چهارشنبه ۳۰ مهر, ۱۴۰۴

عناوین داغ

مهمترین اخبار

بررسی الگوهای عملیاتی برای فقه میان‌رشته‌ای / نقش علوم انسانی در توسعه تعامل‌گرایی فقهی چیست؟

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین شمخالی مقدم در کرسی علمی «راهکارهای تحقیقات میان‌رشته‌ای در فقه» مطرح کرد؛

بررسی الگوهای عملیاتی برای فقه میان‌رشته‌ای / نقش علوم انسانی در توسعه تعامل‌گرایی فقهی چیست؟

در جمع‌بندی نهایی جلسه، این دیدگاه مطرح شد که علم فقه ذاتاً یک علم «مخدوم» است و هر مسئله فقهی به نوعی یک مطالعه میان‌رشته‌ای است، زیرا در استنباط از تحلیل‌های ادبی، عقلی و حدیثی استفاده می‌کند. همچنین، در رابطه طولی فقه و عرفان، تأکید شد که فقهی که به سمت عرفان حرکت نکند، «فقه حداقلی» است و «توضیح‌المسائل‌های سطوح بالاتر» نه به معنای تغییر احکام، بلکه به معنای بیان مراتب بالاتر تکلیف در مسیر رشد و حرکت به سمت وحدت تلقی می‌شود.

از عدالت فردی تا عدالت ساختاری/ بازتعریف عدالت در فقه امامیه

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، در نشست علمی «فقه و عدالت» مطرح کرد؛

از عدالت فردی تا عدالت ساختاری/ بازتعریف عدالت در فقه امامیه

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی: عدالت اجتماعی، در نگاه نخست موضوعی ساده می‌نماید، اما در واقع از منظری فلسفی، کلامی و فقهی دارای شبکه‌ای از مسائل پیچیده است و نمی‌توان آن را صرفاً در چارچوب فقه تحلیل کرد. وی تأکید نمود که همان‌گونه که نظام سیاسی اسلام نیازمند تبیین مبانی فلسفه سیاسی و الهی است، عدالت اجتماعی نیز باید بر این بنیادها استوار شود تا بتوان از آن به سطح استنباط فقهی راه یافت.

بررسی فقهی حکم ترور / تحلیل جنگ و تروریسم رسانه‌ای

آیت الله احمد عابدی، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، در درس خارج «فقه جهاد» خود مطرح کرد؛

بررسی فقهی حکم ترور / تحلیل جنگ و تروریسم رسانه‌ای

آیت الله عابدی: دلیل اینکه برخی به سراغ جنگ رسانه ای یا تروریسم رسانه ای می روند این است که اولا انجام آن‌ آسان است، برخلاف جنگ نظامی که دشواری‌های فراوان دارد. دوم اینکه سریع‌ است؛ برخلاف جنگ‌های زمینی سوم اینکه گسترش آن بسیار زیاد است؛ جنگ رسانه‌ای مخاطبان عظیمی دارد. از دیگر ویژگی‌های جنگ رسانه‌ای این است که معمولاً در هر جنگی بخشی از آن تبلیغات است، زیرا شخص یا گروهی که می‌خواهد عملیات نظامی انجام دهد نیاز به حمایت افکار عمومی دارد.

فهم روایات سیاسی نیازمند مسئله‌محوری و زمینه‌یابی تاریخی است

حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در حلقه اجتهادی فقه سیاست و حکمرانی مدرسه عالی فقاهت عالم محمد (علیهم السلام) مطرح کرد؛

فهم روایات سیاسی نیازمند مسئله‌محوری و زمینه‌یابی تاریخی است

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: اگر ما بدون در نظر گرفتن بستر تاریخی و با پیش‌فرض‌های امروزی به نهج البلاغه نگاه کنیم، ممکن است به چالش بخوریم. برای مثال، اگر رئیس جمهوری امروز به مردم بگوید به دنبال رفاه نروند، قطعاً با اعتراض مواجه می‌شود، اما وقتی حاکمی مانند امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) که خود ساده‌زیست است، این توصیه را می‌کند، قابل پذیرش است.

بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و پزشکی تغییر جنسیت در ایران/ ضرورت تدوین قانون جامع

گزارش اختصاصی نشست علمی «تغییر جنسیت از منظر فقه با تاکید بر ماهیت ترنس سکشوال»؛

بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و پزشکی تغییر جنسیت در ایران/ ضرورت تدوین قانون جامع

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی کریمی نیا: بحث ما درباره‌ی تغییر جنسیت جراحی است، نه تغییر جنسیت به‌وسیله‌ی دارو، هیپنوتیزم، یا روش‌های روانی و جادویی. تغییر جنسیتی که موضوع بحث فقهی است، تنها از راه عمل جراحی روی اندام تناسلی تحقق می‌یابد؛ عملی که ماهیت جنسی فرد را دگرگون می‌سازد.

چالش‌های فقهی و حقوقی هوش مصنوعی/ از مسئولیت حقوقی تا فتوا و قراردادهای هوشمند

گزارش اختصاصی از نشست علمی «چالش‌های فقهی هوش مصنوعی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا جعفری؛

چالش‌های فقهی و حقوقی هوش مصنوعی/ از مسئولیت حقوقی تا فتوا و قراردادهای هوشمند

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا جعفری: هوش مصنوعی در پی آن است که مانند هوش طبیعی انسان عمل کند یا دست‌کم از آن تقلید نماید. هرچند تاکنون تعریف جامع و واحدی از هوش طبیعی ارائه نشده است، اما روان‌شناسان هوش را توانایی درک، تحلیل، استدلال و تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن شرایط محیطی می‌دانند. بر این اساس، می‌توان هوش مصنوعی را «موجودیتی فناورانه و ساخته‌ی بشر» تعریف کرد که توانایی درک، تحلیل، استدلال و تصمیم‌گیری دارد و از تجربه‌های پیشین برای بهبود عملکرد خود بهره می‌برد.

آزادی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر کرامت انسان و مسئولیت در برابر خداوند است

عباسعلی کدخدایی، استاد حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه تهران، در پیش‌نشست همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مطرح کرد؛

آزادی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر کرامت انسان و مسئولیت در برابر خداوند است

استاد حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه تهران: آزادی در نگاه اسلام صرفاً یک حق اجتماعی یا سیاسی نیست، بلکه ریشه در کرامت ذاتی انسان دارد. اسلام برخلاف برخی مکاتب، آزادی را فقط در مناسبات اجتماعی محدود نمی‌کند بلکه آن را در پیوند با ابعاد معنوی و کمال انسانی می‌فهمد و آزادی را نه‌فقط یک حق بلکه یک ابزار برای رشد و تعالی انسان تلقی می‌کند.

فقه امنیت، از قواعد لاضرر و لاحرج تا پاسداشت حریم خصوصی و منع تجسس

آیت‌الله محمد محمدی قائنی در سلسله جلسات درس خارج «آیات الاحکام فقه امنیت» مطرح کردند؛

فقه امنیت، از قواعد لاضرر و لاحرج تا پاسداشت حریم خصوصی و منع تجسس

آیت‌الله محمد محمدی قائنی: نخست باید نسبت «فقه» و «امنیت» روشن شود تا معیارهای سنجش امنیتِ معتبر در شریعت به دست آید. «امنیت» در برابر «خوف از خطر» است؛ انسانی «امن» است که به حسب واقع در معرض آسیب نیست و خوف پایدار ندارد. در برابر آن، «امنیتِ کاذب» قرار می‌گیرد که ظاهرِ آرامش دارد ولی در واقع خطر پابرجاست.

عدالت، معیار سنجش حقانیت ادیان/ قوام دین و دولت به عدالت است

سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

عدالت، معیار سنجش حقانیت ادیان/ قوام دین و دولت به عدالت است

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، با تأکید بر جایگاه بنیادین عدالت در حیات دینی و اجتماعی انسان گفت: عدالت نه‌تنها معیار سنجش رفتارها و نظام‌های انسانی است، بلکه ترازوی تشخیص حقانیت ادیان به شمار می‌آید؛ دینی که با عدالت ناسازگار باشد، شایسته پیروی نخواهد بود.

تفاوت حکمرانی سکولار و اجتهادی در فضای مجازی

آیت الله محمدحسین ملک‌زاده در نشست «حکمرانی اجتهادی برای ساماندهی اسلامی به زیست مجازی» مطرح کرد؛

تفاوت حکمرانی سکولار و اجتهادی در فضای مجازی

آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در نشست «حکمرانی اجتهادی برای ساماندهی اسلامی به زیست مجازی» با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از تفقه جامع در مدیریت جامعه اسلامی، گفت: حکمرانی اجتهادی راهکاری است برای حل مسائل پیچیده دنیای امروز بر پایه عقل، علم و شریعت، و می‌تواند زیست مجازی را نیز در چارچوب الهی و اخلاقی سامان دهد.

روش‌شناسی استنباط گزاره‌های فقه امنیت / جایگاه پیامدگرایی در فقه امنیت

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه امنیت» مطرح کرد؛

روش‌شناسی استنباط گزاره‌های فقه امنیت / جایگاه پیامدگرایی در فقه امنیت

آیت الله علیدوست: در استنباط گزاره‌های فقه امنیت باید از واقع‌گرایی و توجه به حقیقت موضوع پیروی کرد، نه صرفاً از اسم‌گرایی. برای توضیح این مطلب ناچارم چند مثال از خارج از حوزه فقه امنیت بیاورم تا زمینه روشن‌تر شود، سپس به مورد موردبحث برگردیم. علت این است که این بحث اختصاصی فقه امنیت نیست، گرچه در آن نیز جایگاه و کاربرد مهمی دارد.

سخنی با دانشجویان علاقمند به رشتۀ اقتصاد

پروفسور مسعود درخشان در نشستی صمیمانه با ورودیان جدید رشته اقتصاد مطرح کردند؛

سخنی با دانشجویان علاقمند به رشتۀ اقتصاد

پروفسور مسعود درخشان: هدف شما باید این باشد که اقتصاددان شوید. اقتصاددان همچون گلدان یا نمکدان نیست که حاوی گل یا نمک باشد. اقتصاددان کسی نیست که مجموعه‌ای از نظریات اقتصادی را در ذهن خود جای داده باشد، بلکه کسی است که مسائل اقتصادی را درک کند و ریشه‌یابی کند و سیر تحول آنها را در خلال زمان و در پهنۀ مکان تحلیل کند و آیندۀ تحولات اقتصادی را پیش‌بینی کند.

حوزه علمیه باید نقش مرجعیت را در تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه، در سیزدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش استان‌ها و مناطق ویژه مطرح کرد؛

حوزه علمیه باید نقش مرجعیت را در تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشد

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه: هدف اصلی معاونت پژوهش حوزه علمیه این است که حوزه علمیه و این معاونت باید نقش مرجعیت علمی را در عرصه علوم دینی و علوم انسانی پیدا کند که این مساله هم در سطح ملی و هم در عرصه بین المللی می‌بایست با جدیت مضاعفی دنبال شود.

تحدی فقه حکمرانی با سکولاریسم / مأموریت ذاتی انبیا برای اقامه حکومت

حجت‌الاسلام و المسلمین صمصام‌الدین قوامی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در نشست «حکمرانی اسلامی برمبنای فقه الاداره» مطرح کرد؛

تحدی فقه حکمرانی با سکولاریسم / مأموریت ذاتی انبیا برای اقامه حکومت

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: این برپایی حاکمیت الهی، از همان ابتدا با منافع و ارتکازات مشرکین در تعارض مستقیم قرار می‌گرفته است. از این رو، قرآن صراحتاً این امر را «کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ» (بر مشرکان سنگین و گران) می‌داند، زیرا آنان در صدد حکمرانی غیردینی هستند و پیامبران مأمور به برپایی حاکمیت دین خدا در ساحت اجتماع‌اند. لذا، رسالت دین از بدو شکل‌گیری، با امر سیاست و حکومت، پیوندی ناگسستنی خورده است و تشکیل نظام سیاسی، نه یک نقش ثانویه یا اتفاقی، بلکه وظیفه‌ای ذاتی و مأموریتی اصلی برای پیامبران و رهبران الهی بوده است.

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید