تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
دکتر کلی دیبرل، استاد مدیریت و کارآفرینی مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه می سی سی پی، به همراه چند نویسنده دیگر در مقاله ای مطرح کردند؛ ظرفیت شرکت های خانوادگی کوچک برای تبدیل شدن به لوکوموتیو نوآوری در جهان / حفاظت از حقوق مالکیت انگیزه بخش شرکت های خانودگی چشمان خود را ببندید و دنیایی را تصور کنید که در آن نوآورترین شرکت‌ها، غول‌های بزرگ فناوری نیستند، بلکه کسب‌وکارهای خانوادگی هستند. حالا چشمانتان را باز کنید؛ نیازی به تصور کردن نیست: این یک واقعیت است! تیم متخصصان کسب و کار مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه می سی سی پی در یک مطالعه بین المللی در مورد شرکت های خانودگی و تحت مدیریت خانواده یافته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری گفتگو (the conversation)؛ خلاصه پژوهش تیم کسب و کار مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه می سی سی پی در مورد شرکت های خانودگی و شرکت های تحت مدیریت خانواده: چشمان خود را ببندید و دنیایی را تصور کنید که در آن نوآورترین شرکت‌ها، غول‌های بزرگ فناوری نیستند، بلکه کسب‌وکارهای خانوادگی هستند. حالا چشمانتان را باز کنید؛ نیازی به تصور کردن نیست: این یک واقعیت است! وقتی 193 مطالعه منتشر شده از سال 1996 تا 2022 را بررسی کردیم که درباره استراتژی‌های کسب‌وکارهای خانوادگی، از جمله نوآوری، انجام شده بودند، دیدیم که شرکت‌های کوچک‌تر خانوادگی در نوآوری پیشتاز هستند. البته با یک شرط! دریافتیم که شرکت‌های کوچک و متوسط خانوادگی در محیط‌هایی که حفاظت از حقوق مالکیت جدی گرفته شده است، نوآورترین شرکت‌ها در جهان هستند و شرکت های کوچک و متوسط خانوادگی توانسته اند در حوزه نوآوری در همه ابعاد از شرکت های بزرگ بیشی بگیرند. برای تعیین اینکه کدام کشورها حفاظت قوی‌تری از حقوق مالکیت دارند، از جامع‌ترین رتبه‌بندی موجود، یعنی شاخص بین‌المللی حقوق مالکیت استفاده کردیم. این شاخص چندین مسئله را در نظر می‌گیرد، از جمله ثبات سیاسی، استقلال قضایی، فساد، سهولت دسترسی به وام‌ها، و حفاظت از حق‌تکثیر و ثبت اختراع. جدول 1: حفاظت از حقوق مالکیت بر اساس کشور

کشور رتبه
فنلاند ۱
نیوزیلند ۳
استرالیا ۵
کانادا ۱۱
ایالات متحده ۱۲
بریتانیا ۱۵
فرانسه ۲۱
آفریقای جنوبی ۴۸
چین ۴۹
هند ۵۵
برزیل ۶۲
اندونزی ۸۹
پاکستان ۱۰۴
قزاقستان ۱۱۱
نیجریه ۱۱۲
یمن ۱۲۹
منبع: شاخص بین‌المللی حقوق مالکیت ۲۰۱۹ سه کشوری که قوی‌ترین محیط‌های قانونی را دارند، فنلاند، سوئیس و استرالیا هستند. ایالات متحده در رتبه دوازدهم قرار دارد.

چرا حفاظت از حقوق مالکیت مهم است؟

وقتی اساتید کسب‌وکار درباره «نوآوری» صحبت می‌کنند، معمولاً به سرمایه‌گذاری‌ها در تحقیق و توسعه، بهبود فرآیندهای کسب‌وکار، ایجاد محصولات جدید و سایر فعالیت‌هایی که با تغییرات استراتژیک محصول مرتبط هستند، اشاره دارند. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که کسب‌وکارهای خانوادگی بر اساس دو عامل بیشتر یا کمتر نوآور هستند: اندازه آن‌ها و اینکه آیا در کشوری هستند که از حقوق مالکیت حمایت می‌کند یا نه. هنگامی که حقوق مالکیت محافظت نمی‌شود، افراد انگیزه کمتری برای نوآوری دارند، زیرا ایده‌های آن‌ها ممکن است دزدیده شود. ما شخصاً دیده‌ایم که عدم حفاظت از حقوق مالکیت چگونه بر صاحبان کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد. برخی از اعضای تیم ما از کشورهایی هستند که حقوق مالکیت به شدت محافظت نمی‌شود، یعنی قزاقستان و چین، و از صاحبان کسب‌وکارهای خانوادگی در مورد مشکلات آن‌ها برای نوآوری شنیده‌ایم. حاصل پژوهش های تیم ما اهمیت حمایت از حقوق مالکیت برای رشد کسب‌وکار را نشان می‌دهد. در حالی که این حمایت‌های قانونی به همه امکان رشد می‌دهند، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط خانوادگی بیشترین بهره را از این حمایت ها می‌برند. این نتیجه گیری تعجب‌آور نیست؛ زیرا شرکت‌های بزرگ اغلب سیستم‌های قوی‌تری برای محافظت در برابر ریسک‌هایی مانند سرقت و تقلب دارند و به دلیل اندازه و حضور بازار تثبیت‌شده خود نیاز کمتری به نوآوری دارند. در مقابل، شرکت‌های کوچک‌تر باید به طور مداوم نوآوری کنند تا بتوانند رقابت کنند و رشد کنند. کسب‌وکارهای خانوادگی همچنین به انتقال شرکت خود به نسل‌های آینده اهمیت می‌دهند که این موضوع به آن‌ها انگیزه اضافی برای نوآوری می‌دهد: اگر نوآوری نکنند، ممکن است در آینده از بین بروند. احتمال حذف از بازار در صورت عدم نوآوری بیشتر برای شرکت‌های خانوادگی کوچک‌تر و کمتر تثبیت‌شده نگران کننده است. البته یافته‌های ما کیفی هستند و نه کمی، که به این معنی است که تحقیقات بیشتری برای تأیید این نتایج نیاز است. ما همچنین هنوز نمی‌دانیم چه نوع نوآوری‌هایی باعث می‌شود شرکت‌های کوچک خانوادگی برجسته شوند، یا اینکه این نوآوری‌ها باید تدریجی باشند یا بنیادین. تیم ما می‌خواهد بیشتر در مورد محیط‌هایی که شرکت‌های خانوادگی در آن‌ها فعالیت می‌کنند و اینکه چگونه این محیط‌ها رفتار و عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بیاموزد. ما قصد داریم تحقیقات بیشتری در مورد استراتژی‌های مختلفی که شرکت‌های خانوادگی دنبال می‌کنند، مانند نوآوری، بین‌المللی‌سازی و ادغام‌ها یا تملک‌ها انجام دهیم. در نهایت، امیدواریم بهترین روش‌هایی را بیابیم که به شرکت‌های خانوادگی در سراسر جهان کمک کند تا پیشرفت کنند - نه فقط در برخی کشورها.   نویسندگان: دکتر کلی دیبرل (Clay Dibrell)، استاد مدیریت و کارآفرینی ویتالی اسکورودزیفسکی (Vitaliy Skorodziyevskiy)، استادیار مدیریت و کارآفرینی دانشگاه لویی‌ویل چلسی شرلوک (Chelsea Sherlock)، استادیار گروه مدیریت اما سو (Emma Su)، استادیار مدیریت دانشگاه دیتون جیم کریسمن (Jim Chrisman)، استاد مدیریت دانشگاه ایالتی می سی سی پی

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.