به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه اندیشه؛ حجتالاسلام والمسلمین موالیزاده، استاد حوزه و دانشگاه در نشست «روش شناسی تولید علم دینی» با اشاره به اینکه شکل گیری تمدن بدون اندیشه امکان پذیر نیست، یادآور شد: در تمدن سازی، اندیشه رکن اصلی است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه علمای ما در کتب فقهی مباحث مختلف اجتماعی را مطرح کردهاند، تصریح داشت: کتابی همانند لمعه برای برطرف کردن نیازهای جامعه اسلامی توسط شهید اول تألیف و توسط شهید ثانی تکمیل شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در زمان مشروطه مسائل روز متعددی مطرح شد، یادآور شد: در آن زمان موضوع چگونگی برخورد با جامعه غرب مطرح میشود و فردی همانند میرزای نائینی بر مطرح کردن مسائل مستحدثه تأکید میکند.
وی افزود: البته میرزای نائینی با وجود جایگاه ویژهای که در حوزه علمیه نجف و میان روحانیت داشته باز هم از مانع تراشی افراد متحجر گلایه میکند. ایشان میفرماید ما درباره موضوعی همانند استصحاب که تنها به یک روایت تکیه میشود، صدها کتاب نوشته شده و آن را شرح دادهایم و مسائل متعدد جامعه را حل و فصل کردیم، چرا مطالب دیگر را این قدر نباید مورد بررسی قرار بدهایم؟!
حجتالاسلام والمسلمین موالیزاده با بیان اینکه حوزه علمیه باید برای اداره جامعه حرفی برای گفتن داشته باشد، اظهار کرد: با شکل گیری انقلاب اسلامی این ضرورت به صورت میدانی احساس شد، یعنی مباحث در حوزههای علمیه از حالت علمی و تئوریک خارج و وارد میدان عمل شد. امام راحل حوزه علمیه را در برابر کار انجام شده قرار دادند.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) طلایهدار و پرچمدار تولید علوم دینی برای اداره اجتماع هستند و مهمترین مسألهای که ایشان در زمینه تولید علم دینی مطرح کردند، نظریه ولایت فقیه بود.
این استاد حوزه تأکید کرد: البته مسأله ولایت فقیه یک مبحث جدیدالورودی در فقه شیعه نیست، ولی تفاوت ولایت فقیهی که امام راحل مطرح کردند با ولایت فقیهی که دیگر فقها مطرح کردند این بود که شکل و صورت یکی بود، ولی ولایت فقیهی که امام خمینی(ره) مطرح کردند با مبانی فکری و جهان بینی اسلام مرتبط بود، ولی ولایت فقیهی که دیگر فقها مطرح میکردند ارتباطی با مبانی فکری و جهان بینی اسلام نداشتند.
حجتالاسلام والمسلمین موالیزاده گفت: امام راحل وقتی ولایت فقیه را بحث میکنند، از بحث توحید(جهان بینی)، انسان شناسی، هدف خلقت، سیر انسان و… آغاز کرده و سپس به ولایت فقیه میرسند.
وی اضافه کرد: یکی از ابتکارات امام خمینی(ره) این بود که علوم و مواد درسی حوزه را از حالت جزیرهای خارج کردند. ایشان نشان دادند که دین، جهان بینی و ایدئولوژی دارد، فکر و عمل دارد، اندیشه و قانون دارد. دین تنها اندیشه یا قانون نیست بلکه هم اندیشه و هم قانون است که این دو با یک دیگر ارتباط دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: کار بزرگی که امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و مرحوم آیتالله مصباح انجام دادند این بود که فلسفه(جهان بینی) را در برای اداره اجتماع به خدمت گرفتند. جهان بینی را باید از آیات و روایات استخراج کرد. البته اینها را کسی میتواند استخراج کند که فقه و اصول را بداند.
وی افزود: فقه اگر بدون جهانی باشد، میدانی نمیشود. علمای پیش از امام راحل که قیام میکردند از نظر جهان بینی افراد فرهیختهای بودند و ولایت فقیه را در کتب فقهی خودشان بحث میکردند، ولی تعداد زیادی از آنها میگفتند، ولایت فقیه قابلیت اجرا ندارد، ولی امام راحل ولایت فقیه را تکلیف عینی میدانستند. میفرمودند با وجود ولی فقیه، فرد دیگری نمیتواند حکومت کند. مبارزه با شاه واجب است و تقیه حرام.
حجتالاسلام والمسلمین موالیزاده با اشاره به اینکه اگر نظام فکری ما در خدمت نظام عملی نباشد و نظام عملی در راستای نظام فکری نباشد، کاری پیش نمیرود، گفت: رهبر معظم انقلاب میفرمایند اندیشه بدون میدان، خیال و میدان بدون اندیشه، جمود است.
وی ادامه داد: نگاه انسان بدون جهان بینی، منطقهای میشود. حتی ولایت فقیهی که از اندیشه و جهان بینی شکل نگیرد، تنها به کارهای کوچک محدود شده و به فکر تشکیل تمدن اسلامی، مبارزه با ظلم و منادی وحدت شیعه و سنی نمیافتد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه طلبهای که بدون جهان بینی بخواهد به انقلاب خدمت کند، میتواند خدمت کند ولی از تمام توانایی خودش نمیتواند استفاده کند و جاهای دچار ابهام و شبهه میشود، یادآور شد: باید به سمت فقه پویا یعنی فقه برنامه محور باشیم نه نه مسأله محور.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=24857
نظرات