به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت الله محمدحسین ملک زاده، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه فضای مجازی که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه برگزار شد، با بیان این که برخی می گویند ایران بهشت بیت کوین است، بیان داشت: در ایران چند ویژگی وجود دارد که این موضوع مطرح شد. نخست، یکی از ویژگی ها این است که برای ماینینگ و استخراج بیت کوین برق زیادی مصرف می شود. در کشورهای که برق گران است این ماینینگ بسیار زیاد در می آید در حالی که در ایران برق ارزان قیمت داریم، برق ارزان قیمتی که معمولاً به شکل ثابت وجود دارد.
وی افزود: در اکثر نقاط دنیا این خبرها نیست که دولت برق بدهد. برق رفتن در ساعات مختلف شبانه روز در بسیاری از نقاط دنیا امر عادی است ولی در ایران برق نسبتاً ثابت و دائمی داریم که به شدت نسبت به سایر نقاط دنیا ارزان قیمت است که این برای استخراج بیت کوین امر مثبتی است – اگر با نگاه حکومتی به آن بنگریم بسیار انرژی می برد – ایران چنین ویژگی دارد و می تواند آن را به بهشت استخراج بیت کوین تبدیل کند.
آیت الله ملک زاده اضافه کرد: دوم دلیل برای معرفی ایران به عنوان بهشت بیت کوین این است که مردم ایران بر عکس دیگران از امور جدید استقبال می کنند و ریسک پذیرند به ویژه جوانان. پدیده های نو در ایران استقبال می شود به همین دلیل سبب شد استخراج از بیت کوین زیاد شده و فزاینده باشد.
وی ادامه داد: سوم دلیل این است که به لحاظ حکومتی – بد نیست – برخی مطرح می کنند بیت کوین می تواند ابزاری برای دور زدن تحریم ها باشد. ما با بیت کوین می توانیم تحریم ها را دور بزنیم. به هر حال ما مشکل اسکناس دلار را داریم و نمی توانیم بگیریم به همین دلیل می توانیم پرداخته هایمان را از این باب انجام دهیم چون مشمول تحریم نیست و کسی نمی تواند آن را تحریم کند. ولی این که چقدر این کار می شود یا نمی شود باید اهل فن نظر بدهند، امنیتی ها نظر بدهند و ما در این سطح فعلاً درباره فقاهت فردی آن بحث می کنیم و فقاهت حکومتی و اجتماعی آن بماند. ولی برای نمونه ونزوئلا در جنگ ارزی و اقتصادی که با آمریکا داشت توانست با همین روش مقدار زیادی از اوضاع را کنترل کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: البته براساس اطلاع بنده هیچ کدام از مراجع تقلید درباره بیت کوین و در مجموعه درباره رمز ارزها حکم قطعی ارائه نکرده اند، بدین معناست که حکم این مسأله به لحاظ فقهی با ابهاماتی مواجه است و عمده این ابهامات ناشی از نامعلوم بودن و ابهام در موضوع است. چون موضوع روشن نیست چگونه فتوا دهند؟ لذا همه به نحو قضیه شرطیه مطرح می کنند و اما و اگرهای زیادی دارد. آنهایی که جواب داده اند خیلی اگر گفته اند و برخی نیز بی جواب گذاشته و گفته اند آقا در این زمینه هنوز نظر ندارد.
آیت الله ملک زاده در ادامه سخنان خود با بیان این که برخی می گویند بیت کوین ذخیره ارزش نیست که پول به شمار بیاید، تصریح داشت: چرا ما هر وقت در حوزه و کشور می خواهیم درباره پول صحبت کنیم همه ذهنشان به پشتوانه می رود، پشتوانه طلا و… این قصه چند دهه است که تمام شد. چند دهه است که قصه پشتوانه پول مانند طلا تمام شد و فقط فقط پشتوانه پول خود حکومت است، اعتبار حکومت و قدرت حکومت است، فقط همین است. بله این حکومت یک حکومت قوی است، منابع درآمدی بالایی دارد مانند معادن نفت، طلا و… یا اقتصاد فوق العاده قوی دارد بدین شکل از واحدی پولی خود حمایت می کند.
وی اذعان داشت: حتی بحث تورم نیز مطرح می شود. کجا تورم ایجاد می شود؟ زمانی که بانک مرکزی یک کشور الکی شروع به خلق پول می کند. برای نمونه اتفاقی که در کشور ما طی سال های گذشته اتفاق افتاد گذشته از بحث تحریم، وابستگی به دلار و… یک بحث این بود که بانک مرکزی الکی ورود جدی به تولید و نشر اسکناس داشت بدون این که ما معادل آن را در کشورمان کالا و خدمات داشته باشیم. به چه اعتباری؟ توجیهشان این بود که می گفتند ریال ایران از بن بست خارج شده و در عراق و افغانستان کاربرد پیدا کرد، توسعه سرزمینی پیدا کرده و ما می توانیم تولید کنیم غافل از این که مقداری توسعه پیدا کرده ولی شما ۱۰ برابر تولید کردید. حتی معلوم نیست که این گونه باشد برای نمونه در عراق شاید مردم با ایرانی ها به ریال معامله کنند ولی بین خودشان این گونه است؟ البته بنده کاری به این موضوعات ندارم و نمی توانم در آن ورود داشته باشم چون بحث های فوق العاده تخصصی و دقیق و کارشناسی است و از حوزه تخصص بنده خارج است. تنها سر بحث را مطرح می کنم آن مقدار که از کارشناسان و متخصصان شنیده ام.
این استاد حوزه گفت: مقداری باید دقت داشت که چه کسانی در بانک مرکزی هستند؟ این ها خادمند یا احیاناً سر و گوششان می جنبد. برخی از مسائل را وقتی ما به اقتصاد دانان می گوییم می گویند قطعا این کار غلطی بود ولی چگونه در بانک مرکزی این کار انجام شد خیلی هم راحت انجام شد و به راحتی نیز توانستند دولت را راضی کنند و دولت نیز همکاری و موافقت کرد. این ها گفته نمی شود ولی بحث های تحریم و اف ای تی اف را مطرح می کنیم. این ها را نمی گوییم در حالی که اصل قصه است.
وی افزود: پشتوانه پول قدرت خود کشورها است قدرتی که یک دولت دارد یعنی تولید کننده پول دارد. اکنون چرا دلار آمریکا اعتبار دارد؟ این کشور شاید ده ها برابر نیاز خود اسکناس تولید می کند ولی تورم و مشکلات اقتصادی خود را به کشورهای دیگر صادر و سرریز می کند. یعنی با دزدی و نابود کردن کشورهای دیگر خود را سرپا نگه می دارد. قدرتی است که می تواند این کار را بکند وگرنه اگر تمام کشورهای دنیا بنا بگذارند از دلار دیگر استفاده نکنند آمریکا به خاک سیاه می نشیند و نابود می شود.
آیت الله ملک زاده تأکید کرد: برخی نیز می گویند پول اگر می خواهد وسیله ذخیره ارزش باشد باید قابل اعتماد باشد. قابل اعتماد باشد از چند جهت، اولاً نوسان زیادی نداشته باشد مانند بیت کوین نباشد. ممکن است فردی اشکال کند که ریال خودمان چیست؟ البته این مدل هم داریم مانند پول ترکیه. به همین دلیل اگر کسی بگوید این جهت(برای نپذیرفتن بیت کوین به عنوان پول کافی است) اعتبار نمی شود، دلیل نمی شود. نوسان زیاد دلیل نمی شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ایراد دوم برخی برای نپذیرفتن بیت کوین به عنوان پول را این گونه تشریح کرد: برخی می گویند بیت کوین را نمی دانیم چه کسی ایجاد کرد. برای نمونه ریال را می دانیم ایران ساخت. چه کسی کنترل می کند؟ و… فقط آن چه مشخص است این است که در سال ۲۰۰۸ میلادی زمانی که بحران بزرگ اقتصادی رخ داد خیلی ها گفتند بانک ها این مشکلات را ایجاد کرده اند و حالا برای حل مشکلات خودشان مشکلات را به گردن مردم می اندازند. مردم را به خاک سیاه نشانده اند تا خودشان بلند شوند به همین دلیل ما پولی خارج از سیستم بانکی ایجاد کنیم تا خود مردم کنترل کنند.
وی ادامه داد: البته در این زمینه باید از کارشناسان استفاده کرد ولی تا آن جایی که بنده از مطالعه این مطالب متوجه شدم این ها مدعی اند بیت کوین به وسیله شخص خاصی کنترل نمی شود. البته تولید آن را ممکن است یک شخص خاصی یا کشور و یا سیستم امنیتی انجام داده باشد ولی کنترل آن چون براساس سیستم بلک چین است در فناوری بلک چین همه گویی کنترل می کنند. به همین دلیل کسانی که مدافع در این قصه هستند می گویند بیت کوین دچار یک بی ثباتی مطلق نیست و اعتبار آن به عرضه و تقاضایی است که وجود دارد یعنی مردم اقبال نشان می دهند به همین دلیل ارزش آن بالا می رود. لذا باید بگوییم عرفاً و عقلاً مورد توجه است و اعتبار آن نیز به همین شکل حاصل می شود.
آیت الله ملک زاده در پایان سخنان خود تصریح کرد: عده ای می گویند بیت کوین قابلیت نقد شوندگی ندارد. افراد نگران هستند و می گویند بیت کوین رمز است و پول نیست در پاسخ باید گفت این(بیت کوین) به دنبال ایجاد(ارز) است و به این سمت می روند – البته بنده در مقام دفاع از بیت کوین نیستم ولی این استدلال ها مانع نمی شود که ما بیت کوین را به عنوان پول نپذیریم – این ها استدلال هایی نیست که بپذیریم. مگر این که افراد بگویند عرفاً به بیت کوین پول گفته نمی شود و ما گردنمان از مو نازکتر است. ولی اگر عرفاً پول می گویند این استدلال ها قابل پاسخ دادن است. اجمالا باید بگوییم پول بودن بیت کوین مانعی ندارد که بپذیریم. البته در سطح فقاهت فردی بحث می کنیم و از نظر فقه اجتماعی و حکومتی کار ندارم. ولی از حیث شرعیت و اعتبارات شرعیه پول بودن آن مشکلی ندارد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=9731
نظرات