به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین علی آقاجانی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در یادداشتی برای شبکه اجتهاد مطرح کرد؛ چگونگی و میزان تاثیر تحولات اجتماعی بر اندیشه سیاسی بهویژه فقه سیاسی و بخصوص مسالهای مانند ولایتفقیه امری مهم و بحثانگیز و البته واجد انظار گوناگون، خاصه درباره شخصیتی چون شیخ انصاری است. این نوشتار با هدف بررسی این موضوع (هدف)، براساس هرمنوتیک قصدگرای اسکینر (چارچوب نظری) در پاسخ به پرسش از گستره تاثیر جنگهای ایران و روس بر فقه سیاسی شیخ انصاری؛ به طرح و بسط این فرضیه میپردازد که جنگهای ایران روس بهعنوان بزرگترین تحول اجتماعی و سیاسی آن روزگار که علما نیز در آن حضور مستقیم داشتند در اندیشه سیاسی فقها و نگاه ایشان به حکومت بیتاثیر نبوده است. بلکه فیالجمله متغیر ثابتی میتواند باشد. (فرضیه) پس از این جنگها دو رهیافتکلی را در میان علما شاهدیم. رهیافت صاحب جواهر و ملا احمد نراقی بهصراحت بر ولایت عامه فقیه تاکید دارد و بهطور ضمنی راه جبران شکست در جنگ را در ولایت فقیهان میداند. رهیافت دوم که مبتنی بر عدم ورود فقها به مناصب حکومتی است در بیع مکاسب شیخ انصاری نمود مییابد. اما با فاصله گرفتن از زمان پایان جنگها و کمرنگ شدن خاطرات و تجربه ذهنی شیخ از آن، وی در کتابهای دیگر خود همچون قضاء حکم به ولایتعامه فقیه میدهد و از نظریه اول خود عدول میکند. (یافتهها) شیخانصاری در جنگها حضور مستقیم نداشته است اما با آن معاصرت داشته و شاگرد نراقی (از حاضران در جنگ) بوده است. این مکتوب با بررسی رویکردهای مختلف به نظریه شیخ، دیدگاه عدول را پذیرفته و آن را متناسب با فرضیه مییابد. عدول نیز از طریق اثبات تقدم بیعمکاسب بر سایر کتابها به ویژه قضا قابل تبیین است.(نتیجه) تلاش اصلی تبیین فرضیه است ولی در جهت اثبات آن هم گامهایی بر میدارد و آن را به معرکه آرای صاحبنظران میسپرد.