وی با تأکید بر این که آموزش بهعنوان محور اصلی فعالیتهای جامعةالمصطفی باید کارآمدی خود را در هماهنگی میانبرنامهها و اهداف برقرار و حفظ نماید، خاطرنشان ساخت: آموزش در جامعةالمصطفی باید نقشآفرین بوده، خروجیهای آن بتوانند مطالب آموخته را مبتنی بر عقلانیت، عدالت، معنویت و تمدنسازی ارائه دهند.
حجتالاسلاموالمسلمین جزایری بر اهمیت توجه به محورهای عقلانیت، عدالت و معنویت در نتیجهبخشی تمدنسازی تأکید کرد و ابراز داشت: اجرای طرح تحول آموزشی در مقطع کارشناسی تمام حوزههای دانشی و واحدهای آموزشی المصطفی از ویژگیهای این سال آموزشی است.
معاون آموزش جامعةالمصطفی طرح تحول را تغییر ریل آموزشی شگرف و تأثیرگذار توصیف کرد و ابراز داشت: بر اساس طرح تحول آموزشی رشته گرایشهای جامعةالمصطفی از حدود ۱۴۰ رشته به ۴۰۰ رشته و گرایش در ۶ حوزه دانشی مستقل «فقه و اصول»، «قرآن و حدیث»، «علومانسانی اسلامی»، «فلسفه و مطالعات ادیان»، «تاریخ سیره و تمدن اسلامی» و «زبان ادبیات و فرهنگشناسی» ارتقاء خواهد یافت.
وی در ادامه گزارشی از گرایشها و انشعابات حوزههای دانشی المصطفی در طرح تحول ارائه کرد و یادآور شد: سیطره نظام استکباری غرب مولود حضورشان در علومانسانی و تغییر جهت علومانسانی به سمت نگرشهای سکولار، لیبرالیستی، فمینیستی و تفکیک از دین است؛ این رویکرد آسیبهای فراوانی را پیشروی زیست بشری ایجاد نموده است.
حجتالاسلاموالمسلمین جزایری بازخوانی، تدوین و طراحی علومانسانی مبتنی بر مبانی دینی و بر محوریت خداوند متعال و توجه به جایگاه خلیفه الهی انسان، کرامت و ارزشهای معنوی را از مهمترین خدمات ماندگار جامعة المصطفی برشمرد.
معاون آموزش جامعةالمصطفی اذعان داشت: جامعةالمصطفی در حوزه دانشی زبان، ادبیات و فرهنگشناسی ضمن اهتمام به تنوع زبانی، معارف اسلامی را مبتنی بر زبان و فرهنگ ملل آموزش میدهد.
وی در ادامه با بیان این که طرح تحول در ۶ حوزه دانشی از نیمسال نخست آغاز و در مقطع کارشناسی دانشپژوهان حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ واحد آموزشی را خواهند گذراند، اظهار داشت: در نظام طرح تحول در کنار دورههای آموزشی، واحدهای مهارتی اشتغالآفرین و متناسب با رسالت طلبگی برای دورههای کارشناسی، ارشد و دکتری تعریف شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین جزایری با بیان این که در طرح تحول بیش از ۳ هزار کد درسی تبیین و تحلیل و سابقه تحصیلی طلاب معادلسازی شده است، خاطرنشان ساخت: در تعطیلات تابستانی تمام سرورهای مجموعه جامعة المصطفی در خدمت طرح تحول بود و همکاران آموزش تماموقت، بر کار سنگین معادلسازی تمرکز داشتند.
وی بازنگری اساسی در واحدهای زبان فارسی و متون آموزشی دوره تمهیدیه و عملیاتیسازی نظام جدید زبان فارسی و تمهیدیه را از ویژگیهای بارز سال جدید تحصیلی دانست و یادآور شد: در جامعةالمصطفی بحث دورههای مهارتی آزاد تحت پوشش مرکز بیان با جهش خوبی مواجه شده است و دورههای متعدد و فراوانی با همکاری صفوف و نظارت مرکز بیان در حال اجراست.
معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیة با اشاره به این که طرح تحول آموزشی در نیمسال دوم برای دورههای ارشد و دکتری عملیاتی خواهد شد، بازنگری اساسی در نظام آموزشی مقاطع متأثر از طرح تحول و نظام سطوح را از تأکیدات سال تحصیلی جدید عنوان کرد.
وی با بیان این که طرح تحول مستمراً در حال تکمیل و ارتقاء خواهد بود، اظهار داشت: طرح تحول آموزشی نقطه عطفی در فعالیتهای جامعةالمصطفی است و همواره از نظرات و دیدگاههای کارشناسی اساتید، طلاب و کارشناسان استقبال میکنیم. بدون تردید انقلاب آموزشی در المصطفی شکل خواهد گرفت.
حجتالاسلاموالمسلمین جزایری در بخش پایانی سخنان خود از تلاش هزاران نفرساعت کار مدیران، کارشناسان و کارگروههای متعدد طراح و برنامهریز طرح تحول قدردانی نمود و خاطرنشان ساخت: از تمام صفوف آموزشی جامعةالمصطفی که حداکثر همراهی را در اجرای طرح و تغییر خط آموزشی المصطفی از نظام قدیم به نظام طرح تحول مشارکت نمودند قدردانی میکنیم.