تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, گزارش, مشروح خبرها
شماره : 29792
تاریخ : ۳۱ شهریور, ۱۴۰۱ :: ۸:۰۹
از سوی رییس دانشکده علوم قرآنی آمل تبیین شد؛ ابعاد تربیتی زیارت اربعین/ زیارت اربعین به عنوان یکی از شعائر بنیادین و حرکت اجتماعی نقش اساسی در ایجاد همبستگی و تحقق امت واحده اسلامی دارد حجت الاسلام سید معصوم حسینی اظهار کرد: پیادروی اربعین امام حسین علیه السلام یک تلاش معنوی و در راستای رضایت الهی است این حرکت، این مبنا باعث آرامش شخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ حجت الاسلام والمسلمین سید معصوم حسینی رئیس دانشکده علوم قرآنی آمل به مناسب فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام به بیان ابعاد تربیتی زیارت اربعین پرداخت.

وی بیان کرد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم علیه السلام در بین شیعیان رایج بود و روایات زیادی درباره شوق و اشتیاق زیارت امام حسین علیه السلام  و زیارت اربعین و ثواب آن وارد شده است. امام باقر علیه السلام می فرماید:«لوْ یعْلم النّاس ما فی زیارة قبْر الْحسیْن (علیه السلام) من الْفضْل لماتوا شوْقا» (اگر مردم مى ‏دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین (علیه السلام) است از شوق زیارت مى‏ مردند.)

حسینی افزود: امام حسن عسگری علیه السلام یکی از نشانه های مومن را زیارت اربعین می داند. زیارت اربعین از زوایای گوناگون مورد مطالعه و ارزیابی صاحب نظران و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته است. این رویداد، از منظر تاریخی سیاسی، اجتماعی، کلامی و  فقهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ولی کمتر به تبیین جنبه‌های سازندگی اخلاقی و ابعاد تربیتی آن پرداخته شده است.

وی بیان کرد: ابعاد تربیتی پیاده روی زیارت اربعین  هم در بعد فردی هم در بعد اجتماعی قابل بررسی است. از جمله آثار تربیت فردی زیارت اربعین می توان به تزکیه و تذهیب نفس اشاره کرد. زیارت اربعین نقش اساسی در تزکیه نفس دارد چون انسان در این سفر معنوی به واسطه نور اهل بیت علیه السلام در پی تحولات روحی ، روانی، اخلاقی و فکری، از آلودگی ها پاک می شود. لذا بهترین فرصت برای خودسازی کسب طهارت استغفار و توبه است. قال الصادق علیه السلام « یا حسیْن إنّه منْ خرج منْ منْزله یرید زیارة قبْر الْحسیْن بْن علیٍّ ع إنْ کان ماشیاً کتب له بکلّ خطْوةٍ حسنةٌ و محی عنْه سیّئةٌ فإنْ کان راکباً کتب اللّه له بکلّ حافرٍ حسنةً ... » (ای حسین به راستی، هر که از خانه اش درآید و آهنگ زیارت امام حسین علیه السلام کند، چون پیاده ره سپارد، خداوند به هر گامی که نهد حسنه ای بر او نویسد و گناهی از او پاک سازد و اگر سواره باشد، خداوند بر هر گامی که مرکبش بر می دارد، حسنه ای برای او نویسد و گناهی از او پاک نماید تا آنگاه که به کربلا رسد که در این صورت خداوند او را در زمره رستگاران کامیاب نویسد و آن هنگام که اعمال زیارت را به جا آورد، خداوند او را در زمره پیروزمندان نویسد و چون بر آن شود که باز گردد، فرشته ای به نزد او آید و گوید: به راستی، پیامبر صلی الله علیه و آله تو را سلام رسانیده و فرموده است: کردارت را از سر گیر که بی گمان خداوند گناهان پیشین تو را بخشید. )

 دکتر حسینی دومین اصل تربیتی اربعین در بعد فردی را ایجاد آرامش درونی عنوان کرد و افزود: پیادروی اربعین امام حسین علیه السلام یک تلاش معنوی و در راستای رضایت الهی است این حرکت، این مبنا باعث آرامش شخص خواهد شد. امام حسین علیه السلام الگوی صبر و پایداری در برابر مصیبت ها و مشکلات است امام حسین در تقویت اهل بیت خود فرمود «استعدوا للبلاء و اعلموا ان اللّه تعالی حامیکم و حافظکم و سینجیکم..» برای بلا آماده باشید و بدانید که خداوند تعالی حمایت کننده و نگهبان شماست ایشان عشق و محبت به امام حسین علیه السلام  را مهمترین عاملی می داند که مردم را از  اقصی نقاط دنیا در زیارت اربعین دور هم جمع می کند امام صادق علیه السلام فرمود«منْ أراد الله به الْخیْر قذف فی قلْبه حبّ الْحسیْن(ع) و حبّ زیارته» هدف از این زیارت رسیدن به محبوب و معشوق است.

 رییس دانشکده علوم قرآنی آمل در ادامه اظهار کرد: زیارت و پیاده روی اربعین بهترین مکان برای شکرگزاری و حمد کردن خداوند به خاطر نعمت های الهی  است.

وی شناخت نعمت ولایت و امامت، نعمت امنیت، نعمت سلامت را مهمترین نعمت در سفر اربعین دانست که خداوند در اختیار انسان قرار داده است.

حسینی بیان کرد: خودباوری و خودآگاهی دیگر ویژگی این سفر مهم معنوی است. فرد پس از اینکه با تحمل سختی های راه، به هدف خود می رسد از درون خود را قبول می کند که توانایی رسیدن به اهداف بزرگ را داراست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه گفت: از آغاز تاکنون حاکمان ظالم و مستقر چندین بار قبر مطهر امام حسین علیه السلام را آب گرفته، شخم زده و تخریب کرده اند. با این همه یکی از ویژگی های اربعین الگوهایی نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمام آزادی‌خواهان جهان است. برای مثال: حضرت ابوالفضل علیه السلام، الگوی وفاداری. حبیب بن مظاهر، الگوی کهنسالی ، حضرت زینب سلام الله الگوی صبر و ... هستند. زائر اربعین وقتی وارد کربلا می شود با مجموعه ای از الگوهای خوب، ارزشمند و فضایل اخلاقی برخورد می کند.

وی افزود: زیارت اربعین همچنین کارکردهای تربیتی اجتماعی فراوانی دارد که مهمترین آنها ایجاد همبستگی و تحق امت واحده اسلامی می باشد. زیارت اربعین به عنوان یکی از شعاعربنیادین و حرکت اجتماعی نقش اساسی در ایجاد همبستگی و تحقق امت واحده اسلامی دارد زیرا شخصیت امام حسین علیه السلام جهانی است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «انّ لقتْل الْحسیْن علیه السّلام حرارةً فى قلوب الْمؤمنین لا تبْرد ابداً»، (براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.) (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556).

حسینی در پایان ایجاد شعور حسینی ، افزایش روحیه ظلم ستیزی و آزادگی ، تعاون و همدلی  و ایثار و از خود گذشتگی را از دیگر آثار تربیت اجتماعی زیارت اربعین  معرفی کرد و گفت: تعاون و همدلی راهپیمایی اربعین تجلیگاه مصادیق عینی تعاون و همدلی می باشد افراد با سلیقه ها و فرهنگ های مختلف در کنار یکدیگر و قدم به قدم با هم برای رسیدن به مقصد مشترک همکاری می کنند. ایثار و ازخودگذشتگی راهپیمایی اربعین تجلیگاه مصادیق عینی ایثار مالی می باشد. افرادی که در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند، رفتارهایی مانند ایثارگری، از خود گذشتگی، مهمان نوازی، خدمت به زائران و محبان اهل بیت را از نزدیک لمس می کنند.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.