حجتالاسلام احمد مهدیزاده، کارشناس مسائل کودک در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، درباره چگونگی انتقال مفاهیم دینی به ویژه مباحث مربوط به امام حسین(ع)، محرم، عاشورا، هیأت و… به کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: راه انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوحوانان این است که به زبان آنها صحبت کنیم.
وی افزود: اگر امروزه میبینیم جای کودکان، نوجوانان و جوانان در مسجد خالی است، چون به زبان آنها صحبت نمیکنیم.
این استاد حوزه با بیان اینکه راهکار حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مسجد توسل به زور و یا خرید جایزه برای تشویق آنها نیست، عنوان داشت: باید رویکردمان را تغییر دهیم. مهارتهای جذب به مسجد و هیأت را تغییر دهیم.
وی ادامه داد: برای نمازخوان کردن کودکان و نوجوانان لازم نیست برای آنها درباره اهمیت نماز بگوییم، بلکه باید تعریفی از نماز ارائه دهیم که خود فرد مشتاق انجام آن شود.
حجتالاسلام مهدیزاده تصریح کرد: اینکه فرد بزرگسالی به کودک و نوجوان میگوید نماز واجب است پس باید بخوانی، در حقیقت آن فرد کودک و نوجوان را مثل خود میپندارد.
وی اضافه کرد: ما ادبیات کودک داریم ولی متأسفانه کسی به فکر نیست. برای ارائه مفاهیم دینی نیازمند خلاقیت هستیم. اینکه کودک و نوجوانی را به زور به مسجد و هیأت بیاورند نه تنها تبلیغ دین نیست بلکه ضد تبلیغ است.
کارشناس مسائل کودک با اشاره به اینکه جایزه دادن به کودکان و نوجوانان برای حفظ اشعار دینی کار مناسبی نیست، گفت: چنین کاری همانند آن است که یک طوطی تربیت کرده باشیم. در این نوع تربیت مفهوم منتقل نمیشود.
وی شعر، تمثیل، قصه، طنز و نمایش را از راهکارهای انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان برشمرد و تأکید کرد: تمامی اینها باید با ادبیات کودک و نوجوان صورت گیرد.
حجتالاسلام مهدیزاده ادامه داد: ما حق نداریم ادبیات خودمان را به کودکان دیکته کنیم. برای معرفی امام حسین(ع) به کودکان و نوجوانان لازم نیست بگوییم امام(ع) بسیار انسان خوبی بوده پس شما هم باید ایشان را دوست داشته باشید، بلکه باید به گونهای شخصیت امام(ع) را معرفی کنیم که خود کودکان و نوجوانان شیفته ایشان شده و بگویند امام چقدر انسان خوبی بوده است.
وی با ابراز تأسف از عدم توجه مسئولین به کارشناسان عرصه کودک و نوجوان گفت: دلیل جا نیفتادن ادبیات کودک و نوجوان در کشور این است که مسئولین به دنبال اجرا نیستند.
استاد حوزه با بیان اینکه ادبیات هیأتها و مساجد مربوط به کودکان نیست، به همین دلیل حضور در چنین جاهایی ممکن است آنها(کودکان) را ناراحت کند، اظهار داشت: کودکان در این مراسمات خسته میشوند. چون ادبیات و سبک برگزاری مراسم، سخنرانی، سینه زنی و… نه تنها برای کودکان مفید نیست بلکه در برخی مواقع مضر است.
وی ادامه داد: عدهای از خانوادهها میگویند کودکان خود را به مساجد و هیأتها میبریم تا به عزاداری و نماز خواندن عادت کنند در حالی که نماز و عزاداری نباید عادت شود بلکه باید براساس عقیده انجام شود. چه تعداد از مداحان، وعاظ، روحانیون و مخاطبان مساجد و هیأتها با ادبیات کودک آشنا هستند؟
حجتالاسلام مهدیزاده اذعان داشت: در مدارس و مهدهای کودک نیز ادبیات مطابق کودکان را نداریم. بسیاری از مربیان پرورشی مدارس به گونهای عمل میکنند که باور کنید اگر در خانه بنشینند کودکان ما آسیب کمتری میبینند.
وی اضافه کرد: البته اکنون در جاهایی هیأتهای عزاداری مخصوص کودکان و نوجوانان برگزار میشود، ولی در این هیأتها نیز ادبیات فرق نکرده و مربوط به بزرگسالان است. به همین دلیل کارآیی زیادی ندارند.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=12723
نظرات