به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی مفتاح_اندیشه، جناب آقای حجتالاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی در روز سوم دوره در حوزه رشتهی تخصصی جامعه و فرهنگ حاضر شدند و موضوع لوازم انسان شناسی فلسفی در علوم اجتماعی را ارائه نمودند.
حجتالاسلام سوزنچی فرمودند: بحث لوازم انسانشناسی فلسفی در علوم اجتماعی در مورد پنج نکته در رابطه با مساله انسانشناسی و تقابل علم دینی با علم غربی بمعنیالاعم است. اتفاقا چون در انسانشناسی به معنای Anthropology بهتر میتوان انسان بما هو انسان از منظر غربیها را درک کرد.
ایشان در ادامه افزودند: در این مقایسه به رویکردهایی توجه داریم. اول آنکه وضع مطلوب در ترسیم وضع موجود تاثیرگذار است. به حدی که بررسی وضع مطلوب در ساحتهای ارزشی و دانشی در شناخت وضع موجود تاثیر مستقیم دارند. این نکته محل نزاع اصلی ما و تفکر داروینیستی است. طبق قرآن (۲۶-۳۳ حجر) دلیل کرامت انسان و دستور سجده خداوند نه به خاطر «خلقت» که به خاطر منشأ «وجودی» است. ابلیس در حالی که از سجده ابا میکند، دلیل خود را خاکی بودن انسان میداند ولی روح الهی انسان را انکار میکند که این مشابه انکار علوم انسانی غربی نسبت به ساحت وجودی برتر انسان است. دوم آنکه در اندیشه داروین دو پرش وجود دارد و از تبیین تغییر «ماهوی» (نه کیفی) باز میماند. یکی از این دو زبان است که امری به شدت فرهنگی است که اتفاقا متقنترین دلیل برای ساحات وجودی برتر انسان نیز هست. سوم آنکه افق تحلیل واقعیت علاوه بر رفتار و معنی؛ «ایمان، کفر و نفاق» هم باشد. و در پایان ریشه تکثر جوامع دو عامل انحرافی و درست دارد. عامل درست تکثر (تکثر عرضی علاوه بر نظام طولی) مبتنی بر نژاد (قبایل) و زبان (شعوب) است.
لازم به ذکر است که دکتر سوزنچی در روز سوم دوره، در دو گروه تخصصی جامعه و فرهنگ و همچنین تاریخ و علوم تمدن حضور یافتند.
نظرات