تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, جامعه و فرهنگ, مشروح خبرها
شماره : 15825
تاریخ : ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۱۱:۳۱
آیت الله هادی عباسی آیت‌الله هادی عباسی: کرونا سکولاریسم را تقویت نخواهد کرد / فقر وجودی بشر با کرونا به رخ کشیده شد استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه کرونا فقر وجودی بشر را برای او آشکار کرد، گفت: در دوره پساکرونا نه تنها تصور می‌کنم که سکولاریسم تقویت نخواهد شد، بلکه نشانه‌های گرایش به دین در مردم دنیا مشهودتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آیت‌الله هادی عباسی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در گفت‌وگویی، با بیان اینکه کرونا فقر وجودی انسان را به رخ او کشید، گفت: قرآن کریم فرموده است: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، بدانند که من به آنان نزدیکم، دعاى دعاکننده را اجابت مى کنم، پس باید دعوت مرا بپذیرند و به درگاه من دعا کنند و به من ایمان بیاورند که دعایشان را اجابت مى کنم، امید آن که در دعایشان به درگاه خدا راهیاب شوند»(بقره/۱۸۶)؛ خداوند چون عالم به عجز بشر است راه دعا و مسئلت را برای او باز کرده و فرموده اگر بنده‌ای مرا بخواند او را اجابت می‌کنم.

وی افزود: انسان و اساساً مخلوقات، فقیر، نیازمند و محتاج هستند و انسان گل سرسبد مخلوقات و نیازمندان است، قرآن کریم فرموه است که «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ(فاطر/۱۵)، بنابراین فقر وجودی، بنیان انسان را تشکیل می‌دهد. انسان وقتی به منزل کسی می‌رود، پرس‌وجو می‌کند تا چیزی برای صاحبخانه ببرد که او بیشتر به آن نیاز و احتیاج دارد. در فرازی از «الهی‌نامه‌»ام عرض کرده‌ام که خدایا اگر قرار است من چیزی به نزد تو بیاورم نیاز و فقرم را می‌آورم که تو نداری.

عواملی که انسان را از نعمت‌ها غافل می‌کند

آیت‌الله عباسی تصریح کرد: انسان در زندگی و حوادث زمانه، دچار غفلت می‌شود، در این شرایط  توجه به نیاز و احتیاجش را فراموش می‌کند لذا در روایات و دعاها، دائماً به ما تذکر داده می‌شود که مراقب غفلت‌های خود باشید. تذکر نعمت‌هایی مانند سلامتی، امنیت، وجود رهبری و وجود موعود حضرت مهدی همه نعمات الهی هستند تا جایی که در ذیل آیه ۱۱ سوره ضحی «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» تأکید فرمود که نعمت‌های خدا را یاد کن.

وی با بیان اینکه گاهی قدرت و ریاست و دیناگرایی انسان را دچارغفلت از این نعمت‌ها می‌کند، اظهار کرد: گاهی عوامل دنیایی به انسان احساس قدرت کاذب می‌دهد؛ امیرمؤمنان(ع) فرمودند: وای به حال انسانی که عُجب او برایش قدرتی بسازد که او را از قدرت خدا غافل کند.

آیت‌الله عباسی با بیان اینکه اولین لازمه غفلت، گناه است تصریح کرد: امام کاظم(ع) هم جمله زیبایی فرموده‌اند که هر موقعی که برخی گناهان تازه میان مردم رواج یابد، خداوند بلایای جدیدی می‌فرستد؛ بنابراین غفلت و گناه خودش عاملی برای عقوبت می‌شود؛ امام سجاد(ع) فرمودند: «الهی لا تأدبنی بعقوبتک؛ خدایا مرا با عقوبتت تادیب و مجازات نکن». بنابراین وقتی مردم غفلت‌زده شوند عقوبت‌های جدیدی هم گریبانگیر آنان می‌شود.

وی افزود: گاهی اوقات بلاهایی می‌آیند که به لحاظ معرفتی، تلنگر است؛ کرونا و امثال آن مستکبرکش است و مستکبر کسی است که در برابر عبادت خداوند گردنکشی می‌کند. الان نظام‌های استکباری جهان و کسانی که به قدرت‌های خود تکیه می‌کند، گرفتار این بلا هستند و البته وقتی بلا فراگیر شد کسانی که تقصیری هم ندارند، آن‌ها هم گرفتار می‌شوند و این روال طبیعت است.

کرونا سکولاریسم را تقویت نخواهد کرد

استاد حوزه بیان کرد: حادثه کرونا نه تنها سکولاریسم را تقویت نمی‌کند بلکه حاکی از نیاز انسان به فریادرسی است که بشر را از این گرفتاری نجات دهد. به همین دلیل می‌بینیم که حتی در خود آمریکا و با حضور ترامپ جلسه دعا می‌گیرند. حوادث، تلخ است و مشکلاتی ایجاد می‌کند، ولی از دید معرفتی باعث بلند شدن استغاثه و خدا خدای مردم است. در فرازی از مناجات شعبانیه که ائمه(ع) اهتمام به آن داشتند و امام خمینی(ره) هم خیلی به خواندن آن توصیه می‌فرمودند، اقرار به گناه را وسیله قرار می‌دهم که مرا بیامرزی؛ من عملی ندارم، ولی «املی» دارم، یعنی امید و آرزو دارم.

آیت‌الله عباسی افزود: فردی خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت خدا کجاست؛ حضرت فرمود که آیا در کشتی دچار حادثه شده‌ای، آیا در آن لحظات امیدی در دل داشتی این امید همان خداست؛ الان در کرونا جهان به لحاظ مادیت از خودش نومید شده است، اما به لحاظ معنویت نومید نیست، لذا یکی از برکات کرونا امیدوار کردن بشر به یک امید است که همان خدا و حضرت بقیةالله(عج) یعنی باقیمانده خدا برای بشر است.

استاد حوزه با بیان اینکه این مسائل نشانه آن است که در زمان ظهور قدرت حضرت حجت چقدر زیاد است؟ افزود: کرونا هشدار به جهان است و باعث نظم جدیدی خواهد شد؛ هشدار به اینکه قدرت‌هایی که این قدر مدعی هستند، در برابر یک ویروس کوچک عاجز هستند؛ زیرا گاهی یک پشه نمرود و نمرودیان را از بین می‌برد.

وی افزود: دستاورد نخست کرونا قوی‌تر شدن ارتباط مردم با خداوند است؛ لذا هرقدر ما با ادعیه‌ای مانند «الهی عظم البلاء» انس داشته باشیم، سبب می‌شود تا آرامش انسان و امید او بیشتر شود؛ همچنین سبب شد تا کسانی که به نفس خود اعتماد دارند و به خدا توکل می‌کنند، توانایی‌هایی از خودشان بروز دهند که دیگران نتوانند. کرونا جلوه و مظهر قدرت الهی بود. در اخبار هم بیان شد که ایران خوش درخشید؛ زیرا با توکل به خدا و با خواندن دعای «الهی عظم البلاء» و... ذکر و دعای هفتم صحیفه سجادیه سراغ مبارزه با کرونا رفتند. خیلی از پرستاران و پزشکان را که سراغ دارم و یا شنیدم غسل شهادت می‌کردند و به خدمت به بیماران پرداختند و همین سبب شد تا کشور بتواند توفیق بیشتری در برخورد با این بلا داشته باشد و همین مسائل جلوه‌هایی در آینده ایجاد خواهد کرد.

این استاد حوزه علمیه همچنین در پاسخ به این سؤال که اخیراً مباحثی در مورد سند و مضمون دعای «الهی عظم البلاء» تصریح کرد: این دعا از جمله توقیعاتی است که امام زمان(عج) به فردی فرموده‌اند و معتقدم که دعای فرج واقعی همین دعاست و دعای «اللهم کن لولیک...» دعای سلامتی است.

آیت‌الله عباسی با بیان اینکه خواندن دعای فرج ولی خدا ابتدا سبب فرج خود ماست، اظهار کرد: در مورد فراز پایانی این دعا به نظر بنده بحث استقلال برای پیامبر(ص) و امام علی(ع) قائل نیست؛ زیرا در ذهن یک فرد مؤمن شیعه، بدیهی است که شفاعت و توسل، نگرش ابزاری و وسیله‌ای به ائمه برای دعاکردن آنان برای ما در نزد خداست و آنان بدون اذن خدا کاری نمی‌کند.

انتهای پیام/

منبع: ایکنا

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.