگاه شکل بگیرد مشروط به حکمرانی علم و سهم علم از GDP کشور است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.