تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, حقوق, مشروح خبرها
شماره : 15296
تاریخ : ۷ اسفند, ۱۳۹۸ :: ۱۰:۱۶
حقانیت ، منطق و استدلال قدرت نرم تشیع است آیت‌الله عابدی/ فقه الجهاد5: تمام فقه به امنیت باز می‌گردد/ حرمت آغاز جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از سوی مسلمانان تقریبا تمامی فقه به نوعی به امنیت باز می‌گردد. برای نمونه مباحثی همانند معاملات، حدود، تعزیرات، دیات و... برای جلوگیری از درگیری میان مردم است. عبادت نیز برای امنیت فرد در برابر عذاب الهی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیت‌الله احمد عابدی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس خارج «جهاد» به بررسی مکتب دفاعی اسلام پرداخت و هدف از امنیت، اهمیت امنیت در قرآن و امنیت در آخر الزمان را تشریح کرد.

وی با بیان این‎که امنیت یکی از حقوق اساسی مردم است، یادآور شد: نیاز انسان به امنیت حتی از غذا هم بیشتر است و دلیل این‎که در لسان فقها درباره امنیت کمتر صحبت شده به سبب فطری بودن این موضوع است. ولی جهاد چون یک امر فطری نیست در دلسان فقها از آن صحبت شده است.

آیت‌الله عابدی با اشاره به این‎که ضرورت امنیت بیشتر از جهاد است، یادآور شد: قرآن درباره امنیت سخنان فراوانی دارد و حتی خود کلمه «اسلام»، «ایمان»، «مسلمان» و... نشانگر امنیت است.

وی تأکید کرد: تقریبا تمامی فقه به نوعی به امنیت باز می‎گردد. برای نمونه مباحثی همانند معاملات، حدود، تعزیرات، دیات و... برای جلوگیری از درگیری میان مردم است. عبادت نیز برای امنیت فرد در برابر عذاب الهی صورت می‎گیرد.

این استاد حوزه درباره هدف امنیت بیان داشت: هدف از امنیت به اهتزاز درآمدن پرچم «الله» است؟ هدف این است که حکومت اسلامی در تمام دنیا گسترش یافته و مردم مسلمان شوند؟ هدف قرب الی الله است؟ و یا هدف از امنیت برقراری عدل و قسط است؟

وی ادامه داد: برخی از مباحث شعاری بوده و دلیل خاصی ندارد، برای نمونه مسلمان کردن تمام مردم دنیا سخن قشنگی است ولی دلیلی ندارد. وقتی امام زمان(عج) ظهور کرده و حکومت اسلامی را تشکیل دهند، مسیحیان و یهودیان هستند و از بین نمی‎روند. بلکه بنا به فرموده قرآن کینه و دشمنی میان این دو تا قیامت ادامه خواهد داشت.

آیت‌الله عابدی عنوان کرد: وقتی امام(عج) ظهور کند همه مردم مسلمان نمی‎شوند و وقتی میان مسیحیان و یهودیان دشمنی باشد پس ظلم هم وجود دارد. امام عصر(عج) وقتی ظهور کنند عدالت را برقرار می‎کنند، یعنی وقتی یکی به دیگری ظلم کرد ایشان احقاق حق می‎کنند.

وی اضافه کرد: حضرت حجت(عج) وقتی ظهور کنند اینگونه نیست که کفار را از بین ببرند، بلکه اگر ظلمی صورت گیرد احقاق حق می‎کند. حتی براساس دلایل مختلف می‎توان گفت زمانی نخواهد رسید که گناه وجود نداشته باشد. البته عکس آن هم صورت نمی‎گیرد، یعنی اینگونه نیست که همه افراد انسان‌های بدی باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: اختلاف میان مسیحیان و یهودیان و مسیحیان با یکدیگر به قدری فراوان است که اختلاف میان مسلمانان و مسیحیان به این میزان نیست. حتی اختلاف میان مسلمانان نیز کمتر از اختلاف میان مسیحیان و یهودیان است. در مسیحیت برخی پاپ را معصوم می‎دانند و برخی او را قبول ندارند.

وی ادامه داد: البته اگر اکنون دیده می‎شود میان مسیحیت و یهودیت ارتباط برقرار است، این‌ها بازی‌های سیاسی می‎باشد وگرنه یهودیان و مسیحیان در کتاب‌ها نسبت‌های ناروای به یکدیگر می‎دهند.

آیت‌الله عابدی با بیان این‎که هدف از امنیت این نیست که پرچم «لا اله اله الله» بلند شود یا گناهی صورت گیرد، اذعان داشت: کما این‎که هدف این نیست که حکومت اسلامی بر همه جا غلبه پیدا کند. امام زمان(عج) می‎آید تا حدود الهی را اجرا کند. حدود الهی نیز برای زمانی است که فرد گناه کرده باشد.

وی افزود: هدف از امنیت برقراری عدل و قسط است. هدف پیامبر(ص) نیز این نبود که مسیحیان و یهودیان کشته شوند، بلکه هدفشان این بود که کسی به کسی آزار نرساند. در زمان اهل‎بیت(ع) نیز نمی‎بینیم هیچ کدام از این بزرگواران دست به شورش بزنند. راه مسلمان شدن مردم انجام کارهای اخلاقی است ولی امنیت برای ایجاد عدل و عدالت است.

این استاد حوزه با اشاره به روایت نبی اکرم(ص) که می‎فرمایند مسلمانان نباید آغازگر جنگ باشند، پرسش «آیا در جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز آغاز به جنگ حرام است یا اشکال ندارد؟» را طرح و گفت: شروع جنگ نظامی از سوی مسلمانان حرام است.

وی اضافه کرد: در جنگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو نظر وجود دارد؛ 1- شاید فردی بگوید این‌ها حقیقتاً جنگ نیست بلکه مجاز است، اگر فردی این گونه گفت در این صورت آغاز کردن اشکالی ندارد. 2- اگر فردی بگوید این جنگ‌ها نیز حقیقتاً جنگ به شمار می‎آیند. چون در زمان پیامبر اکرم(ص) تبلیغات، نوعی جنگ به شمار می‎رفت به همین دلیل از زنان در جنگ‌ها استفاده می‎شد. در این صورت باید گفته شود همان گونه که دین می‎گوید جنگ نظامی را نباید مسلمانان آغاز کنند، در جنگ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز مسلمانان نباید آغازگر جنگ علیه دیگران باشند. بلکه از دین خودشان دفاع کرده یا بیان کنند.

آیت‌الله عابدی عنوان کرد: اگر سیره نبی اکرم(ص) را در شرایط عادی در نظر بگیریم نه شرایط بحرانی کشور خودمان که اکنون دارد، اقتصادی را جنگ نمی‎گویند. حضرت(ص) در شرایط عادی جنگ اقتصادی نداشتند. البته هر چیزی که عرف را جنگ بگوید، ما نباید شروع کننده آن باشیم.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.