تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, گزارش, مديريت, مشروح خبرها, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 21511
تاریخ : ۱۵ آذر, ۱۳۹۹ :: ۱۱:۵۳
تشکیل حکومت ضرورت فطری و انسانی است/ مهم‌ترین پیام انبیاء جاری ساختن ضوابط الهی در تمام عرصه‌های زندگی است حجت‌الاسلام نقی‌پورفر در نشست علمی؛ تشکیل حکومت ضرورت فطری و انسانی است/ مهم‌ترین پیام انبیاء جاری ساختن ضوابط الهی در تمام عرصه‌های زندگی است رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم، تشکیل حکومت را یک ضرورت فطری و انسانی دانست و بیان داشت: قرآن کریم، جایگاه هدایت، حاکمیت و پیاده سازی دین الهی را در مرحله نخست بر عهده مقام عصمت و در مرحله دوم بر عهده تالی تلو معصوم و دانشمندان دینی سپرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله نقی‌پورفر، رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم در سلسله نشست‌های سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی دینی به بررسی موضوع «حکومت اسلامی؛ پیش نیازها و الزامات آن» پرداخت.

وی حکومت اسلامی را حکومت مبتنی بر دین دانست و درباره مقصد دین گفت: دین به معنای التزام اجتماعی به مجموعه مقرراتی است که در منطق الهی توجه به آن‌ها ضرورت دارد. بنابراین دین التزام داشتن به مجموعه مقرراتی است که از جانب خدا باشد و بندگان خدا به آن مجموعه ملتزم باشند.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم با اشاره به این‌که در مفهوم اسلام نیز التزام نهفته است، یادآور شد: اسلام تسلیم امر الهی شدن است.

وی با بیان این‌که به میزانی که دین الهی گسترش دارد ما ملزم به رعایت مقررات و قوانین آن هستیم، تأکید کرد: اسلام دین فطرت است، یعنی شرح و بسط اقتضائات فطرت، دین خداست. بنابراین هر آنچه فطرت انسان را در پاسخ به ضرورت‌هایش نیاز در بر گیرد، گستره دینی آن را در بر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر تأکید کرد: پس هیچ عرصه‌ای از ضرورت‌های زندگی نیست که دین در آن حضور نداشته باشد. تمامی عرصه‌ها ضروری زندگی که انسان با آن درگیر هست، گستره دین آن را فرا می‌گیرد.

وی افزود: فطرت انسانی امر ثابت الهی ابدی است. انسان با فطرت خود انسانیتش مطرح است و در میان تمام انسان‌های طول تاریخ وجود داشته است. اقتضاء ثابت، مقررات ثابت را می‌خواهد به همین دلیل اصول دین یکی است.

این استاد حوزه با اشاره به این‌که مسلما باید مفاد دین را اقامه و محقق کرد، یادآور شد: پیام تمام انبیای الهی این بود که حدود و ثغور ضوابط الهی در تمام عرصه‌های زندگی بشر جاری باشد.

وی ادامه داد: در گستره تحقق دین، جامعه مساوی است با خانواده‌های بشر. تنظیم روابط خانواده‌های بشر نیازمند یک محور و ساماندهی است، به همین دلیل حکومت یک ضرورت طبیعی پیدا می‌کند که لابد جامعه باید محور حاکمیتی داشته باشد تا مرجع حل و فصل مشکلات خانواده‌ها باشد و از کیان مجموعه خانواده در برابر تهاجمات دفاع کند.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم تأکید کرد: مردم چاره‌ای ندارند که برای حل و فصل امور اجتماعی، مرجعیت داشته باشد. البته این مرجعیت باید اهل نیکی و خیر باشد، صلاحیت انسانی و معنوی داشته باشد.

وی اضافه کرد: حتی اگر مرجعیت و حاکمیت فرد صالحی نبود، شخص فاسد وجودش اولاست بر شرایط گسیختگی و آنارشیسم که بستر نافرمانی متعدد باشد چون به اغتشاشات اجتماعی می‌رسد و پاسخ به نیازهای خانواده‌ها صورت نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر با تأکید بر این‌که تشکیل حکومت یک ضرورت فطری و انسانی است، تصریح داشت: یکی از کارکردهای حکومت دفاع از جان، مال و ناموس جامعه است که باید پادشاه یا ملک محوریت آن را بر عهده بگیرد.

وی افزود: حکم حکومت بالذات برای خداست، هیچ کسی حق حکومت بر دیگری و جاری کردن حکم بر دیگری ندارد مگر به اذن الله. خداوند متعال به جهت خالقیت، حاکمیت بالذات در نظام تکوین و تشریع دارد.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم تصریح داشت: البته خدا مستقیم در نظام تشریع اداره جامعه را بر عهده نمی‌گیرد، طبیعتا همانگونه که در ابلاغ دین باید وسایط انسانی باشد و از پیامبران استفاده می‌کند، وقتی هدایت به اذن خداست، حکم حکومت و حاکمیت به اذن خداست و همه این‌ها به اذن الهی، نماینده الهی در جامعه برای بر عهده گرفتن مسئولیت هستند.

وی اظهار داشت: نمایندگان الهی برای بر عهده گرفتن حکومت الهی نیازمند شرایط هستند. در آیات 45 تا 50 سوره مائده این موضوع بیان شده است. نخستین شرط این است که حاکمیت، آمریت و فرماندهی او مشروعیت الهی داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: قرآن کریم، جایگاه هدایت، حاکمیت و پیاده سازی دین الهی را در مرحله نخست بر عهده مقام عصمت، در مرحله دوم بر عهده تالی تلو معصوم و دانشمندان دینی سپرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر با بیان این‌که هدایت دین باید به وسیله افرادی صورت گیرد که تسلیم امر الهی بوده و براساس فرمان خدا حرکت می‌کنند، گفت: این افراد از خود اراده ندارند مگر ماذون عند الله باشند. این گروه انبیای الهی هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که انبیا و فرستادگان خدا در جامعه حضور نداشته باشد، حاکمیت الهی باید به وسیله افرادی که ربانی بوده و تالی تلو معصوم هستند، صورت گیرد. این افراد باید تجسم معنویت الهی باشند. بندگان مخلص در مسیر عملیاتی کردن محتوای کتاب الهی باشند.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم اذعان کرد: دانشمندان دین یعنی افرادی که در استخراج و استنباط مفاد دین خبره هستند. این‌ها باید در آن چه استنباط می‌کنند حکم کنند نه فراتر از آن. یعنی حق رأی شخصی ندارند و حکم و فرمانشان مستقیم یا غیر مستقیم مستند به کتاب الله باشد.

وی افزود: دانشمندان دین در صورت عدم حضور مقام معصوم در جامعه هدایت و حاکمیت را بر عهده می‌گیرند. این افراد نباید در برابر فشار جامعه در دین الهی انعطاف به خرج بدهند، چون نوعی دین فروشی به شمار می‌آید. اگر به خاطر فشار روانی از عملیاتی کردن مفاد دین کوتاه بیایند، دچار کفر عملی می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر با تأکید بر این‌که انزل الله باید در شئون حاکمیت دینی جریان پیدا کند و بی توجهی به حکمی از احکام الهی در شئون زندگی اعلان علنی خروج از دین را در پی دارد، اذعان کرد: در تورات، انجیل و قرآن مباحث مربوط به دین و حاکمیت الهی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: خط فرمان الهی یک خط واحد است و کسی حق ندارد این خط را بشکند. برخی می‌خواهند خط فرمان الهی را دستخوش تغییر دهند تا به مطامع دنیوی خود برسند. به همین دلیل حاکم اسلامی نباید در برابر فشار روانی این افراد از اجرای دین الهی کوتاه بیاید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که پذیرش حکم و حکمیت الهی شرط ایمان است، گفت: خداوند متعال در آیه 65 نساء می‌فرماید «فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ نه چنین است، قسم به خدای تو که اینان (به حقیقت) اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه در خصومت و نزاعشان تنها تو را حَکَم کنند و آن‌گاه به هر حکمی‌که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم (فرمان تو) باشند.» علت غیبت امام زمان(عج) در این آیه نهفته است.

وی اضافه کرد: مرجع حل و فصل مسائل اهل ایمان باید معصوم باشد. این شرط، شرط وتویی ایمان است و فقدان آن نشان می‌دهد ایمان فرد منهدم شده و صدمه جدی خورده است. تخیل بسیاری از مردم این است که امام زمان(عج) اگر بیایند تنها مسائل بیرونی آن‌ها را حل می‌کند، در حالی که زمام تمام امور به دست امام معصوم(ع) است.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم با تأکید بر این‌که حوزویان باید مباحث مربوط به حکومت ولی عصر(عج) را برای مردم تبیین کنند، خاطرنشان کرد: حوزویان باید تجسم بخش این باشند که دین باید در تمامی شئون الهی جاری باشد.

وی ولایت فقیه را نمایان گر شمه‌ای از ولایت معصوم دانست و گفت: هیچ مشکلی حل نمی‌شود، مگر معصوم(ع) نظر داشته باشد. البته اولاً باید بپذیریم که دین در تمامی شئون زندگی جاری است و ثانیاً، مجری دین به میزان ولایت و صلاحیت نفوذ این ارزش‌ها را در زندگی راهبری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر یادآور شد: براساس دلیل اولی و بالذات حکم مقام غیر معصوم در زندگی اهل ایمان نفوذ ندارد، چون صلاحیت باطنی به صورت معمول به او داده نشده است. به همین دلیل نفوذ ولایت فقیه در حریم اجتماعی است در حریم فردی نیست مگر از باب مشورت، مشورتی که ذیل حکم خدا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مجری دین خدا مقام عصمت است، در طول مقام عصمت، دانشمند دین قرار دارند، آن هم نه هر دانشمند دینی، بلکه دانشمند دینی که ربانی باشد، در محدوده علم خود عمل کند و تجسم ارزش‌های الهی باشد.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم، سلاح را یک ضرورت حیاتی برای پیشبرد اهداف دین برشمرد و گفت: مسلح شدن به سلاح دفاع یک ضرورت حیاتی است چون دشمنان داخلی و بیرونی نظام اسلامی را می‌ترساند. تیزی سلاح اسلام باید ترس در دل دشمن بیندازد. قدرت نظامی ضامن تحقق ارزش‌های الهی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین ویژگی حکومت امام زمان(عج) را نظام قضایی آن حضرت دانست که سطح عالی حکومت اسلامی را بیان می‌کند و گفت: اساس و بنیاد حکومت عدالت است که در درجه نخست در قوه قضاییه خود را نشان می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حکومت حضرت داوود(ع) و سلیمان(ع) نمادی از حکومت امام زمان(عج) است. حکومت امام زمان(عج) خیال پردازی نیست بلکه مختصری از آن در برهه‌ای از تاریخ به مردم نشان داده شده است. ویژگی‌های حکومت امام زمان(عج) را باید از سوی حوزویان برای مردم تشریح شود.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.