روح الله عابدینی، پژوهشگر اندیشکده سیاست گذاری تعلیم و تربیت هجرت، مطرح کرد؛
اهداف مبهم و غیرقابل سنجش؛ بلای جان آموزش و پرورش / افزایش کیفیت آموزش در چارچوب بودجه
عدم تحقق اهداف در نظام آموزش و پرورش ایران به دو عامل اصلی بازمیگردد: تعریف غیرقابل تحقق اهداف و ناکارآمدی نظام آموزشی. مدارس بهعنوان نهاد اصلی اجرای سیاستهای آموزشی و تربیتی، با مشکلاتی در چهار حوزه کلیدی مواجهاند: نیروی انسانی، امکانات، برنامه درسی، و قواعد و قوانین. نیروی انسانی از نظر کمیت با کمبود ۳۰۰ هزار نیرو و مازاد ۵۰ هزار نفری که توزیع مناسبی ندارند، و از نظر کیفیت بهدلیل پایین بودن سطح تحصیلات و عدم آموزش تخصصی مناسب، در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از جامعه اندیشکدهها؛ روح الله عابدینی، پژوهشگر اندیشکده سیاست گذاری تعلیم و تربیت هجرت، در گزارشی مطرح کرد؛ در همه کشورهای دنیا، یکی از مهم ترین دغدغه های حاکمیت و مردم، تربیت نسل آینده جامعه است. جمهوری اسلامی نیز به دلیل ماهیت اسلامی خود، این دغدغه را به صورت مضاعف دارد و اراده حاکمیت مبنی بر این است که در این زمینه ورود کرده و عرصه تربیت نسل آینده را حکمرانی کند. در میان نهادهای موثر بر آموزش و پرورش، مدرسه با توجه به نقاط قوتی مانند دسترسی گسترده، نیروی متخصص و آموزش دیده و دسترسی مستقیم به اولیای دانش آموز، باید اصلی ترین محور اعمال سیاست های حاکمیت، در امر تربیت کودکان باشد. با این حال این نهاد مهم در ایران با مشکلات بسیاری رو به رو است که حل آن ها باید در اولویت باشد.