تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, گزارش, مشروح خبرها
شماره : 39181
تاریخ : ۲۹ آبان, ۱۴۰۳ :: ۱۰:۰۱
در جلسه 236 شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با محوریت آیین‌نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر مطرح شد: اسلامی‌سازی علوم انسانی اصلاح و تصحیح نه فقط تطبیق/ اساتید مسئله‌محور امتیاز ویژه می‌گیرند در گذشته، ما به دنبال اسلامی‌سازی علوم انسانی بودیم، ولی در این طرح، این مفهوم به ارزش‌های اخلاقی و تعالیم اسلامی تقلیل یافته است. به نظرم، اصطلاح «اسلامی‌سازی» باید دقیق‌تر بیان شود و نه تنها به اخلاق‌مداری و ارزش‌های اخلاقی محدود نگردد. اسلامی‌سازی باید به معنای اصلاح و تصحیح علوم انسانی از منظر اسلامی باشد، نه تنها به معنای تطابق با برخی ارزش‌ها.

ب به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تدوین آیین‌نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر اظهار کرد: اولاً، در این آیین‌نامه ارتقا، باید اصول دهگانه و مأموریت چهارگانه علوم انسانی به‌طور کامل لحاظ شود. این اصول علاوه بر آن ده اصل تصویب‌شده‌ای که داریم، باید در چهار ساحت فرهنگ، آموزش، پژوهش، و مدیریت مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر ما اصل خانواده‌محوری را در ساحت فرهنگ بگنجانیم، نباید این اصل در ساحت آموزش و پژوهش نادیده گرفته شود. این نکته بسیار مهم است که این ده اصل باید در همه چهار ساحت موجود در نظر گرفته شود.   دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دانشگاه‌ها دروس عمومی داریم که هر کدام مأموریت‌های خاص خود را دارند، مانند دروس معارف. علاوه بر اهمیت آموزش و پژوهش در این دروس، باید به مسئله تربیت دینی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.   استاد خسروپناه بیان کرد: معلمان و اساتید این دروس باید متوجه این موضوع باشند که گاهی اوقات، دانشجویان با مسائل شبهه‌آمیز دست به گریبان هستند که می‌تواند اثرات مخربی بر روحیه و حتی زندگی آنها داشته باشد. آمارهایی از برخی دانشگاه‌ها نشان می‌دهند که تعدادی از دانشجویان به دلیل این شبهات، به شدت دچار مشکلات روحی می‌شوند. وظیفه اساتید معارف است که در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشند و ما باید در ارزیابی‌های خود، امتیازات لازم برای انجام این وظیفه را در نظر بگیریم.   وی با بیان اینکه باید درخصوص مأموریت‌های چهارگانه، بازنگری‌هایی انجام شود، عنوان کرد: در گذشته، ما به دنبال اسلامی‌سازی علوم انسانی بودیم، ولی در این طرح، این مفهوم به ارزش‌های اخلاقی و تعالیم اسلامی تقلیل یافته است. به نظرم، اصطلاح «اسلامی‌سازی» باید دقیق‌تر بیان شود و نه تنها به اخلاق‌مداری و ارزش‌های اخلاقی محدود نگردد. اسلامی‌سازی باید به معنای اصلاح و تصحیح علوم انسانی از منظر اسلامی باشد، نه تنها به معنای تطابق با برخی ارزش‌ها.   دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توضیحات بیشتری در این زمینه لازم است تا از انحراف مفهوم «اسلامی‌سازی» جلوگیری شود. نباید این مفاهیم را به سادگی و بدون دقت کافی به کار ببریم. به‌طور خاص، هدف ما این است که اگر فردی در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی فعالیت کند، امتیاز ویژه‌ای دریافت کند، نه اینکه فقط نداشتن مقاله در این زمینه موجب عدم ارتقا گردد.  

تدوین آیین‌نامه ارتقا در علوم انسانی با تأکید بر اخلاق‌مداری و همکاری علمی با کشورهای اسلامی

  در ادامه سحر کوثری معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره در خصوص تدوین آیین‌نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر گزارشی را ارائه داد.   وی چهار موضوع اصلی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را اخلاق‌مداری و ارزش‌های اسلامی، بومی‌سازی و توجه به مؤلفه‌های ایرانی، کارآمدی و روزآمدی و توجه ویژه به تحکیم علوم انسانی، اجتماعی و هنر با رویکرد اسلامی اعلام کرد و گفت: این اصول و سیاست‌ها هدف‌گذاری‌های اصلی آین‌نامه پیشنهادی را تعیین می‌کنند. اهدافی مانند تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایجاد امید در دانشجویان، ایجاد پویایی و نشاط در محیط‌های آموزشی، تأکید بر تحقیق و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی با رویکرد آینده‌نگر و توجه به اخلاق، شایستگی علمی و مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی در آیین نامه مورد توجه قرار گرفته است.   دکتر کوثری ادامه داد: در آین‌نامه پیشنهادی، تأکید ویژه‌ای بر نقش اعضای هیئت علمی در ایجاد تغییرات اجتماعی و حل مسائل جامعه و جهان اسلام در نظر گرفته شده است. به‌طور خاص، در بندهای مختلف، امتیازهایی برای همکاری علمی با کشورهای اسلامی و ایجاد شبکه‌های علمی مجازی با این کشورها در نظر گرفته شده است.   وی افزود: از آنجا که در آیین‌نامه جدید تأکید زیادی بر اخلاق‌مداری و ارزش‌های اسلامی شده است، برای هر بخش از این اصول، سازوکارهای مشخصی جهت ارزیابی و اعطای امتیاز در نظر گرفته شده است. برای نمونه، در مورد تأثیرگذاری اجتماعی، اگر یک عضو هیئت علمی در حل مسائل جامعه نقش مؤثری ایفا کند، این فعالیت در بخش‌های مختلف آین‌نامه مانند مقالات، مسئولیت اجتماعی و اجرای پروژه‌های علمی مشهود خواهد بود.   معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عنوان کرد: در نهایت، این آین‌نامه پیشنهادی با تأکید بر همکاری حوزه و دانشگاه، ایجاد امید در بین دانشجویان، و ارتقاء شایستگی‌های علمی اعضای هیئت علمی به‌ویژه در زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی، به دنبال تحقق اهداف کلان علمی و فرهنگی کشور است.  

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.