به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح_اندیشه در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، به بررسی موانع هوشمندی کودکان پرداخت.
وی وابستگی را یکی از عوامل مهم در عدم هوشمندی افراد بر شمرد و در تشریح علل آن تأکید کرد: وابستگی دارای علل مختلفی است که ما ۱۰ مورد از آن را بر می شماریم. نخست، عدم اعتماد بیرونی است. یعنی والدین نسبت به کارهایی که فرزند انجام می دهد اعتماد نداشته باشند.
استاد تراشیون تأکید کرد: دومین دلیل اضطراب دیگران است. برای نمونه والدین همیشه اضطراب و استرس داشته باشند که برای فرزندشان اتفاقی بیافتد به همین دلیل او را از انجام کارهایی که سبب هوشمندیش می شود، منع کنند. سومین دلیل عدم آشنایی با روش های صحیح واسپاری است، یعنی افراد ندانند چگونه انجام برخی از کارها را به خود کودکان بسپارند.
وی چهارمین دلیل را کاهش اعتماد به نفس عنوان کرد و یادآور شد: پنجمین دلیل در عدم هوشمندی افراد ترس از واکنش های منفی دیگران است. یعنی فرد از این بترسد که اگر در کار خود شکست بخورد مورد سرزنش دیگران قرار می گیرد.
کارشناس مسائل خانواده گفت: ششمین دلیل در عدم هوشمندی افراد، دلبستگی یا عشق بیش از اندازه به یک فرد یا یک چیز است. عشق خوب است ولی نباید بیش از اندازه باشد چون اجازه نمی دهد نقاط ضعف طرف مقابلمان را ببینیم. عشق حقیقی عشقی است که فرد به اهل بیت(ع) داشته باشد.
وی ادامه داد: هفتمین مورد از موانع هوشمندی افراد، رقابت است. رقابت سبب ایجاد حسادت و… می شود و این صفات اجازه نمی دهند فرد رشد کافی را داشته باشد. هشتمین مورد که مانع هوشمندی می شود، جایزه دادن است. بهتر است به جای جایزه دادن به افراد پاداش دهیم.
استاد تراشیون در بیان تفاوت میان پاداش و جایزه خاطرنشان کرد: جایزه چیزی است که از قبل تعیین شد و افراد برای رسیدن به آن تلاش می کنند. به همین دلیل وقتی برای کاری جایزه قرار می دهیم افراد به ارزش خود آن کار توجه نمی کنند بلکه تلاش می کنند که به جایزه برسند از این رو در آینده تا جایزه دریافت نکنند هیچ گاه حاضر نمی شوند آن کار را دوباره انجام دهند.
وی افزود: جایزه انگیزه بیرونی کوتاه بُرد دارد و افراد را منفعت طلب بار می آورد. برای نمونه اگر بخواهیم به کودک برای کمک به مادر جایزه بدهیم او به ارزش کمک کردن پی نمی برد بلکه کمک می کند تا جایزه را دریافت کند. از این رو اگر یک روز به او جایزه ندهیم دیگر حاضر نمی شود کمک کند. ولی پاداش این گونه نیست چون ما در پاداش از قبل تعیین نمی کنیم که آیا چیزی می خواهیم بدهیم یا خیر بلکه وقتی فرد کار خوبی کرد به او در برخی مواقع پاداش می دهیم. جایزه ایجاد توقع می کند ولی پاداش ایجاد توقع نمی کند. پاداش سبب تقویت رفتار مطلوب می شود چون فرد متوجه می شود که دیگران نسبت به او توجه دارند.
کارشناس مسائل خانواده، نهمین دلیل که مانع از هوشمندی افراد می شود را دوستی دانست و گفت: برای فرزندانمان بهتر است به جای دوست یک هم بازی انتخاب کنیم. دوستی میان افراد نباید خیلی عمیق شود چون در برخی مواقع افراد به دوست های خود اعتماد ۱۰۰ درصد پیدا کرده و هر کاری که آن ها انجام می دهند را انجام می دهند. حتی آن ها را محرم اسرار خود قرار می دهند و این خوب نیست.
وی اضافه کرد: دهمین مورد رسانه ها هستند. خود رسانه مانع هوشمندی نمی شود بلکه اعتیاد به رسانه اجازه نمی دهد فرد هوشمند شود. استفاده از رسانه باید به اندازه نیاز و براساس برنامه باشد.
استاد تراشیون در ادامه مباحث خود درباره آسیب های وابستگی نیز تأکید کرد: وابستگی سبب می شود که فرد استقلال در تفکر و اندیشه، در عملکرد و فعالیت و در برابر عواطف و احساسات نداشته باشد. همچنین در خلأ عاطفی قرار گرفته و تقلیدگر نامطلوب می شود. از سوی دیگر برای رسیدن به علایق خود تلاش نمی کند. چون فرد مستقل برای رسیدن به علایق خود تلاش می کند.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=9870
نظرات