به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ ابوقاسم: شاید آموزش هوشمند و کاربردی در مدارس 30 سال پیش برای جامعه ،خانواده و مسئولین به یک ضرورت تبدیل نشده بود ،اما امروز همه چیز در قالب هوشمندسازی نوین درحال عرضه است.
خلاء آموزش وتربیت،فناوری و مهارت های کاربردی در مدارس یک تهدید بزرگ برای نسل آینده کشور محسوب می شود ،فرهنگ سازی علم کاربردی ،مهارت آموزی،کار در حوزه دیجیتال در مدارس می تواند از بسیاری از مشکلات اجتماعی و بی معنا شدن زندگی برای میلیون ها انسان جلوگیری کند.
البته تصور حذف آموزش و تربیت از مدارس اشتباه است بلکه بنا بر تکمیل ،تصحیح و یا اصلاحات در نظام آموزشی کشور است که مسیر صحیحی را برای رشد کودک فراهم می کند.
ما معتقدیم که به شکل دیگری هم می توان زیر بنای اساسی و دقیق تری برای مقوله فرهنگ تعریف کرد، این زیربنا با ترسیم مسیر دقیقی از تربیت و آموزش کاربردی، کاراموزی و کارآفرینی در حوزه های مختلف در مدارس است که با این گفتمان سازی و اصلاحات لازم در نظام آموزشی ،بستر لازم برای نخبه پروری، کارآفرین و... فراهم شود تا درآینده ازیک جامعه نخبگانی برخوردار شویم.
پذیرش روش های نوین برای فرهنگ سازی بسیار با اهمیت است که باید مورد توجه بخش های مختلف تصمیم گیر در کشور قرار گیرد.
متولیان فرهنگی باید این مساله را فهم کنند که فرهنگ سازی آموزش محور به فرهنگی سازی نگرش های آن ها نیاز دارد.
باید روشن شود که به چه میزان برای فرایند فرهنگ سازی (از صفر تا صد) به تحقیق و پژوهش و برنامه ریزیو بعد از آن آسسیب شناسی پرداختند .؟از فرهنگ چه می دانند؟،چند درصد از فرهنگ سازی های خود انتظار نیروسازی مفید دارند؟چرا فرهنگ سازی آن ها تا به آلآن نتیجه عکس می دهد؟آسیب شناسی آن ها از این مساله چیست؟
ارتباط با ابزارهای روز دنیا و استفاده از آن ها در بخش های مختلف بخصوص آموزشی و فرهنگی که حالا بحث ما است یک ضرورت است و رسیدن به این ضرورت برای ما و متولیان فرهنگی بسیار اهمیت دارد. عدم بکار گیری این ظرفیت در بخش های مختلف به معنای پشت کردن به روش های فرهنگی نوین و امروزی است ، در عصر زندگی دیجیتال و فناوری که زندگی همه جوامع بشری متاثر و حتی متولد از آن شده عدم استفاده ازصنعت دیجیتال و فناوری ،ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری فرهنگی کشور و اقدامات آن ها در مقوله فرهنگ را بی فایده کرده است.
وقتی از فرهنگ سازی دانش و مهارت های دیجیتالی میان جامعه کودک و نوجوان صحبت می کنیم منظور بکارگیری دانش برای خدمات هوشمند و برطرف سازی نیازهای کشور با آن است،این فرهنگ سازی منجر به ایجاد چرخه ای دانش بنیان در نسل های بعدی کشور می شود و تربیت یافتگان همین فرهنگ نخبگانی خود به بازتولید مهارت اعم از مهارتهای کاربردی و خدماتی و دیجیتالی و تولید علم و تربیت نیرو خواهند پرداخت و اینگونه یک جامعه نخبه پرور و دانش محور تبدیل می شود.
انتهای پیام/