به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین علی رضائیان، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار «فقه انتخابات» به تشریح ماهیت واژه انتخابات پرداخت.
وی گفت: واژه انتخاب در میان فقها عنوانی است که بر اساس اقتضائات زمان دارای ابعاد مختلف شده است. از این رو برخی از فقها آن را ذیل عناوین فقهی، عدهای ذیل عناوین بیعت و برخی دیگر بر این باور هستند که انتخابات صرفاً راهکار است.
حجتالاسلام والمسلمین رضائیان تأکید کرد: نزدیکترین کلمه از جهت معنا به کلمه انتخاب، واژه بیعت است. لکن اختلاف آنها در بُعد مفهومی است. به این معنا که در بیعت رویدادی به نام انتخاب رخ نمیدهد بلکه میان بیعت کننده و بیعت شونده رابطهای یک طرفه در جریان است. همچنین بر خلاف انتخاب، مصداق بیعت منحصر در یک نفر است و افراد بر اساس دلایلی مانند وراثت، دیکتاتوری یا دلیل مشروع، در مقام بیعت قرار میگیرند.
وی ادامه داد: در تحلیل ماهیت انتخابات جدای از اینکه ذیل کدام یک از مقولات فقهی باشد در زمان کنونی دارای أثر و مسائل جدید شده است که در گذشته فاقد آن بود. عامل ایجاد چنین أثر جدید، متعلق انتخاب است.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بررسی فقهی متعلق انتخاب، نتایجی را به همراه دارد که ممکن است با وضع موجود متمایز باشد. به عنوان نمونه وجود محدودیت سنی برای شرکت در انتخابات از مباحث مطروحه ذیل موضوع شروط عامه تکلیف است. از نگاه فقهی شروط عامه تکلیف بلوغ و عقل هستند. زمانی که فرد بالغ و عاقل شد نسبت به تکالیف مسئولیت دارد. از اینرو تعیین سن موضوعیت ندارد.
وی افزود: با این نگاه فقهی اگر شرکت در انتخابات را حق بدانیم قانون محدودیت سنی، حق برخی از افراد که سن آنها میان ۹ تا ۱۸ سال است را ضایع میکند. اگر شرکت در انتخابات را تکلیف بدانیم در این صورت کسی که دچار اختلال فکری است هر چند ۳۰ سال سن داشته باشد، برای حضور در انتخابات تکلیفی ندارد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=23287
نظرات