یکشنبه ۰۷ دی, ۱۴۰۴

عناوین داغ

مهمترین اخبار

نشست نخبگانی اساتید حوزه‌های علمیه قم و مشهد به میزبانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

در نشست هم‌اندیشی «بررسی و تحلیل بند اول و دوم سیاست‌های کلی قانون‌گذاری» مطرح شد؛

نشست نخبگانی اساتید حوزه‌های علمیه قم و مشهد به میزبانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین ارسطا: ما امروز شاهدیم که مجلس در بسیاری از فرآیندهای قانون‌گذاری درعمل مقلد کشورهای خارجی است؛ کشورهایی که فرهنگ و مبنای حکمرانی در آن‌ها اساساً کوچکترین تناسب و تشابهی با اقتضائات شرعی، سنتی و فرهنگی جامعه ما ندارد. در نهایت هم این مصوبات به شورای نگهبان می‌رود و چون مغایرت با شرع ندارد، تصویب می‌شود.

ولایت عامه فقیه از دیدگاه آیت الله میلانی(ره)

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا کامل نواب، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری، در یادداشتی مطرح کرد؛

ولایت عامه فقیه از دیدگاه آیت الله میلانی(ره)

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری: با بررسی دقیق آثار فقهی مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی، می‌توان به روشنی دریافت که ایشان در زمره فقیهانی قرار می‌گیرند که ولایت عامه فقیه را پذیرفته‌اند، هرچند این مبحث را در قالب یک باب مستقل مطرح نکرده‌اند. ایشان در کتاب الخمس، به مناسبت بحث از سهم امام و نحوه تصرف در آن، به صراحت وارد مباحث ولایت فقیه شده و بخش‌هایی از ادله قائلین به ولایت عامه را مطرح کرده‌اند. شیوه بیان و نحوه استدلال ایشان در این مقام به‌گونه‌ای است که فهم ولایت موسع، و حتی ولایت عامه از آن کاملاً قابل برداشت است.

بازنگری رشته‌های دانشگاهی بر اساس اولویت‌های ملی در نقشه جامع علمی کشور

ناصر باقری‌مقدم، دبیر شورای آینده‌نگاری فرهنگستان علوم مطرح کرد؛

بازنگری رشته‌های دانشگاهی بر اساس اولویت‌های ملی در نقشه جامع علمی کشور

مهم‌ترین تعقیبی که در این بازنگری دنبال شده، تأکید بر دو رویکرد بنیادین «مسئله‌محوری» و «مرجعیت علمی» است که به‌عنوان شالوده و اساس بازطراحی نقشه جامع علمی کشور در نظر گرفته شده‌اند. بر مبنای این دو رویکرد، تمامی اولویت‌ها، اهداف، شاخص‌ها، راهبردها و اقدامات نقشه جامع علمی کشور مورد بازآرایی و بازتعریف قرار گرفته است.

مرور و نقد کتاب «درمان ذهن: آیا روش‌های کنونی ما در درمان بیماری‌های روانی واقعاً مؤثر هستند؟»

دکتر لیلی شریف، پژوهشگر روانشناسی اسلامی تونسی، در یادداشتی مطرح کرد؛

مرور و نقد کتاب «درمان ذهن: آیا روش‌های کنونی ما در درمان بیماری‌های روانی واقعاً مؤثر هستند؟»

در سایهٔ نیاز روزافزون به تدوین و گسترش یک نظریهٔ جامع روان‌شناسی اسلامی، ضرورت بازنگری در الگوهای روان‌شناختی غربی بیش از پیش آشکار می‌شود؛ نه از منظر ردّ ایدئولوژیک، بلکه از راه واکاوی و نقد درونی آن‌ها. در همین چارچوب، پروفسور بریتانیایی روان‌شناسی بالینی، ریچارد بنتال، در کتاب خود با عنوان «درمان ذهن: آیا روش‌های کنونی ما در درمان بیماری‌های روانی واقعاً مؤثر هستند؟» (Doctoring the Mind: Is Our Current Treatment of Mental Illness Really Any Good?) خوانشی انتقادی، بنیادین و جسورانه ارائه می‌دهد و در آن خواستار پذیرش الگویی انسانی‌تر و یکپارچه‌تر در فهم و درمان اختلالات روانی می‌شود.

نظام‌سازی اجتماعی، مطالبه‌ای راهبردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی

گزارش اختصاصی پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از نشست علمی «حوزه، علوم انسانی و نظامات اجتماعی» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن خیری، رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه؛

نظام‌سازی اجتماعی، مطالبه‌ای راهبردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن خیری: مسئله «نظام‌سازی اجتماعی» امروز دیگر یک بحث انتزاعی یا صرفاً نظری نیست، بلکه به یک ضرورت واقعی و راهبردی برای جامعه ما تبدیل شده است. وقتی از نظام اجتماعی سخن می‌گوییم، منظور مجموعه‌ای منسجم از باورها، رفتارها، مسئولیت‌ها و ساختارهایی است که سبک زندگی مردم را شکل می‌دهد. اگر این نظام به‌درستی طراحی و هدایت نشود، نتیجه آن را در افزایش آسیب‌های اجتماعی، تضعیف خانواده، کاهش اعتماد عمومی و سردرگمی هویتی نسل‌ها خواهیم دید. به همین دلیل، نظام‌سازی باید آگاهانه، آینده‌نگر و مبتنی بر مبانی دینی، عقلانی و تجربی باشد.

بازاندیشی در سیاست‌گذاری زن و خانواده

گزارش اختصاصی پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از نشست «آسیب های اجتماعی زنان در کشاکش گفتمانی» با حضور دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی؛

بازاندیشی در سیاست‌گذاری زن و خانواده

دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی: یکی از محورهای اصلی مطرح‌شده در این نشست، وجود شکاف معنادار میان اسناد، سیاست‌ها و واقعیت‌های زیسته زنان و خانواده‌ها بود. با وجود تدوین قوانین، اسناد راهبردی و برنامه‌های متعدد، در بسیاری از موارد، آثار ملموس و پایدار این سیاست‌ها در زندگی روزمره خانواده‌ها مشاهده نمی‌شود. تحلیل ارائه‌شده نشان می‌دهد که بخشی از این شکاف، ناشی از نگاه کلی، انتزاعی و غیرمسئله‌محور در فرآیند سیاست‌گذاری است؛ نگاهی که به‌جای تمرکز بر مسائل واقعی، متکثر و گاه متعارض خانواده‌ها، به تکرار مفاهیم کلی بسنده کرده و از ورود به ساحت اجرا و پیامدهای عملی پرهیز می‌کند.

چرا نظام حمایتی باید بر «درآمد مورد نیاز» استوار شود

جواد کجوری پژوهشگر حوزه تامین اجتماعی در یادداشتی مطرح کرد؛

چرا نظام حمایتی باید بر «درآمد مورد نیاز» استوار شود

پیشنهاد محوری در این زمینه، تأمین همگانی حداقلی نیازهای اساسی است. محوریت سیاست حمایتی باید بر تضمین همگانی حداقلی «نیازهای اساسی» قرار گیرد؛ یعنی دولت مسئولیت تأمین حداقلی و عمومی خوراک، مسکن، اشتغال (دسترسی به فرصت‌های شغلی و بیمه‌های مرتبط)، سلامت پایه و آموزش پایه را بر عهده گیرد تا از برخورداری همه از سطوحی از زندگی کرامت‌محور اطمینان حاصل شود.

پژوهش دینی و چالش هم‌زمانی اصالت و معاصرت در فقه اسلامی

گزارش اختصاصی پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از نشست علمی–پژوهشی قوه قصاییه با حضور آیت‌الله علیدوست؛

پژوهش دینی و چالش هم‌زمانی اصالت و معاصرت در فقه اسلامی

آیت‌الله علیدوست: پژوهش و تفکر، پیش از اسلام نیز در میان تمدن‌ها و مکاتب فکری مختلف مورد توجه بوده است؛ اما آنچه اسلام انجام داد، ارتقای جایگاه پژوهش و علم به سطحی بی‌سابقه در تاریخ اندیشه بشری بود. در منابع دینی، صدای قلم عالِم، گام‌های مجاهدان و تلاش اقتصادیِ مشروع، همگی در تراز اعمال بزرگ و سرنوشت‌ساز معرفی شده‌اند. این نگاه، نشان می‌دهد که اسلام، پژوهش را نه فعالیتی حاشیه‌ای، بلکه رکن اساسی حیات دینی و اجتماعی می‌داند.

وحدت حوزه و دانشگاه، زیربنای تحقق تمدن نوین اسلامی

آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در یادداشتی برای خبرگزاری فارس مطرح کرد؛

وحدت حوزه و دانشگاه، زیربنای تحقق تمدن نوین اسلامی

آیت الله عباس کعبی: ۲۷ آذر سالروز شهادت مرحوم آیت‌الله دکتر محمد مفتح (رضوان الله تعالی علیه)، نماد پیوند علم و ایمان و روز وحدت حوزه و دانشگاه، یادآور اهمیت تحقق تمدن نوین اسلامی است. این وحدت، ضامن استقلال، آزادی، پیشرفت، عدالت، عزت و کرامت انسانی در جمهوری اسلامی ایران است و با بهره‌گیری از وحی، عقل و تجربه و نظریه‌ تمدنی مبتنی بر اجتهاد اصیل، مسیر تلفیق علم وایمان و فتح مرزهای دانش و فناوری و مقابله با ظلم و ستم را ممکن می‌سازد.

الگوی سوم زن، پاسخ متوازن به بحران‌های جهانی خانواده و هویت

ریحانه سلامی، رئیس ستاد مرکزی هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، در گفتگویی مطرح کرد؛

الگوی سوم زن، پاسخ متوازن به بحران‌های جهانی خانواده و هویت

الگوی سوم زن مسلمان ایرانی به دلیل تکیه‌ بر مبانی تعادل، معنویت و کرامت انسانی، دارای توانایی تبدیل شدن به یک گفتمان قابل‌ ارائه و اثرگذار در سطح جهانی است. این الگو پاسخی اصیل به نیاز فراگیر بسیاری از جوامع برای یافتن راه‌میانه‌ای میان پیشرفت فردی و حفظ کیان خانواده، و نیز میان هویت فرهنگی و مشارکت فعال در عرصه‌های نوین به شمار می‌رود.

امکان تولید دانش تاریخی در چارچوب معرفت دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری، رئیس گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در نشست علمی «معرفی طرح تاریخ در نگاه اهل‌بیت(ع) بر پایه نمایه‌زنی بحارالأنوار» مطرح کرد؛

امکان تولید دانش تاریخی در چارچوب معرفت دینی

ما در شمار کسانی هستیم که معتقدیم می‌توان بازنگری بنیادین در تمام عرصه‌های علم تاریخ، اعم از روش‌شناسی، معرفت‌شناسی و مسائل پژوهشی داشت و یک نگاه درون‌دینی ذیل عنوان «پارادایم الهیاتی» ارائه نمود. البته این ادعا به معنای برخورد شعارزده و شتاب‌زده با مسأله اسلامی‌سازی علوم نیست، بلکه معتقدیم باید با کار علمی دقیق و به دور از هیاهو، طرحی نو درانداخت.

آیا امام صادق علیه‌السلام برای برخی پرسشهای فقهی، پاسخی نداشتند؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد، از اساتید حوزه علمیه قم، در یادداشتی مطرح کرد؛

آیا امام صادق علیه‌السلام برای برخی پرسشهای فقهی، پاسخی نداشتند؟!

جناب آقای مدرسی طباطبایی، در کتاب نص و تفسیر، ظاهرا در مقام شمارش فضائل امام صادق علیه‌السلام آورده‌است که ایشان وقتی «پاسخی برای پرسشی نداشتند، صراحتا به مخاطبشان اعلام می‌کردند!!» (نستجیر بالله!). برای اثبات این ادعا به روایتِ عیص بن قاسم استناد کرده است. این روایت، یکی از چندین روایت شیعی است که با دیدگاه مشهور تعارض دارند و ظاهراً کفاره وطی حائض در آنها، نفی شده است

تدوین طرح تحول پژوهش، حرکت به‌سوی نظام‌مندی پژوهش‌ها

حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی پور، معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در آیین تکریم پژوهشگران برتر علوم انسانی اسلامی مطرح کرد؛

تدوین طرح تحول پژوهش، حرکت به‌سوی نظام‌مندی پژوهش‌ها

حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی پور: طرح تحول پژوهش بر پایه نظام‌مندی طراحی شده است؛ به این معنا که تمامی اجزای پژوهش، از تعریف مسئله و طراحی طرح‌های پژوهشی گرفته تا اجرا، ارزیابی و بهره‌برداری از نتایج، در قالب یک نظام منسجم دیده شده است. خوشبختانه بخش قابل توجهی از این نظام‌مندی در مدت اخیر محقق شده و هم‌زمان در حال رفع مسائل و چالش‌های زیرساختی هستیم.

مسئله‌یابی، حلقه مفقوده پژوهش در ایران است

پروفسور فرامرز رفیع‌پور، نویسنده و جامعه‌شناس برجسته ایرانی درهمایش «تکریم پژوهشگران برتر علوم انسانی اسلامی» مطرح کرد؛

مسئله‌یابی، حلقه مفقوده پژوهش در ایران است

پروفسور فرامرز رفیع‌پور: در اواخر دهه ۶۰ شمسی، زمانی که به‌تازگی در آلمان به درجه پروفسوری رسیده بودم، به آمریکا دعوت شدم و یک سال در دانشگاه ویسکانسین–مدیسون حضور داشتم؛ دانشگاهی که در زمره پنج دانشگاه برتر آمریکا قرار دارد و مهم‌ترین دغدغه من در آنجا این بود که ببینم پژوهشگران آن‌ها چه مسئله‌ای را دنبال می‌کنند. آنچه به‌روشنی مشاهده می‌شد این بود که تمرکز اصلی پژوهش‌ها بر حال و آینده بود. بودجه‌های تحقیقاتی عمدتاً به پژوهش‌هایی اختصاص می‌یافت که بتواند برای آینده راه‌حل ارائه دهد، نه صرفاً پرداختن به گذشته.

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید