چهارشنبه ۰۳ دی, ۱۴۰۴

عناوین داغ

مهمترین اخبار

بازاندیشی در سیاست‌گذاری زن و خانواده

گزارش اختصاصی پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از نشست «آسیب های اجتماعی زنان در کشاکش گفتمانی» با حضور دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی؛

بازاندیشی در سیاست‌گذاری زن و خانواده

دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی: یکی از محورهای اصلی مطرح‌شده در این نشست، وجود شکاف معنادار میان اسناد، سیاست‌ها و واقعیت‌های زیسته زنان و خانواده‌ها بود. با وجود تدوین قوانین، اسناد راهبردی و برنامه‌های متعدد، در بسیاری از موارد، آثار ملموس و پایدار این سیاست‌ها در زندگی روزمره خانواده‌ها مشاهده نمی‌شود. تحلیل ارائه‌شده نشان می‌دهد که بخشی از این شکاف، ناشی از نگاه کلی، انتزاعی و غیرمسئله‌محور در فرآیند سیاست‌گذاری است؛ نگاهی که به‌جای تمرکز بر مسائل واقعی، متکثر و گاه متعارض خانواده‌ها، به تکرار مفاهیم کلی بسنده کرده و از ورود به ساحت اجرا و پیامدهای عملی پرهیز می‌کند.

چرا نظام حمایتی باید بر «درآمد مورد نیاز» استوار شود

جواد کجوری پژوهشگر حوزه تامین اجتماعی در یادداشتی مطرح کرد؛

چرا نظام حمایتی باید بر «درآمد مورد نیاز» استوار شود

پیشنهاد محوری در این زمینه، تأمین همگانی حداقلی نیازهای اساسی است. محوریت سیاست حمایتی باید بر تضمین همگانی حداقلی «نیازهای اساسی» قرار گیرد؛ یعنی دولت مسئولیت تأمین حداقلی و عمومی خوراک، مسکن، اشتغال (دسترسی به فرصت‌های شغلی و بیمه‌های مرتبط)، سلامت پایه و آموزش پایه را بر عهده گیرد تا از برخورداری همه از سطوحی از زندگی کرامت‌محور اطمینان حاصل شود.

پژوهش دینی و چالش هم‌زمانی اصالت و معاصرت در فقه اسلامی

گزارش اختصاصی پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از نشست علمی–پژوهشی قوه قصاییه با حضور آیت‌الله علیدوست؛

پژوهش دینی و چالش هم‌زمانی اصالت و معاصرت در فقه اسلامی

آیت‌الله علیدوست: پژوهش و تفکر، پیش از اسلام نیز در میان تمدن‌ها و مکاتب فکری مختلف مورد توجه بوده است؛ اما آنچه اسلام انجام داد، ارتقای جایگاه پژوهش و علم به سطحی بی‌سابقه در تاریخ اندیشه بشری بود. در منابع دینی، صدای قلم عالِم، گام‌های مجاهدان و تلاش اقتصادیِ مشروع، همگی در تراز اعمال بزرگ و سرنوشت‌ساز معرفی شده‌اند. این نگاه، نشان می‌دهد که اسلام، پژوهش را نه فعالیتی حاشیه‌ای، بلکه رکن اساسی حیات دینی و اجتماعی می‌داند.

وحدت حوزه و دانشگاه، زیربنای تحقق تمدن نوین اسلامی

آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در یادداشتی برای خبرگزاری فارس مطرح کرد؛

وحدت حوزه و دانشگاه، زیربنای تحقق تمدن نوین اسلامی

آیت الله عباس کعبی: ۲۷ آذر سالروز شهادت مرحوم آیت‌الله دکتر محمد مفتح (رضوان الله تعالی علیه)، نماد پیوند علم و ایمان و روز وحدت حوزه و دانشگاه، یادآور اهمیت تحقق تمدن نوین اسلامی است. این وحدت، ضامن استقلال، آزادی، پیشرفت، عدالت، عزت و کرامت انسانی در جمهوری اسلامی ایران است و با بهره‌گیری از وحی، عقل و تجربه و نظریه‌ تمدنی مبتنی بر اجتهاد اصیل، مسیر تلفیق علم وایمان و فتح مرزهای دانش و فناوری و مقابله با ظلم و ستم را ممکن می‌سازد.

الگوی سوم زن، پاسخ متوازن به بحران‌های جهانی خانواده و هویت

ریحانه سلامی، رئیس ستاد مرکزی هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، در گفتگویی مطرح کرد؛

الگوی سوم زن، پاسخ متوازن به بحران‌های جهانی خانواده و هویت

الگوی سوم زن مسلمان ایرانی به دلیل تکیه‌ بر مبانی تعادل، معنویت و کرامت انسانی، دارای توانایی تبدیل شدن به یک گفتمان قابل‌ ارائه و اثرگذار در سطح جهانی است. این الگو پاسخی اصیل به نیاز فراگیر بسیاری از جوامع برای یافتن راه‌میانه‌ای میان پیشرفت فردی و حفظ کیان خانواده، و نیز میان هویت فرهنگی و مشارکت فعال در عرصه‌های نوین به شمار می‌رود.

امکان تولید دانش تاریخی در چارچوب معرفت دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری، رئیس گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در نشست علمی «معرفی طرح تاریخ در نگاه اهل‌بیت(ع) بر پایه نمایه‌زنی بحارالأنوار» مطرح کرد؛

امکان تولید دانش تاریخی در چارچوب معرفت دینی

ما در شمار کسانی هستیم که معتقدیم می‌توان بازنگری بنیادین در تمام عرصه‌های علم تاریخ، اعم از روش‌شناسی، معرفت‌شناسی و مسائل پژوهشی داشت و یک نگاه درون‌دینی ذیل عنوان «پارادایم الهیاتی» ارائه نمود. البته این ادعا به معنای برخورد شعارزده و شتاب‌زده با مسأله اسلامی‌سازی علوم نیست، بلکه معتقدیم باید با کار علمی دقیق و به دور از هیاهو، طرحی نو درانداخت.

آیا امام صادق علیه‌السلام برای برخی پرسشهای فقهی، پاسخی نداشتند؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد، از اساتید حوزه علمیه قم، در یادداشتی مطرح کرد؛

آیا امام صادق علیه‌السلام برای برخی پرسشهای فقهی، پاسخی نداشتند؟!

جناب آقای مدرسی طباطبایی، در کتاب نص و تفسیر، ظاهرا در مقام شمارش فضائل امام صادق علیه‌السلام آورده‌است که ایشان وقتی «پاسخی برای پرسشی نداشتند، صراحتا به مخاطبشان اعلام می‌کردند!!» (نستجیر بالله!). برای اثبات این ادعا به روایتِ عیص بن قاسم استناد کرده است. این روایت، یکی از چندین روایت شیعی است که با دیدگاه مشهور تعارض دارند و ظاهراً کفاره وطی حائض در آنها، نفی شده است

تدوین طرح تحول پژوهش، حرکت به‌سوی نظام‌مندی پژوهش‌ها

حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی پور، معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در آیین تکریم پژوهشگران برتر علوم انسانی اسلامی مطرح کرد؛

تدوین طرح تحول پژوهش، حرکت به‌سوی نظام‌مندی پژوهش‌ها

حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی پور: طرح تحول پژوهش بر پایه نظام‌مندی طراحی شده است؛ به این معنا که تمامی اجزای پژوهش، از تعریف مسئله و طراحی طرح‌های پژوهشی گرفته تا اجرا، ارزیابی و بهره‌برداری از نتایج، در قالب یک نظام منسجم دیده شده است. خوشبختانه بخش قابل توجهی از این نظام‌مندی در مدت اخیر محقق شده و هم‌زمان در حال رفع مسائل و چالش‌های زیرساختی هستیم.

مسئله‌یابی، حلقه مفقوده پژوهش در ایران است

پروفسور فرامرز رفیع‌پور، نویسنده و جامعه‌شناس برجسته ایرانی درهمایش «تکریم پژوهشگران برتر علوم انسانی اسلامی» مطرح کرد؛

مسئله‌یابی، حلقه مفقوده پژوهش در ایران است

پروفسور فرامرز رفیع‌پور: در اواخر دهه ۶۰ شمسی، زمانی که به‌تازگی در آلمان به درجه پروفسوری رسیده بودم، به آمریکا دعوت شدم و یک سال در دانشگاه ویسکانسین–مدیسون حضور داشتم؛ دانشگاهی که در زمره پنج دانشگاه برتر آمریکا قرار دارد و مهم‌ترین دغدغه من در آنجا این بود که ببینم پژوهشگران آن‌ها چه مسئله‌ای را دنبال می‌کنند. آنچه به‌روشنی مشاهده می‌شد این بود که تمرکز اصلی پژوهش‌ها بر حال و آینده بود. بودجه‌های تحقیقاتی عمدتاً به پژوهش‌هایی اختصاص می‌یافت که بتواند برای آینده راه‌حل ارائه دهد، نه صرفاً پرداختن به گذشته.

جریان‌شناسی فرهنگی، کنشی هویت‌ساز و راهبردی در سیاست‌گذاری است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در آئین رونمایی و بررسی کتاب «مسئله شناسی فرهنگی به روایت جریان مجدّد» مطرح کرد؛

جریان‌شناسی فرهنگی، کنشی هویت‌ساز و راهبردی در سیاست‌گذاری است

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا: این اثر حاصل سال‌ها پیگیری، دغدغه و تأمل علمی مؤلف در حوزه فرهنگ است و از نقاط قوت آن، ورود مباحث جریان‌شناسی به عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی است؛ امری که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در فهم و هدایت تحولات فرهنگی کشور داشته باشد. این اثر در عین حال، یک کنش هویت‌ساز است. خودِ این نوع پژوهش، نوعی کنشگری فرهنگی محسوب می‌شود که به‌موقع، ناظر به واقعیت‌های عینی، دارای مخاطب و افق‌گشاست و می‌تواند انتظار و مطالبه اجتماعی ایجاد کند. از این جهت، این کار هم شایسته تقدیر است و هم نیازمند پیگیری و تکثیر.

سیر تحول دانش سیاسی در حوزه علمیه قم طی یک قرن اخیر

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست علمی بررسی سیر تطور دانش علوم سیاسی در یکصد ساله اخیر حوزه علمیه« مطرح کرد؛

سیر تحول دانش سیاسی در حوزه علمیه قم طی یک قرن اخیر

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: در گذشته تمرکز سنتی فقه بر احکام فردی مانند عبادات و معاملات بود و وظایف فقیه در عصر غیبت عمدتاً در حد افتا و قضاوت باقی می‌ماند. نقطه عطف این تحول، تدریس درس ولایت فقیه توسط امام خمینی در سال ۱۳۴۸ بود. این اقدام مسئله حکومت و اداره جامعه را از سطح انتظار نظری به عرصه ضرورت عملی و فقهی کشاند. دستاورد این روند، شکل‌گیری فقه سیاسی و فقه حکومتی به عنوان یک رشته علمی متمایز در حوزه بود؛ رشته‌ای که به استنباط احکام مربوط به سازوکارهای قدرت، سیاست خارجی، اقتصاد کلان، دفاع و امنیت از منابع دینی می‌پردازد و زیربنای حقوق اساسی جمهوری اسلامی شد. امروز حوزه...

چالش سیاست گذاری مقابله با خشونت علیه زنان و سنجش تجربه‌های جهانی

محمدامین مهدی‌زاده، پژوهشگر حوزه مطالعات جنسیت در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت مطرح کرد؛

چالش سیاست گذاری مقابله با خشونت علیه زنان و سنجش تجربه‌های جهانی

محمدامین مهدی‌زاده: این مسئله امروز فقط یک آسیب اجتماعی یا موضوع انتظامی نیست، بلکه هم‌زمان در چند سطح جریان دارد: تجربه‌های واقعی و گاه تلخ برخی زنان و کودکان، اختلاف‌نظرهای جدی در سطح قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری، و در نهایت، فشارهای رسانه‌ای و گفتمانی که از بیرون و درون کشور بر این حوزه وارد می‌شود. همین هم‌زمانی باعث شده است که مواجهه با خشونت علیه زنان به یک مسئله حکمرانی تبدیل شود. مسئله‌ای که نمی‌توان با واکنش‌های مقطعی یا نسخه‌های آماده به آن پاسخ داد. در این شرایط دستگاه سیاستگذاری باید نشان دهد چگونه می‌تواند هم از کرامت و امنیت زنان صیانت کند و هم چارچوب خانواده‌محور و ارزش‌مدار خود را...

روایت فتح از دریچه تربیت نسل آینده (قسمت دوم)

امیرمحمد اصفهانی، پژوهشگر حوزه مدرسه صالح در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت مطرح کرد؛

روایت فتح از دریچه تربیت نسل آینده (قسمت دوم)

امیرمحمد اصفهانی: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی و هویتی جنگ اخیر برای نسل نوجوان و جوان، آشکار شدن چهره واقعی دولت‌های غربی و درک عینی‌تری از خصومت ساختاری آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران است. حمله مستقیم رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آشکار یا پنهان کشورهای غربی از این اقدام تجاوزکارانه، می‌تواند برای بسیاری از نوجوانان و جوانانی که پیش از این، تنها با تصویر رسانه‌ای «متمدن» غرب مواجه بودند، نقطه‌ای تحولی در نگاه و تحلیل آنان ایجاد کند.

افزایش قیمت بنزین؛ جراحی اقتصادی یا تعمیق بحران معیشت؟

گزارش اختصاصی پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از هشتاد و دومین برنامه گفت‌و‌گو دو خط با موضوع «از گران‌سازی بنزین تا حذف ارز ۲۸۵۰۰» با حضور دکتر حمیدرضا مقصودی؛

افزایش قیمت بنزین؛ جراحی اقتصادی یا تعمیق بحران معیشت؟

دکتر حمیدرضا مقصودی: یکی از اصلی‌ترین دلایل دولت برای افزایش قیمت بنزین، ادعای مصرف بالای سوخت در ایران است. ببینید مصرف انرژی باید در چارچوب ویژگی‌های جغرافیایی، جمعیتی، فرهنگی و زیرساختی هر کشور سنجیده شود. ایران از نظر وسعت جغرافیایی، جمعیت، الگوی سکونت و روابط اجتماعی قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای کوچک اروپایی یا حتی برخی کشورهای منطقه نیست. فاصله‌های طولانی بین شهرها، ضعف زیرساخت حمل‌ونقل عمومی، ساختار خانواده‌محور جامعه و الزامات فرهنگی نظیر سفرهای خانوادگی و زیارتی، همگی عواملی هستند که مصرف انرژی را در ایران به‌صورت طبیعی افزایش می‌دهند. از این منظر، تلاش برای کاهش مصرف از طریق ابزا...

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید