تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, گزارش, مبانی علوم انسانی اسلامی, مشروح خبرها
شماره : 21525
تاریخ : ۱۶ آذر, ۱۳۹۹ :: ۱۱:۱۸
فرصت‌ها و برکات کرونا باید در ابعاد آموزشی و تربیتی تبیین شود/ همیاری و همکاری مردم در ایام کرونا از اعتقادات دینی آن‌ها نشأت می‌گیرد حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی؛ فرصت‌ها و برکات کرونا باید در ابعاد آموزشی و تربیتی تبیین شود/ همیاری و همکاری مردم در ایام کرونا از اعتقادات دینی آن‌ها نشأت می‌گیرد حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی با اشاره به این‌که می‌توان فرصت‌ها و برکات کرونا را در دو بُعد آموزشی و تربیتی مورد بررسی قرار داد، تصریح کرد: این دو بُعد هم باید در ساحت فردی و هم در ساحت اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دوره مدرسه پائیزی شبهه پژوهی کرونا به بررسی موضوع «فرصت‌ها و برکات کرونا» پرداخت.

وی با اشاره به این‌که در دو بُعد آموزشی و تربیتی می‌توان فرصت‌ها و برکات کرونا را مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: این دو بُعد هم باید در ساحت فردی و هم در ساحت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در تبیین بُعد آموزشی، با اشاره به این‌که انسان جذب زیبایی‌های اخلاقی و معنوی می‌شود، بیان داشت: در ایام کرونا می‌توانیم با بهره‌گیری از کارکردهای زیبای دین که قابل مشاهده و بررسی است، وظیفه خود را بهتر انجام داده و زیبایی‌های دین را عرضه کنیم.

وی افزود: در این ایام باید کارکردهای مثبت دین را به مردم نشان داده و عرضه کنیم. ما معتقدیم اسلام دین حق است و راه حق آثار و کارکردهای مثبت فراوانی دارد. آیاتی از قرآن نیز مردم را به کارکردهای مثبت دین همانند برپایی نماز، امر به معروف و نهی از منکر تشویق می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی با بیان این‌که برای تشویق مردم به دین باید کارکردهای دین را مطالعه و آن‌ها را برجسته کنیم، یادآور شد: در ایام کرونا بیشتر به سلامت جسمی و آثار اقتصادی توجه می‌شود ولی این‌که دین چه ابعاد و کارکردهای معنوی دارد به درستی تبیین نمی‌شود.

وی ادامه داد: در ایام کرونا می‌توانیم کارکردهای اجتماعی دین را مطرح کنیم. برای نمونه نشان دهیم به چه میزان کمک‌های صورت گرفته در این ایام از سوی افراد متدین و دینداران بوده است. این‌ها نیازمند مطالعه و تبیین است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رزمایش مواسات را نمونه‌ای از تلاش‌های متدینین برای کمک به نیازمند در ایام کرونا دانست و گفت: سیل مواجهه با مشکلات کشور از سوی مؤمنین نشانگر نقش مهم دین در همیاری و کمک به نیازمندان است.

وی تأکید کرد: باید حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دلسوزان، افراد را تشویق کنند تا درباره موضوعاتی همانند رزمایش مواسات، کمک‌های فرزندان به والدین و... در ایام کرونا پژوهش داشته باشند. چون بیشترین تلاش از سوی کسانی بوده که دارای باطن پاکی هستند، باطن پاک نیز به وسیله دینداری حاصل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حرکت مردم ایران در مقابله با کرونا یک حرکت منحصر بفرد و کم نظیر است، علت آن نیز حضور و باور و اعتقادات مردم است. مراکز فرهنگی، آستان‌های مقدسه، مساجد و... برای حل بحران کرونا بسیج شدند. این نشانگر کارکردهای زیبای دین است.

وی با تأکید بر این‌که رسانه‌ها باید خدمات مردم را در ایام کرونا منتشر کنند، گفت: به نظر می‌رسد رسانه‌ها در انعکاس رزمایش مواسات آن گونه که باید و شاید کار نکردند. نمونه دیگر این‌که در ایام زلزله و سیل چه کسانی بسیج شده و به افراد کمک کردند؟ این خدمات منشأ دینی و اعتقادی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی با بیان این‌که دین به انسان روحیه داده و آستانه تحمل را بالا می‌برد، یادآور شد: روحانیت باید از شرایط پیش آمده کرونا نهایت بهره را برده و در میدان عمل نقش دین را نشان دهند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود در بُعد تربیتی کرونا نیز اظهار کرد: این بُعد نباید مورد غفلت واقع شود. اگر به دنبال فرصت هستیم تا خانواده، مردم و جامعه را به سمت دینداری تشویق کنیم باید از فضای موجود برای تربیت خود و فرزندان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی غفلت را از موانع مهم تربیتی عنوان کرد و تأکید داشت: وقتی انسان از خدا غافل شود، در تربیت از مسیر صحیح فاصله می‌گیرد و به گناه می‌افتد. در این ایام بستر مبارزه با غفلت وجود دارد. ریشه گرایش به دنیا، غفلت است. اگر فرد بتواند با غفلت مبارزه کند، می‌تواند مباحث دینی را در خود تقویت کند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی انسان گرفتار محدودیت شود، بیدار شده و از غفلت خارج می‌شود. انسان، طغیان گر است چون خیال می‌کند همه‌ی کارها از دستش بر می‌آید. ولی در ایام کرونا متوجه شد که همه چی در دست او نیست. متوجه شد یک ویروس می‌تواند دنیا را دچار چالش کند و این‌ها جلوی غرور و تکبر انسان را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ما در این ایام باید بستر جرقه‌های معنوی را بزنیم. چرا که در بستر بیماری همه گیر هستیم. باید بفهمیم و بفهمانیم اگر این جرقه‌ها به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد، بستر بسیاری از رشدهای معنوی جامعه حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی تصریح کرد: باید به سمت سلامت جسمی و معنوی جامعه توجه کرد. بیماری کرونا دارای تلنگرهای بیدار بخش است. انسان در شرایط کرونا خود را در بن بست می‌بیند، باید به او نشان دهیم که دین راهکار رهایی از بن بست‌ها است.

وی ادامه داد: سلامت معنوی را باید برای جامعه تبیین کنیم. زمینه دعا و استغاثه در جامعه فراهم شده و باید از این فرصت بهره برداری معنوی داشته باشیم. البته ممکن است موانعی وجود داشته باشد، ولی می‌توانیم این موانع را رفع کرده و در دو ساحت آموزشی و تربیتی حرکت کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که اکنون بسیاری از خانواده‌ها به بیمار کرونایی مبتلا هستند، اذعان کرد: در برخی مواقع افراد مبتلا به بیماری‌های سخت منقلب شده و بازمی‌گردند، باید برای این افراد پس از بیدار شدن برنامه داشته باشیم. افراد را به قرائت آیات، روایات و ادعیه دعوت کنیم.

وی موانع بُعد تربیتی و آموزشی را شامل عرصه‌های بینشی، گرایشی، محیطی، رفتاری و... برشمرد و تصریح کرد: بستر تضرع و عبادت در ایام کرونا بیش از پیش فراهم شده است.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.