به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی،به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ محمد هادی كشاورز، فعال حوزه تعلیم و تربیت با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد تربیت در زیست بوم جدید بیان داشت: به واسطه گسترش فضای مجازی و تغییر زیست بوم، فرزندان امروزی در تشخیص واقعیتهای جامعه دچار خطا میشوند كه این خطا در تشخیص خطرناك است. وی با اشاره به اتفاقات و وقایع سال گذشته بیان داشت: در وقایع سال گذشته نوجوانان به دلیل این خطا در تشخیص و تحلیل دچار خطاهایی شدند و فكر میكردند كه گیم و بازی است و با گرفتن دكمههایی می توانند حكومت را تغییر دهند. كشاورز اذعان داشت: در زیست بوم جدید دانش آموزان و نوجوانان چون در فضای دیگری سیر میكنند تشخیص و تحلیل برای آنها سخت است و به همین جهت بایستی دانش آموزان در حوزه تحلیل تقویت شوند و از فرصت فضای مجازی و گیم برای این امر استفاده شود و تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل كرد. وی ادامه داد: صحبت از زیست بوم در مقوله فرهنگ تعریف متفاوتی دارد و زیست بوم فرهنگی برای تربیت دانش آموز شامل موضوعات متعدد فرهنگی و اجتماعی است و متناسب با رشد تكنولوژی و تغییر جوامع و شبكه های اجتماعی فضای جدیدی را ایجاد كرده است. این فعال حوزه تعلیم و تربیت با تاكید بر اینكه فضای مجازی تاثیر زیادی در مقوله تربیت ندارد و بیشتر در مقوله آموزش و تاثیر فكری تاثیرگذار است، بیان داشت: تربیت كنش فیزیكی و روبرو است و یكی از چالش ها در دوره كرونا این بود كه آموزش از طریق فضای مجازی انجام میشد ولی تربیت كه از رفتار مترتب میشود انجام نمیگرفت. وی در ادامه با بیان اینكه غایتی كه حكومت سیاسی طی می كند روی زیست بوم جدید كشورها تاثیرگذار است بیان داشت: برخی كشورهای اطراف به دلیل خواست حاكمیت سیاسی هنوز در فضای سنتی و قدیمی سیر میكنند ولی برخی كشورها مانند كشور ما با تغییر رویكرد در جهان و به دلیل فضای استعماری انگلیس به مسیر دیگری رفته و زیست بوم متفاوت با فرهنگ گروهی گذشته را دارد. كشاورز اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی تلاش های زیادی برای تغییر این فضا شده است و در حوزه محتوا، برنامه درسی و حوزه پرورشی اتفاق های خوبی افتاده است، ولی موضوع مهم این است كه نظام آموزشی كشور ما نظام آموزشی تقلیدی بوده و وارد كشور شده و همچنان نیز در حوزه ساختار در همان ریل حركت می كند و در حوزه جهانی نیز باید بر همین اساس حركت كند، كه این امر باعث می شود كه كشور از آن غایت نهایی دور شود. *** تاثیر مولفههای سرعت، تكنولوژی و تغییر نسلها در تربیت زیست بوم جدید دكتر امیر حسین سلطانی فلاح، پژوهشگر تعلیم و تربیت نیز بیان داشت: سه مولفه سرعت و تكنولوژی و تغییر نسل ها در تربیت زیست بوم جدید نقش دارد. وی در بیان تاثیر سرعت در تربیت امروز بیان داشت: امروزه سرعت شكوفایی و توانمندی فرزندان باید در كودكی انجام شود و كودك شگفت انگیز باشد و به همین جهت كودك را در سنین پایین در كلاسهای متفاوت ثبت نام میكنند. سلطانی فلاح بیان داشت: در زیست بوم جدید با فرهنگی مواجه هستیم كه مانند تكنولوژی حالت رشد را به صورت فردگرا تعریف میكند. وی با بیان اینكه در دوران گذشته اصالت بر بازی های گروهی بود و رشد اجتماعی به نوع دیگر بود گفت: امروزه سبك زندگی و حتی خوراكی ها هم تغییر كرده و نكته مورد توجه این است كه این فضا را یك فضای فرهنگی مصرف گرا و الگوی اروپایی قالب میكند. این پژوهشگر تعلیم و تربیت تصریح كرد: بافت جامعه ایرانی همواره بر این بوده است كه بر اساس تصمیم توده ملت تصمیمات گرفته میشود، در حالتی كه در جوامع مصرف گرا بر اساس حركت نخبه گری انجام میشود. وی با بیان اینكه قرار دادن گوشی و تبلت در اختیار فرزندان در واقع دسترسی كودك به دنیا نیست بلكه دسترسی كل دنیا به فرزند داده می شود گفت: در زیست بوم جدید كه والدین ناچار به قرار دادن این ابزارها در اختیار كودك هستند، بایستی استفاده از ابزارها در الگوی نظم قرار گیرد. سلطانی فلاح با اشاره به اینكه امروز در تربیت جدید، فرزندان خود را محق می دانند و حتی مكلف به احترام هم نمی دانند گفت: اساسا باید پذیرفت كه تربیت دو مقوله محبت و قاطعیت است و هر كجا تراز این دو به هم بخورد تراز تربیت بر هم میخورد. وی ادامه داد: باید در تربیت فرزندان قاطعیت پدر و مادر و نظم جاری باشد تا فرزندان یاد بگیرند در جامعه بر مبنای نظم و حركت گروهی حركت كنند.