تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, زنان و خانواده, عرصه فرهنگ و تربیت, گزارش, مشروح خبرها
شماره : 36217
تاریخ : ۴ دی, ۱۴۰۲ :: ۱۵:۲۱
فخرالسادات نصیری؛ مشاور امور زنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در همایش «آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران» مطرح کرد؛ کاهش ازدواج از تبعات حضور بیش از حد خانم‌ها در آموزش عالی/ اعداد و ارقام نشان از رشد کمی مشارکت اجتماعی زنان می دهد برای بهبود وضعیت زنان در جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و خود آقایان هم باید این را به باور و ارزش تبدیل کنند تا در نهایت زنان به جایگاه ذاتی و فطری خودشان برسند. از زمان انقلاب اسلامی، حضور زنان در عرصه اجتماعی پررنگ‌تر شده و زنان در جنگ تحمیلی هم شرکت داشته‌اند و نزدیک به پنجاه درصد خانم‌ها در عرصه‌های مختلف جنگ حضور داشته‌اند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری ایکنا فخرالسادات نصیری؛ مشاور امور زنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در همایش «آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران» که امروز دوشنبه ۴ دی‌ماه برگزار شده به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را می‌خوانید؛   برای بهبود وضعیت زنان در جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و خود آقایان هم باید این را به باور و ارزش تبدیل کنند تا در نهایت زنان به جایگاه ذاتی و فطری خودشان برسند. از زمان انقلاب اسلامی، حضور زنان در عرصه اجتماعی پررنگ‌تر شده و زنان در جنگ تحمیلی هم شرکت داشته‌اند و نزدیک به پنجاه درصد خانم‌ها در عرصه‌های مختلف جنگ حضور داشته‌اند؛ مخصوصا آنها که پشت جبهه بوده‌اند از فرزندان خود مراقبت کرده‌اند که این هم نوعی مشارکت در جبهه است.  

افزایش مشارکت زنان پس از انقلاب

ما اینجا جمع نشده‌ایم که به اثبات مشارکت اجتماعی زنان بپردازیم چون این اتفاق افتاده است اما وقتی آموزش عالی را نسبت به دوران قبل از انقلاب مقایسه می‌کنیم اعداد و ارقام، حضور پررنگ زنان را به لحاظ کمی ثابت می‌کند و الان ۶۱ درصد دانشجویان ما را دختران تشکیل می‌دهند و بسیاری از کارمندان خودِ وزارت علوم و ۴۸ درصد از یاوران علمی و ۳۴ درصد از اعضای هیئت علمی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و این جای خرسندی و خوشحالی دارد. البت شاید هنوز به جایگاه مطلوب بر اساس اسناد موجود بالادستی نرسیده‌ایم ولی در مقایسه با دهه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم.   البته حضور دختران در دانشگاه‌ها نباید صرفا به گرفتن مدرک منتهی شود چراکه بسیاری از خانم‌ها در شغل‌های کم درآمدی نسبت به آقایان مشغول فعالیت شده‌اند بنابراین باید محتوای دروس، نیازمحور، مهارت‌محور و مسئله‌محور باشد تا نیاز زیست بودم را برطرف کند. اینکه دانشجویی در شهر یا استانی در دانشگاهی در رشته کشاورزی یا معدن مشغول فعالیت شود  که اساسا آن استان، کشاورزی یا معدن ندارد دستاورد خاصی در پی ندارد. بنابراین از لحاظ سیاستگذرای باید به تبعات چنین مسائلی توجه کرد.  

دستاوردهای فردی و اجتماعی افزایش فعالیت زنان در جامعه

البته یکی از تبعات حضور بیش از حد خانم‌ها در آموزش عالی این است که شاید جلوی افزایش آمار ازدواج را گرفته است. حتی جدیداً پارلمان ژاپن مصوب کرده که درصد ورود دانشجویان دختر را کم کند چون نگران سیاه چاله جمعیتی هستند لذا صرف ارائه ارقام از افزایش حضور خانم‌ها در دانشگاه کفایت نمی‌کند و ممکن است تبعاتی هم داشته باشد اما به صورت کلان، حضور خانم‌ها در آموزش عالی دستاوردهای زیادی هم برای فرد و هم برای جامعه داشته است از جمله اینکه در سطح فردی، باعث افزایش منزلت و جایگاه فرد و از لحاظ اجتماعی نیز باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.   سازمان‌ها عموماً دنبال منابع انسانی هستند که از تخصص و اطلاعات آنها بهره ببرند لذا حضور زنان در آموزش عالی از لحاظ اقتصادی هم آثار ارزنده‌ای در پی دارد اما نکته مهم این است که باید تعادلی هم در این زمینه وجود داشته باشد و از افراط و تفریظ پرهیز کنیم چون عدم توازن در حضور اجتماعی زنان و مردان باعث اختلال در جامعه شده و ممکن است اهدافی که ما از نگاه دینی و معارف اسلامی و قانونی و اسناد بالادستی داریم محقق نشوند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.