به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ زینب پورحمزه، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با تسلیت ایام سوگواری فاطمیه سلام الله علیها، به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: اگر پژوهش و تحقیق با ویژگی های ذاتی آن مورد نظر جدی مسئولان قرار می گرفت و ما به نوجوانان و جوانانمان ذهن ورزی، تعمیق و تدقیق را می آموختیم الان شاهد شکست در جنگ روایت ها نبودیم زیرا پیش از ابتلا به اشتباهات در فضای مجازی، باید مجهز به سلاح شناخت انواع مغالطه و راهکار خنثی سازی آن می شدیم.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران اظهار کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و اگر به پژوهش های فرهنگ ساز بعد از کسب دانش ارزش و بها داده می شد و فرهنگ، پژوهش را به خدمت می گرفت دچار سطحی نگری نمی شدیم.
پورحمزه با بیان این که بازنشانی انبوه داده های برگرفته از رسانه های گوناگون تنها کار ذهن ورزیده و پرورش یافته است، تصریح کرد: جوانان ما تنها زمانی تحلیلی منطقی و دقیق از وقایع و یا توانایی استراتژی های دشمن در جنگ نرم و جنگ شناختی می یابند که پیش تر با معماری ذهن، اطلاعات صحیح را طبقه بندی کرده و از هر کدام در جای خود استفاده کنند و این امکان جز با تحقیق و پژوهش محقق نمی شود.
وی بیان کرد: پژوهش حوزه های علمیه در گام نخست برای تحقق اهداف مقدسی همچون احیا و اشاعه ارزش های ناب اسلام و انتشار آثار علمی فرهنگ ساز دایر شد و تاکنون قوت علمی و بیان رسای آثار طلاب در رشد و تعالی جامعه علمی این مرکز منشأ برکات فراوان و نوید بخش آینده ای روشن برای پژوهش های اثر بخش حوزوی بوده است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران خاطرنشان کرد: در این میان نقش اساتید مجرب و تراز اول علمی حوزه در راهبری طلاب کم نظیر است و بخش عمده ای از آثار طلاب در حوزه مطالعات علوم انسانی و اسلامی به شناخت و کاهش نارسایی های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی پرداخته و در صدد بررسی آسیب هایی همچون مشکلات زوجین، خلأ فرزندپروری و ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع آن است.
پورحمزه، برخی پژوهش های انجام شده را شامل نهاد داوری در حل تعارض بین زوجین، مقایسه تطبیقی در فقه امامیه (با تأکید ادله مبتنی بر وحی ) و حقوق موضوعه، اصول سیاست های جنایی تقنینی از دیدگاه قرآن کریم و نقش محبت در تربیت دینی کودک از منظر اسلام برشمرد.
وی تشریح کرد: زمانی نقش حوزه در بهبود وضعیت اجتماع مؤثر است که پیش تر جایگاه حوزه به عنوان متولی اجرای امر دین در تمامی عرصه ها از جمله نقش آفرینی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش وجوانان دیده شده باشد.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران بیان کرد: به طور مثال در زمان تأسیس یک پارک ورزشی علاوه بر مهندسی و نقشه کشی مکان، مؤلفه های اسلامی سازی پارک توسط مهندسان علوم دینی شکل گیرد و یا کتب دینی در آموزش و پرورش که حاوی اشکالات قابل ملاحظه ای است توسط مراجع ذیصلاح که همان طلاب علوم دینی هستند نگاشته و آموزش داده شود تا روح نونهالان و نوجوانان ما توسط روحانیون حوزه هیا علمیه پرورش یابد.
پورحمزه اظهار کرد: حوزه های علمیه امروز به عنوان یک مرکز علمی دست کم با کارکردی سه گانه از جمله تربیت مدرس، محقق و مبلغ فعالیت دارند و با توجه به موفقیت ها از دیگر مراکز علمی شأن بالاتری دارد.
وی، ابراز کرد: یکی از راهکارهای رفع تحجر از حوزه های علمیه به دلیل تفاوت شکل و ساختار نسبت به سایر مراکز، پذیرش حوزه با شاخصه های مختص به خود است نه این که با ویژگی های مندرج در وزارت علوم سنجیده شود.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران، با اشاره به رفتن نخبگان حوزوی از حوزه به سمت دانشگاه ها و نهادهای علمی دیگر (که تبعاتی را برای حوزه ایجاد می کند) حاکی از محدودیت هایی در حوزه است که به عنوان نمونه می توان برخی از دلایل آن را حمایت اندک حوزه از طلاب و اساتید برشمرد.
پورحمزه، برخی محدودیت های حوزه برای طلاب و نخبگان را عدم اعطای رتبه علمی به اساتید و عدم امکان تأمین مالی و تسهیلاتی مطابق با دانشگاه و دیگر مراکز علمی برشمرد.
وی با اشاره به نارسایی ها و مشکلات فراوان، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه با استعانت از درگاه حضرت حق و امید نظر عنایت ولینعمت خویش امام زمان (عج)، خدمت رسانی در تمامی عرصه های علمی و اجرایی را تکلیف و وظیفه خود می داند.
انتهای پیام/