به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله احمد عابدی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس خارج «جهاد» به بررسی مکتب دفاعی اسلام پرداخت و هدف از امنیت، اهمیت امنیت در قرآن و امنیت در آخر الزمان را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه امنیت یکی از حقوق اساسی مردم است، یادآور شد: نیاز انسان به امنیت حتی از غذا هم بیشتر است و دلیل اینکه در لسان فقها درباره امنیت کمتر صحبت شده به سبب فطری بودن این موضوع است. ولی جهاد چون یک امر فطری نیست در دلسان فقها از آن صحبت شده است.
آیتالله عابدی با اشاره به اینکه ضرورت امنیت بیشتر از جهاد است، یادآور شد: قرآن درباره امنیت سخنان فراوانی دارد و حتی خود کلمه «اسلام»، «ایمان»، «مسلمان» و... نشانگر امنیت است.
وی تأکید کرد: تقریبا تمامی فقه به نوعی به امنیت باز میگردد. برای نمونه مباحثی همانند معاملات، حدود، تعزیرات، دیات و... برای جلوگیری از درگیری میان مردم است. عبادت نیز برای امنیت فرد در برابر عذاب الهی صورت میگیرد.
این استاد حوزه درباره هدف امنیت بیان داشت: هدف از امنیت به اهتزاز درآمدن پرچم «الله» است؟ هدف این است که حکومت اسلامی در تمام دنیا گسترش یافته و مردم مسلمان شوند؟ هدف قرب الی الله است؟ و یا هدف از امنیت برقراری عدل و قسط است؟
وی ادامه داد: برخی از مباحث شعاری بوده و دلیل خاصی ندارد، برای نمونه مسلمان کردن تمام مردم دنیا سخن قشنگی است ولی دلیلی ندارد. وقتی امام زمان(عج) ظهور کرده و حکومت اسلامی را تشکیل دهند، مسیحیان و یهودیان هستند و از بین نمیروند. بلکه بنا به فرموده قرآن کینه و دشمنی میان این دو تا قیامت ادامه خواهد داشت.
آیتالله عابدی عنوان کرد: وقتی امام(عج) ظهور کند همه مردم مسلمان نمیشوند و وقتی میان مسیحیان و یهودیان دشمنی باشد پس ظلم هم وجود دارد. امام عصر(عج) وقتی ظهور کنند عدالت را برقرار میکنند، یعنی وقتی یکی به دیگری ظلم کرد ایشان احقاق حق میکنند.
وی اضافه کرد: حضرت حجت(عج) وقتی ظهور کنند اینگونه نیست که کفار را از بین ببرند، بلکه اگر ظلمی صورت گیرد احقاق حق میکند. حتی براساس دلایل مختلف میتوان گفت زمانی نخواهد رسید که گناه وجود نداشته باشد. البته عکس آن هم صورت نمیگیرد، یعنی اینگونه نیست که همه افراد انسانهای بدی باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: اختلاف میان مسیحیان و یهودیان و مسیحیان با یکدیگر به قدری فراوان است که اختلاف میان مسلمانان و مسیحیان به این میزان نیست. حتی اختلاف میان مسلمانان نیز کمتر از اختلاف میان مسیحیان و یهودیان است. در مسیحیت برخی پاپ را معصوم میدانند و برخی او را قبول ندارند.
وی ادامه داد: البته اگر اکنون دیده میشود میان مسیحیت و یهودیت ارتباط برقرار است، اینها بازیهای سیاسی میباشد وگرنه یهودیان و مسیحیان در کتابها نسبتهای ناروای به یکدیگر میدهند.
آیتالله عابدی با بیان اینکه هدف از امنیت این نیست که پرچم «لا اله اله الله» بلند شود یا گناهی صورت گیرد، اذعان داشت: کما اینکه هدف این نیست که حکومت اسلامی بر همه جا غلبه پیدا کند. امام زمان(عج) میآید تا حدود الهی را اجرا کند. حدود الهی نیز برای زمانی است که فرد گناه کرده باشد.
وی افزود: هدف از امنیت برقراری عدل و قسط است. هدف پیامبر(ص) نیز این نبود که مسیحیان و یهودیان کشته شوند، بلکه هدفشان این بود که کسی به کسی آزار نرساند. در زمان اهلبیت(ع) نیز نمیبینیم هیچ کدام از این بزرگواران دست به شورش بزنند. راه مسلمان شدن مردم انجام کارهای اخلاقی است ولی امنیت برای ایجاد عدل و عدالت است.
این استاد حوزه با اشاره به روایت نبی اکرم(ص) که میفرمایند مسلمانان نباید آغازگر جنگ باشند، پرسش «آیا در جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز آغاز به جنگ حرام است یا اشکال ندارد؟» را طرح و گفت: شروع جنگ نظامی از سوی مسلمانان حرام است.
وی اضافه کرد: در جنگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو نظر وجود دارد؛ 1- شاید فردی بگوید اینها حقیقتاً جنگ نیست بلکه مجاز است، اگر فردی این گونه گفت در این صورت آغاز کردن اشکالی ندارد. 2- اگر فردی بگوید این جنگها نیز حقیقتاً جنگ به شمار میآیند. چون در زمان پیامبر اکرم(ص) تبلیغات، نوعی جنگ به شمار میرفت به همین دلیل از زنان در جنگها استفاده میشد. در این صورت باید گفته شود همان گونه که دین میگوید جنگ نظامی را نباید مسلمانان آغاز کنند، در جنگ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز مسلمانان نباید آغازگر جنگ علیه دیگران باشند. بلکه از دین خودشان دفاع کرده یا بیان کنند.
آیتالله عابدی عنوان کرد: اگر سیره نبی اکرم(ص) را در شرایط عادی در نظر بگیریم نه شرایط بحرانی کشور خودمان که اکنون دارد، اقتصادی را جنگ نمیگویند. حضرت(ص) در شرایط عادی جنگ اقتصادی نداشتند. البته هر چیزی که عرف را جنگ بگوید، ما نباید شروع کننده آن باشیم.
انتهای پیام/