به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ حجت الاسلام جواد عبادی مدیرعامل مؤسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی طیبات در درسگفتاری با موضوع بانکداری اسلامی در خصوص «کاربرد عقود اسلامی در ابزارهای بانکی» مطالبی را بیان داشت که در ادامه به آن اشاره می شود. امروزه اهمیت بسیار زیاد نظام بانکداری بهعنوان یکی از حوزههای اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. نظام بانکی قلب تپنده اقتصاد کشور است و کارآمدی یک اقتصاد، تا حدود زیادی در گرو کارآمدی بانکها و مؤسسات مالی در آن اقتصاد است. بانکها و مؤسسات مالی با استفاده از ابزارهای متنوع حقوقی با مشتریان خود وارد معامله میشوند و از این طریق منابع مالی سرگردان را هدایت میکنند. روح کلی ابزارهای حقوقی در نظام بانکداری غربی، قرض ربوی است که از این طریق بانک بهراحتی با پساندازکنندگان و سرمایهگذاران مرتبط میگردد. این در حالی است که در نظام بانکداری بدون ربا، برای مرتبط شدن بانک با مشتریان ابزارهای گوناگون فقهی - حقوقی تعریف شده است تا از این طریق بانک علیرغم برقراری ارتباط وثیق با افراد مختلف، دچار ربا و آثار تخریبگر آن نگردد. در بحث حاضر تلاش بر این است تا با بیان جایگاه ابزارهای فقهی در نظام بانکداری بدون ربا در نظر و عمل، مسائل اصلی موجود در این نظام را بررسی کنیم. به عبارت دیگر باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا نظام بانکداری غربی، ظرفیت بهکارگیری عقود شرعی را دارد یا خیر؟ آیا بانک بدون ربا توانسته با واسطهگری مالی و با استفاده از ابزارهای شرعی (جلوگیری از افتادن در دام ربا)، رشد اقتصادی قابل قبولی به همراه بیاورد؟ به عبارت دیگر آیا بار شدن عقود شرقی بر قالبی به نام نظام بانکی غربی کارایی اولیه آن را زیر سؤال برده است یا خیر؟! پاسخ به این سؤالات میتواند، جایگاه ابزارهای شرعی در بانک را معین کند. همانگونه که در بخش عقد ربا بیان شد، قصد اختیاری انجام حالتی از معاملات، میتواند ارکان یک قرارداد ممنوع را تشکیل دهد؛ مانند قراردادی که منجر به قرض ربوی میگردد. درعینحال قصد اختیاری معاملهگر میتواند بهگونهای باشد که تحت عنوان یکی از عقود شرعی، قرارداد صحیح شکل گیرد؛ بنابراین اگرچه ممکن است یک بانکدار، تمام انگیزه و داعی خود را بر کسب سود از پول گذاشته باشد، اما میتواند با قصد ارکان عقود شرعی، تمامی قراردادهای خود را به انگیزۀ کسب سود و بهره به نحو کاملاً صحیح و شرعی انجام دهد. در این صورت عقود اسلامی در خدمت انگیزۀ بانکدار قرار میگیرد. به طور مثال اگر بانک بخواهد مالی را بهصورت موقتی و تبرعی به کسی بدهد، چهار حالت متصور است: